3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020343ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Elektronisch ontwerpen' en 'Machine-onderdelen' gevolgd, alvorens ‘Advanced Mechatronics’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Ronald Van Ham
Stefaan Slachmuylders (titularis)
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
18 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit een beperkt deel hoorcollege en een aantal projecten in groep.
 
Hoorcollege: 

De cursus behandelt de stappen binnen een model-Based design met Matlab/Simulink, meer bepaald:

  • Bouwen van simulatie modellen van controller en hardware (zowel de mechanica, electronica en omgeving)
  • Software in the loop (SIL): Testen van de controller op de development PC met het systeem
  • Processor in the loop (PIL): Testen van de controller (gecompileerde code) met een virtueel systeem (in simulatie)
  • Testen van het systeem

Met een  uitbreiding naar de code generatie (C/C++ en VHDL), inpluggen van eigen code (C/C++ code/Matlab scripts) en fixed point.

Practicum en zelfstandig werk:
De studenten zullen individueel of in groep een opdracht zelfstandig uitwerken. Tijdens een aantal sessies overleggen de studenten met de docent en krijgen feedback over het verloop van hun project. Het project zal steeds in het domein van de mechatronica zijn, waarbij een volledige machine moet gedesigned worden, een deel van een bestaande machine aangepast of geoptimaliseerd worden.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides bij de cursus, S. Slachmuylders en R. Van Ham, Canvas, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Mechatronics, Electronic Control Systems in Mechanical and Electrical Engineering, W. Bolton, 7de, Pearson Education Limited, 9781292250977, 2018
Handboek (Aanbevolen) : How to Diagnose and Fix Everything Electronic, M. J. Geier, 2de, McGraw-Hill/Tab Electronics, 9780071848299, 2015
Bijkomende info

Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: heeft inzicht in de normale werking van een mechatronisch systeem (MaLO 1, 3, 4, 5, 6, MaSLO EM 1, 4 MT)
D2: kan een fout opsporen in een mechatronisch systeem, rapporteren en een oplossing voorstellen (MaLO 1, 2, 3, 4, 5 ,6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, MaSLO EM 1, 2, 4 MT)
D3: kan de nodige onderdelen kiezen en een dimensionering uitvoeren (MaLO 1, 4, 6, 9, 10, 16, MaSLO EM 1, 3, 4 MT)
D4: kan CAD tools gebruiken om te komen tot voorstellen tot verbetering (MaLO 2, 3, 13, MaSLO EM 3, 4 EM)
D5: kan de nodige handleidingen schrijven en lezen voor de bediening van de machine (MaLO 3, 4, 11, 14, 15, 16, MaSLO EM 1, 2)
D6: past de vereiste veiligheidsnormen toe tijdens het ontwerpproces (MaLO 3, 10, 16, MaSLO EM 1, 3, 4 MT)
D7: kan in groep een probleem oplossen (MaLO 5, 11, 14, 15)
D8: kan fouten opsporen, rapporteren en oplossingen voorstellen (MaLO 3, 4, 6, 9, 11, 13, 14, 15, MaSLO EM 1) 
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)

Leerresultaten

  • MaLO_1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
  • MaLO_2 Gevorderd, toepassingsgericht inzicht hebben in geavanceerde theorieën en -methodes voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen en aanwending ervan bij het oplossen van problemen binnen het specialisme.
  • MaLO_3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
  • MaLO_4 Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, en hiervoor implementatiegericht oplossingen ontwerpen met aandacht voor de concrete context.
  • MaLO_5 Zelfstandig een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende onderzoekende professional. Een literatuuronderzoek uitvoeren en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden en vanuit het perspectief van de toepassingsmogelijkheden.
  • MaLO_6 Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken, de gemaakte keuzes argumenteren op grond van toepassingsgericht inzicht en de eisen van de bedrijfscontext.
  • MaLO_9 Beheersen van systeemcomplexiteit met behulp van kwantitatieve methoden. Voldoende parate kennis, inzicht en ervaring met de praktijkomgeving bezitten om resultaten kritisch te toetsen.
  • MaLO_10 Binnen een hoofdzakelijk vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • MaLO_11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
  • MaLO_13 Specificaties en randvoorwaarden afwegen en omzetten in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces. Extraheren van bruikbare informatie uit onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens.
  • MaLO_14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
  • MaLO_15 Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.
  • MaLO_16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • MaSLO-EM_1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in de elektromechanica met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
  • MaSLO-EM_2 Analyseren, optimaliseren en beheren van productieprocessen en machines.
  • MaSLO-EM_3 Elektromechanische systemen ontwerpen en onderbouwen met geavanceerde software-tools of experimentele validatie.
  • MaSLO-EM_4-MT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Mechatronica.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege:
    - mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 30% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Practicum en zelfstandig werk:
    - evaluatie uitvoering door docent/assistent: 70% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)

    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege:
    - mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 30%
    Practicum en zelfstandig werk:
    - bijkomende taak : 70%

    Bij een quotatie van minder dan 10 op 20 voor theorie of practicum, wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor het gehele studiedeel.

    Indien bij de voorbereiding, de uitvoering, of het maken van het verslag van een practicum het laboreglement niet nageleefd wordt, kan dit resulteren in een nul voor het betreffende practicum.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de practicumsessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het practicum. De sancties genomen voor de eerste zittijd worden overgedragen naar de tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel mechatronica