8 ECTS credits
240 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020427CNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Module onderzoek en behandeling 2A’ en 'Module onderzoek en behandeling 2B' gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Christophe Eechaute
Maarten Cnudde
Kelly Ickmans
Margo De Mesmaeker
Liesbet De Baets (titularis)
Matthias Eggermont
Lennard Voogt
Anneleen Malfliet
Jeroen De Ryck
Jason Alison L Coldwell
Eveline Van Looveren
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
33 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

HOC:

  • HOC Onderzoek en Behandeling van de thoracale en cervicale regio, m.i.v. klinisch redeneren a.d.h.v. casuïstiek
  • HOC Reumatologie

 

WPO:

Praktijk van Onderzoek en Behandeling van de thoracale en cervicale regio, m.i.v. klinisch redeneren a.d.h.v. casuïstiek.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Lesslides, digitaal beschikbaar cursusmateriaal en wetenschappelijke papers, beeldmateriaal., Canvas
Bijkomende info

De indeling in praktijkgroepen (WPO) en de groepsindelingen die daaruit volgen voor werkcolleges of de casusopdracht dienen te allen tijde gerespecteerd te worden. Enkel indien iemand van het onderwijsteam hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven kan een student toelating krijgen om van groep te veranderen. De toegang tot het leslokaal zal geweigerd worden wanneer studenten zich niet aan de groepsindeling houden.

Voor het volgen van de praktijklessen is het verplicht gepaste kledij te dragen (dit wil zeggen een short en gepast ondergoed). Elke student dient een grote handdoek mee te nemen omwille van hygiënische redenen (om over de tafel te leggen). Gezien het belang van de handhygiëne binnen de gezondheidszorg is het belangrijk korte, verzorgde nagels te hebben om alle technische handelingen correct en met een goede handhygiëne te kunnen uitvoeren.

Leerresultaten

Leerresultaten

De leerdoelen van dit OO zijn: 

  • De student bezit actuele kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes m.b.t. kinesitherapie na heelkunde van de thoracale en cervicale wervelzuil.
  • De student bezit actuele kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes i.v.m. onderzoek van patiënten met problematiek van de thoracale en cervicale wervelzuil.
  • De student bezit actuele kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes i.v.m. behandeling van patiënten met problematiek van de thoracale en cervicale wervelzuil.
  • De student bezit actuele, kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes om middels een groepswerk het diagnostisch en therapeutisch proces van een kinesitherapeut die een patiënt met problematiek van de cervicothoracale wervelzuil behandelt, te beschrijven en kritisch te beoordelen a.d.h.v. de actuele wetenschappelijke evidentie en dit in groep voor te stellen.
  • De student bezit de vaardigheden en attitudes om middels een groepswerk een patiënt met problematiek van de cervicothoracale wervelzuil te onderzoeken en een behandelplan, m.i.v. behandeldoelen en –middelen, op te stellen en dit in groep voor te stellen.
  • De student bezit actuele kennis van de reumatologische aandoeningen waarmee een kinesitherapeut in aanraking kan komen.
  • De student bezit actuele basiskennis van de medische behandeling van reumatologische aandoeningen.
  • De student heeft het inzicht en de vaardigheden voor de kinesitherapeutische behandeling van reumatologische aandoeningen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen TH O&B met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 1/3 van de score op Examen TH O&B wordt bepaald door de individuele score op het groepswerk casuïstiek
  • Examen Reuma met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen PO WK met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

EXAMENSCORE EN VRIJSTELLINGEN

De examenscore bestaat uit 2 onderdelen:

  • Schriftelijk examen (60%)
    • Reumatologie (30%)
    • Theorie Onderzoek en Behandeling van de thoracale en cervicale regio m.i.v. klinisch redeneren a.d.h.v. casuïstiek (30%):
      • Theorie Onderzoek en Behandeling van de thoracale en cervicale regio (20%)
      • Groepswerk casuïstiek (10%)
  • Praktijkexamen (40%)

 

De student dient op alle onderdelen (examen schriftelijk en examen praktijk) te slagen (min. 10/20 oftewel min. 50%). Indien de student niet geslaagd is op een onderdeel, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat. Een deelresultaat van minstens 10/20 (oftewel minstens 50%), wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelcijfer. Er worden geen deelscores overgedragen naar een volgend academiejaar.

