6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020470ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Gerrit Loots (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
36 contacturen Lecture
144 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus wil de masterstudenten sociologie de mogelijkheid geven om zich te verdiepen in de achtergronden, doelstellingen en verschillende methoden van kwalitatief onderzoek. Het doel van dit opleidingsonderdeel is om masterstudenten een sterke kwalitatief-methodologische basis aan te reiken met een onmiddellijke praktische toepasbaarheid in (hun eigen) masteronderzoek.

Na een introductieles wordt er stilgestaan bij de belangrijkste wetenschapsfilosofische uitgangsprincipes, theoretische stromingen en onderzoekstradities die courant in gebruik zijn in kwalitatief sociaalwetenschappelijk onderzoek.
Vervolgens verdiepen de studenten zich in het toepassen en oefenen van een aantal belangrijke onderzoeksbenaderingen:

  1. (auto)-etnografische methodes
  2. narratief onderzoek
  3. discoursanalyse
  4. conversatieanalyse
  5. collaboratief-relationeel onderzoek
  6. parcitipatief actieonderzoek.

Deze onderzoeksbenaderingen worden aangebracht aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en “hands-on” praktijksessies onder begeleiding van ervaren onderzoekers. Elke onderzoeksbenadering wordt afgesloten met een individuele reflectietaak (circa 2000 à 2500 woorden) over de theoretische uitgangspunten, toepassingsmogelijkheden en beperkingen met betrekking tot het eigen masteronderzoek. 

Bijkomende info
  • Slides van de lessen, gastcolleges en praktijksessies zijn beschikbaar op Canvas, aan te vullen met lesnota’s.
  • Reader met relevante hoofdstukken en artikels per bestudeerde onderzoeksbenadering zijn beschikbaar op Canvas.
Leerresultaten

Algemen leerresultaten

1. De studenten kunnen de verschillende gangbare, epistemologische en filosofische benaderingen binnen kwalitatief onderzoek historisch situeren, beschrijven en vergelijken.
2. De studenten kunnen vanuit elk van de epistemologische en filosofische benaderingen een aantal onderzoeksmethoden toepassen.
3. De studenten kennen voor elk van de epistemologische en filosofische benaderingen de vereisten en criteria van degelijk wetenschappelijk onderzoek.
4. De studenten kunnen kritisch reflecteren over het gebruik en de toepassing van onderzoeksmethoden voor dataverzameling en data-analyse binnen kwalitatief onderzoek.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele paper

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examencijfer is gebaseerd op een beoordeling en modelinge bespreking van de zes reflectieverslagen van in totaal 12 000 tot 15 000 woorden die de studenten na bestudering en toepassing van een onderzoeksbenadering afgeven, gevolgd door een individuele en groepsbespreking. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de sociologie: Standaard traject