12 ECTS credits
338 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019954BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Communicatiewetenschappen II', 'Mediabeleid', 'Kwantitatieve methoden' en 'Kwalitatieve methoden'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Ike Picone (titularis)
Rein Demunter
Jana Goyvaerts
Axelle Asmar
Sarah Vis
Stephanie Tintel
Freija Poot
Michael Pakvis
Promotor .
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
28 contacturen Practical exercises
310 contacturen Self study
Inhoud

De bachelorproef neemt de vorm aan van een leeronderzoek. De hoofddoelstelling van dit opleidingsonderdeel is om studenten vertrouwd te maken met toegepast wetenschappelijk onderzoek binnen het ruime onderzoeksdomein van de Communicatiewetenschappen, en dit door hen een concrete onderzoeksopdracht te laten uitvoeren, in teamverband en onder begeleiding, en de resultaten ervan te laten rapporteren, zowel via een mondelinge presentatie als in een individuele bachelorpaper.

Belangrijk is de link met onderzoek als een professionele praktijk. Daarom zullen de verschillende begeleiders, waaronder docenten, assistenten en vorsers, betrokken bij de bachelorproef elk een concrete onderzoeksopdracht uitschrijven in de vorm van een tender. Deze tenders worden bij aanvang opengesteld voor de studenten om in te tekenen, in teams.

Doorheen het academiejaar komen de teams samen met hun begeleider in seminaries. De seminaries nemen de vorm aan van teamvergaderingen, waar de groepsleden onder toezicht van de begeleider mogelijke pistes bespreken, beslissingen nemen en taken verdelen, en dit in de verschillende fases van het onderzoek. De teamleden voeren dan zelfstandig deze taken uit.

Bij afloop van het onderzoek presenteert de groep de resultaten zowel mondeling als schriftelijk aan de begeleider en mogelijk een jury van experten. 

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Taakopgave leeronderzoek bachelorproef Communicatiewetenschappen
Bijkomende info

Meer informatie omtrent dit studiedeel is terug te vinden in het document ‘Richtlijnen Bachelorproef’ dat bij aanvang van het academiejaar ter beschikking wordt gesteld via de Canvas-pagina.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

WPO: 28 uur

  • maandelijkse team-meetings: 16 uur (8 x 2 uur)
  • individuele contactmomenten: 4 uur (4 x 1 uur)
  • presentatiemoment: 2 uur
  • thematische workshop: 6 uur (3 x 2 uur)

ZELF: 310 uur

  • voorbereiden en rapportage maandelijkse team-meetings: 16 uur (8 x 2 uur)
  • voorbereiden thematische workshops: 6 uur (3 x 2 uur)
  • gemeenschappelijk voorbereiden team meetings: 16 uur (8 x 2 uur)
  • bijhouden groepslogboek, a rato van 2 uur per meeting: 16 uur (8 x 2 uur)
  • bijhouden persoonlijk logboek, a rato van 2 uur per meeting: 16 uur (8 x 2 uur)
  • gemeenschappelijk uitdenken en schrijven van opzet: 24 u (3 dagen van 8 uur)
  • gemeenschappelijk uitdenken en schrijven van literatuurstudie: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
  • gemeenschappelijk uitdenken en schrijven van methodologie: 24 uur (3 dagen van 8 uur)
  • gemeenschappelijk data verzamelen: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
  • gemeenschappelijk voorbereiden presentatie: 8 uur (1 dag)
  • executive summary: 8 uur (1 dag)
  • uitwerken bachelorproef: 112 uur (14 dagen van 8 uur)

Dit opleidingsonderdeel kan niet gevolgd worden onder creditcontract omdat het een werkstuk betreft waarmee de bacheloropleiding wordt voltooid.

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel heeft vier onderdeelspecifieke doelstellingen.

