5 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020469BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
In deze cursus trachten we (1) de wetenschappelijke basis nodig voor het begrijpen van algemene ziekteprocessen te doorgronden, (2) inzicht te krijgen in de mechanismen betrokken bij het ontstaan en de evolutie van ziekten, (3) ons een idee te vormen van epidemiologische gegevens, symptomen, diagnostische en therapeutische benadering van ziekten, en (4) ons levenslang leren eigen te maken aan de hand van actuele gezondheidsproblemen en de stand van de wetenschap.
Deel 1: Algemene pathofysiologie (zoals aderverkalking); Cross talk tussen organen bij ziekte; Inleiding tot de infectieziekten:
Deel 2: Aandoeningen van de grote systemen (Het cardiovasculair systeem, Het luchtwegenstelsel, Het nier- en urinewegenstelsel, Het maag-lever- en darmsysteem, De endocriene organen, Het bloed en bloedvormend weefsel, Het centraal en perifeer zenuwstelsel, Het musculoskeletaal systeem en De huid, Het mannelijk en vrouwelijk genitaal systeem)
Deel 3: bespreking van “hot topics” in de literatuur. Dit gedeelte van de cursus speelt in op de actualiteit en wordt mede bepaald door de belangrijkheid van het onderwerp als van de complementariteit met wat reeds besproken werd in de cursus. Enkele indicatieve voorbeelden: Het Zikavirus; De nieuwe behandelingsmogelijkheden in ADPKD.
Voor deel 1 en 2 bestaat het studiemateriaal gedeeltelijk uit een leerboek, enkele teksten en pwp presentaties, beide laatste zijn beschikbaar online. In het studiemateriaal wordt tevens verwezen naar de recente literatuur. Belangrijke referentie artikels zijn eveneens beschikbaar online.
Voor deel 3 wordt gebruik gemaakt van recente publicaties, online beschikbaar.
Op het einde van de lessenreeks zijn de studenten in staat om de leerstof te reproduceren en om verbanden doorheen de cursus te leggen en die te beargumenteren:
de ontregeling van homeostasemechanismen kunnen verklaren;
de ontstaansmechanismen van veelvoorkomende en/of pathofysiologisch interessante ziektetoestanden kunnen verklaren;
de tekens, behandeling en preventie van deze ziekten begrijpen;
de kennis betreffende de pathofysiologische mechanismen kunnen toepassen naar andere ziektebeelden toe.
Secundaire bronnen kunnen raadplegen en kritisch analyseren van de literatuur
Korte wetenschappelijke presentatie kunnen maken en bediscuteren
Aandacht hebben voor elkaars ideeën en constructief samenwerken aan gezamenlijke projecten
De student heeft een houding van levenslang leren verworven en houdt zich dan ook op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het domein van de pathofysiologie
Het OO draagt bij tot de opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR):
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer
HOC Presentatie bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
De vragen zijn vooral gericht op het begrijpen van de pathofysiologie van een bepaalde ziekte of orgaandisfunctie, de laboratorium diagnostiek en de behandelingsmogelijkheden.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: traject voor studenten met professioneel bachelordiploma Biomedische Laboratoriumtechnologie van de Erasmus Hogeschool Brussel