3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4020672ENW voor werkstudenten in het 1e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665
Je hebt ‘Psychologische gespreksvoering’ (tenzij niet opgelegd in je SCH-/VOO-programma wegens je voorpleiding) gevolgd, alvorens Eerstelijnspsychologie en Klinische intreventies kinderen en volwassenen op te nemen.
LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Klinische- en Levenslooppsychologie
- Onderwijsteam
- Elke Van Hoof
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 32 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
- Inhoud
In het vak Eerstelijnspsychologie behandelen we de eerstelijnspsychologische werking en interventies met een speciale focus op transdiagostische factoren. Vanuit het kader van de eerstelijnszorg geven we aandacht aan de noodzakelijke elementen van getrapte zorg en matched care, de rol van de eerstelijnspsycholoog en het belang van triage. Drie capita selecta worden uitgelicht namelijk het KOP-model, werkhervatting en e-health.
Extra toelichting:
Vaardigheden op het vlak van eerstelijnspsychologie en interactionele vaardigheden worden ingeoefend via o.a. rollenspelen en opdrachten. Bovendien wordt een grote klemtoon gelegd op de reflectieve vaardigheden ten aanzien de vaardigheden van een eerstelijnspsycholoog en jouw positie als hulpverlener.
- Studiemateriaal
- Handboek (Aanbevolen) : Transdiagnostische factoren: theorie & praktijk, Van Heycop ten Ham B., Hulsbergen M. & Bohlmeijer E., Uitgeverij Boom, Amsterdam, 9789089532473, 2014
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Online modules, slides en digitaal cursusmateriaal, Canvas
- Bijkomende info
Bijkomende info studiemateriaal:
- De via canvas ter beschikking gestelde teksten en slides;
- De tijdens de colleges genomen nota's die betrekking hebben op de leerstof.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
De student heeft inzicht in:
- Het kader van de eerstelijnszorg;
- Het concept getrapte zorg en matched care;
- De rol van de eerstelijnspsycholoog;
- Het belang van transdiagnostische factoren in eerstelijnspsychologie;
- Transdiagnostische factoren relevant voor de eerstelijnspsychologische zorg;
- Het gebruik van het KOP model;
- Het belang van doorverwijzing alsook methodes daartoe;
- Kortdurende interventies in de eerstelijn;
- Werkhervatting;
- E-mental health.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Verslag bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
- Permanente evaluatie
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Er zal gewerkt worden met een permanente evaluatie.
De permanente evaluatie bestaat uit:
- Het doorlopen van de verschillende thema s (via aanwezigheid tijdens
de lessen of een vervangingsopdracht in het kader van overmacht); - Het opleveren van een reflectieverslag. De details waaruit het
reflectieverslag moet bestaan, worden meegedeeld via Canvas.
Toelichting:
Het eindcijfer zal bestaan uit een peer assessment (40%) en een assessment door de docent (60%). De student die niet heeft deelgenomen aan elk onderdeel van de permanente evaluatie, krijgt een
Afwezigheid voor het hele opleidingsonderdeel.
De scoringsmatrix waarop het peer assessment gebaseerd wordt, zal ter beschikking worden gesteld via Canvas bij de start van het peer assessment.
Wanneer je dit vak opneemt tijdens 2de zit, kan je aan de slag met het digitaal materiaal. De beoordeling voor het reflectieverslag kan in 2de zit mogelijks anders verlopen. In het geval dat er onvoldoende studenten zijn om het peer assessment te realiseren, zal het eindcijfer bestaan uit
100% assessment door de docent .
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)