6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020406ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
De studenten krijgen inzicht in het onderzoeken en toepassen van beschikbare evidence-based klinische interventies en behandelingen. De studenten worden in dit vak uitgedaagd in het leren oordeelkundig adviseren over best 'evidence-based practice', en om de bestaande wetenschappelijke literatuur kritisch te onderzoeken. Evidence based handelen wordt hierbij gedefinieerd, in navolging van APA, als ‘het oordeelkundig en gewetensvol gebruik maken van de beste beschikbare wetenschappelijke kennis bij beslissingen omtrent de cliënt of zorgverlening aan deze cliënt’. In het oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische methoden dienen studenten niet alleen rekening te houden met de wetenschappelijke basis, maar ook met de klinische bruikbaarheid ervan, én met de uniciteit van het cliëntsysteem. De student dient in staat te zijn een geïntegreerd, gebalanceerd en medelevend advies te presenteren betreffende de te gebruiken behandeling/interventies. Bovendien leren zij in de skills labs enkele klinische vaardigheden belangrijk in het uitvoeren van evidence-based klinische interventies.
Voor een gedetailleerd overzicht van de inhoud, zie Canvas.
Vakinhoudelijke studiebegeleiding via forum Canvas
Werkvormen:
- HOC: 12 uur (6 x 2 uur) - voor werkstudenten wordt voorzien in lesopname en online Q&A
- WPO: 12 uur (4 x 3 uur)
- ZELF: 60 uur: groepstaak en voorbereiding take home examen
- De student kan wetenschappelijke publicaties over effectiviteit van klinische interventies interpreteren en begrijpen.
- De student kan best evidence-based practices opzoeken in wetenschappelijke literatuur en hier een kwaliteitsvolle en kritisch reflectieve analyse van maken.
- De student kan op maat van een casus oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische interventie en deze beslissing beargumenteren, waarbij rekening wordt gehouden met de wetenschappelijke basis, klinische bruikbaarheid van de wetenschappelijke kennis, én de uniciteit van het cliëntsysteem.
- De student is in staat om zijn beargumentering en advies zowel schriftelijk als mondeling te communiceren.
- De student kan samenwerken in groep op een open en flexibele manier.
- De student leert om zich evidence based behandelprotocollen eigen te maken en toe te passen.
- De student heeft ervaring met gevorderde klinische competenties die nodig zijn om een evidence-based behandeling kwaliteitsvol uit te voeren (o.a. werkalliantie aangaan in verschillende settings/contexten, gespreksvaardigheden hanteren afgestemd op de uniciteit van een cliënt, …)
- De student leert individueel en in groep te reflecteren over zijn/haar klinische competenties
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het is noodzakelijk te slagen voor zowel de groepspaper als de examenvideo (onafgeronde score >= 50%) om te slagen voor dit opleidingsonderdeel.
Indien u in eerste zittijd minstens 50% (niet afgerond) behaalt op één of meer van de drie evaluatie-onderdelen (groepspaper / participatie en reflectie / examenvideo), wordt het deelcijfer voor dit onderdeel / deze onderdelen overgedragen naar de tweede zittijd. Het is niet mogelijk af te zien van dit deelcijfer.
Het is niet mogelijk deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.
Wat de groepspaper betreft omvat de tweede zittijd een herwerking van de groepsopdracht (voor studenten die deelnamen in eerste zittijd) of het maken van een individuele paper (indien geen deelname in eerste zittijd). Indien drie of meer studenten uit dezelfde groep hun paper dienen te herwerken, wordt in 2e zit een afzonderlijke peer-evaluatie georganiseerd. Aangezien dit niet mogelijk is bij kleinere groepen, valt deze weging in tweede zittijd in dat geval weg.
Wat de examenvideo betreft omvat de tweede zittijd het maken van een geheel nieuwe examenvideo.
Wat het onderdeel participatie en reflectie betreft, wordt in tweede zittijd voorzien in een vervangende reflectie-opdracht.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)