 

Er is een afzonderlijk examenmoment voor het schriftelijk examen en het praktijk examen.

- Toelichting schriftelijk examen: het volledige luik HOC (TH O&B, Reuma) wordt geëxamineerd via een schriftelijk examen.

- Toelichting praktijkexamen: Het onderdeel WPO wordt tijdens het praktijkexamen geëvalueerd, waarbij de student een demonstratie geeft van geïntegreerde kennis, vaardigheden en attitudes m.b.t. onderzoek en behandeling van de cervicale en thoracale regio, m.i.v. klinisch redeneren. 

 

PEER-ASSESSMENTS

Voor de totstandkoming van de eindscore op het praktijkexamen en de individuele quotering op de groepscasuïstiek zal er gebruik gemaakt worden van peer assessments (buddy-check systeem). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria.
Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor.

De behaalde aanpassingsfactoren gelden als permanente evaluatie en zijn niet in te halen na afloop van het semester tijdens de tweede zittijd. Alle aanpassingsfactoren zullen bijgevolg automatisch overgedragen worden naar de tweede zittijd. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn.
Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.

 

1. WERKCOLLEGES:

De gemiddelde aanpassingsfactor van de werkcolleges zal gebruikt worden om de eindscore op het praktijkexamen (= de inherente waarde van het examen praktijk) aan te passen op basis van de inzet van de student tijdens het academiejaar. Dit gebeurt door de inherente eindscore van het praktijkexamen te vermenigvuldigen met de gemiddelde aanpassingsfactor van alle werkcolleges. Voorbeeld: er vinden 3 werkcolleges plaats tijdens het semester waarbij u voor het 1ste werkcollege een factor 0.9 bekomt, het 2de werkcollege een factor 0.8 en het 3de werkcollege een factor 0.7 bekomt. Uw ruwe totaalscore voor het praktijkexamen bedraagt 14/20 en zal dan vervolgens vermenigvuldigd worden met de gemiddelde factor (0.8) waardoor u een finale score van 11/20 zal bekomen op het WPO-gedeelte.

Bij alle werkcolleges is 100% aanwezigheid verplicht. Indien de student tijdens een werkcollege ongewettigd afwezig is, krijgt hij voor het betreffende werkcollege een aanpassingsfactor van 0.5 toegekend. Indien de student aanwezig is, maar de buddycheck laattijdig ingevuld wordt, zal er een aanpassingsfactor van 0.7 toegekend worden.
Het is de verantwoordelijkheid van de student om zijn handtekening te plaatsen op de aftekenlijst voor een geldige aanwezigheid. Bij het beoordelen van de aan- en afwezigheden zal het docentenkorps uitsluitend beroep doen op deze aftekenlijst.

Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport & Studie om tijdig een mogelijke alternatieve datum voor het groepswerk of een vervangopdracht te vinden.


2. GROEPSCASUÏSTIEK:

De aanpassingsfactor voor de groepscasuïstiek zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor.
Bij zowel de casuspresentatie als de voorbereidende casusmomenten van de eigen groep is 100% aanwezigheid verplicht. Indien de student tijdens 1 van de casusmomenten of de casuspresentatie van de eigen groep ongewettigd afwezig is, krijgt hij een aanpassingsfactor van 0.5 toegekend voor de groepscasuïstiek. Indien de student aanwezig is, maar de buddycheck laattijdig ingevuld wordt, zal er een aanpassingsfactor van 0.7 toegekend worden.
Het is de verantwoordelijkheid van de student om zijn handtekening te plaatsen op de aftekenlijst voor een geldige aanwezigheid. Bij het beoordelen van de aan- en afwezigheden zal het docentenkorps uitsluitend beroep doen op deze aftekenlijst.

Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport & Studie om tijdig een mogelijke alternatieve datum voor het groepswerk of een vervangopdracht te vinden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding (& Bewegingswetenschappen)
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Geneeskunde