6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020406ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor Psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden. Studenten komende uit bv. het schakelprogramma van 45 SP en dit vak niet kregen aan de VUB kunnen inschrijven voor dit vak, maar kunnen dit zelf niet via hun Selfservice. Zie facultaire website: studietraject - vakkenregistratie.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Kris Baetens
Lisa Van Hove
Margot Garré
Jurgen Lemiere (titularis)
Kim Coenraets
Helen Tobback
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De studenten krijgen inzicht in het onderzoeken en toepassen van beschikbare evidence-based klinische interventies en behandelingen. De studenten worden in dit vak uitgedaagd in het leren oordeelkundig adviseren over best 'evidence-based practice', en om de bestaande wetenschappelijke literatuur kritisch te onderzoeken. Evidence based handelen wordt hierbij gedefinieerd, in navolging van APA, als ‘het oordeelkundig en gewetensvol gebruik maken van de beste beschikbare wetenschappelijke kennis bij beslissingen omtrent de cliënt of zorgverlening aan deze cliënt’. In het oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische methoden dienen studenten niet alleen rekening te houden met de wetenschappelijke basis, maar ook met de klinische bruikbaarheid ervan, én met de uniciteit van het cliëntsysteem. De student dient in staat te zijn een geïntegreerd, gebalanceerd en medelevend advies te presenteren betreffende de te gebruiken behandeling/interventies. Bovendien leren zij in de skills labs enkele klinische vaardigheden belangrijk in het uitvoeren van evidence-based klinische interventies.

Voor een gedetailleerd overzicht van de inhoud, zie Canvas.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en digitale bronnen, Canvas
Bijkomende info

Vakinhoudelijke studiebegeleiding via forum Canvas

Werkvormen:

    - HOC: 12 uur (6 x 2 uur) - voor werkstudenten wordt voorzien in lesopname en online Q&A
    - WPO: 12 uur (4 x 3 uur)
    - ZELF: 60 uur: groepstaak en voorbereiding take home examen

    Leerresultaten

    Algemene competenties

    - De student kan wetenschappelijke publicaties over effectiviteit van klinische interventies interpreteren en begrijpen.

    - De student kan best evidence-based practices opzoeken in wetenschappelijke literatuur en hier een kwaliteitsvolle en kritisch reflectieve analyse van maken.

    - De student kan op maat van een casus oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische interventie en deze beslissing beargumenteren, waarbij rekening wordt gehouden met de wetenschappelijke basis, klinische bruikbaarheid van de wetenschappelijke kennis, én de uniciteit van het cliëntsysteem.

    - De student is in staat om zijn beargumentering en advies zowel schriftelijk als mondeling te communiceren.

    - De student kan samenwerken in groep op een open en flexibele manier.

    - De student leert om zich evidence based behandelprotocollen eigen te maken en toe te passen.

    - De student heeft ervaring met gevorderde klinische competenties die nodig zijn om een evidence-based behandeling kwaliteitsvol uit te voeren (o.a. werkalliantie aangaan in verschillende settings/contexten, gespreksvaardigheden hanteren afgestemd op de uniciteit van een cliënt, …)

    - De student leert individueel en in groep te reflecteren over zijn/haar klinische competenties 

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

    Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer

    Examen Andere bepaalt 25% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Groepspaper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Het groepswerk bestaat uit de toepassing van de verworven inzichten uit HOC en WPO in evidence based klinische interventies aan de hand van casusmateriaal. Evidence-based handelen, klinische bruikbaarheid en uniciteit worden geïntegreerd in een gebalanceerde en medelevende beslissing betreffende de te gebruiken methoden/interventies. De cijfers worden individueel gewogen aan de hand van een peer-assessment factor met betrekking tot het groepsproces.

    Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Examenvideo met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Deze opdracht bestaat uit de toepassing van de verworven inzichten en vaardigheden in evidence-based klinisch interveniëren door middel van een examen-video.

    Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Participatie en reflectie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Deelname en actieve inzet voor WPO’s en portfolio opdrachten.

    Aanvullende info mbt evaluatie

    Het is noodzakelijk te slagen voor zowel de groepspaper als de examenvideo (onafgeronde score >= 50%) om te slagen voor dit opleidingsonderdeel.

    Indien u in eerste zittijd minstens 50% (niet afgerond) behaalt op één of meer van de drie evaluatie-onderdelen (groepspaper / participatie en reflectie / examenvideo), wordt het deelcijfer voor dit onderdeel / deze onderdelen overgedragen naar de tweede zittijd. Het is niet mogelijk af te zien van dit deelcijfer.

    Het is niet mogelijk deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.

    Wat de groepspaper betreft omvat de tweede zittijd een herwerking van de groepsopdracht (voor studenten die deelnamen in eerste zittijd) of het maken van een individuele paper (indien geen deelname in eerste zittijd). Indien drie of meer studenten uit dezelfde groep hun paper dienen te herwerken, wordt in 2e zit een afzonderlijke peer-evaluatie georganiseerd. Aangezien dit niet mogelijk is bij kleinere groepen, valt deze weging in tweede zittijd in dat geval weg.

    Wat de examenvideo betreft omvat de tweede zittijd het maken van een geheel nieuwe examenvideo.

    Wat het onderdeel participatie en reflectie betreft, wordt in tweede zittijd voorzien in een vervangende reflectie-opdracht.

    Toegestane onvoldoende
    Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

    Academische context

    Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
    Master in de onderwijskunde: Standaard traject
    Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
    Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)