(D1) Een vooraf gedefinieerde onderzoeksopdracht te vertalen in een gefaseerde onderzoeksopzet. Dit betekent dat de studenten in staat zijn om de cruciale fases van een toegepast wetenschappelijk onderzoek van elkaar te onderscheiden en uit te voeren:

  • het vertalen van de onderzoeksproblematiek in beantwoordbare onderzoeksvragen, 

  • het ontwikkelen van een gepast theoretisch-conceptueel kader 

  • het kiezen van een adequate onderzoeksmethodologie en bijhorende dataverzameling 

  • het verzamelen en analyseren van de nodige data 

  • het rapporteren van de onderzoeksbevindingen, zowel naar opdrachtgevers 
als naar de bredere academische gemeenschap 


(D2) Deze fases op een coherente en consequente wijze op elkaar af te stemmen 


  • de onderzoeksvragen dusdanig opstellen dat ze bijdragen aan het oplossen 
van het gestelde probleem 

  • theoretische literatuur dusdanig selecteren dat concepten worden aangereikt 
die toelaten om de onderzochte problematiek te vatten 

  • een methodologie en dataverzameling kiezen die toelaten om gepaste 
antwoorden te vinden op de onderzoeksvragen 

  • de data dusdanig analyseren dat de onderzoeksvragen beantwoord worden 

  • de bevindingen zodanig rapporteren dat teruggekoppeld kan worden naar de 
literatuur 


(D3) De resultaten op een heldere manier rapporteren 


  • voor de begeleider en experten, mondeling en in teamverband 

  • voor de bredere academische gemeenschap, in de vorm van een individuele 
bachelorpaper 


(D4) Dit onderzoek opzetten in een waarheidsgetrouwe setting en daarbij dus rekening houden met

  • Samenwerking met collega’s (taakverdeling, kennisdeling, interne communicatie, toewerken naar consensus, knopen doorhakken) 

  • Tijdsbeheer (op gezette tijden rapporteren, tussendeadline invoegen) 

  • Relatie met de begeleider/opdrachtgever (tussentijdse rapporten, aanpassingen op basis van input
begeleider) 


Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen de Communicatiewetenschappen, m.i.v. de niveaus (micro-meso-macro), types (vb. bedrijfs-, overheids-, journalistieke, … communicatie) en componenten (zender, medium, boodschap, ontvanger) van communicatie.
  • De studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • De studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden.
  • De studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit en open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten kunnen vanuit een open attitude functioneren in een cultureel diverse internationale context. Zij reflecteren kritisch over de eigen (geografische, sociale, culturele, lokale, persoonlijke,…) positie.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

Bachelorproef bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondelinge en schriftelijke presentatie van de resultaten (als team)
  • Peer-assesment met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Beoordeling door de teamleden

Binnen de categorie Bachelorproef dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Bachelorpaper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele bachelorpaper
  • Literatuurstudie met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele literatuurstudie

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten beoordelen kan niet enkel summatief (punten), maar ook formatief (feedback). Zowel het eindproduct als het proces kunnen op die manier beoordeeld worden.

De beoordeling bestaat uit volgende examenonderdelen:

Op individueel niveau (75% van de punten)

  • Bachelorpaper, een individuele, wetenschappelijk paper (50%)
  • Literatuurstudie, een voorbereidende, shortpaper (10%)
  • Peer Assessment, beoordeling door de teamleden (15%)

Op groepsniveau (25% van de punten)

  • Schriftelijk via een gemeenschappelijke executive summary (10%)
  • Mondeling via een gemeenschappelijke groepspresentatie (15%)

De som van alle gewogen deelresultaten bepaalt het examenresultaat, maar enkel indien minstens 25/50 behaald wordt voor het examenonderdeel bachelorpaper. Indien niet aan deze voorwaarde voldaan is, geldt het deelresultaat voor de bachelorpaper als examenresultaat.

Een afwezigheid (niet tijdig indienen) op het examenonderdeel bachelorpaper resulteert in een afwezigheid voor het hele vak. Een afwezigheid (niet indienen) op (een van) de andere examenonderdelen leidt tot een deelcijfer 0 op dit onderdeel.

Regeling tweede zittijd

Het examenonderdeel literatuurstudie kan niet worden hernomen in tweede zittijd. Het resultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd.

Het resultaat van de andere examenonderdelen, worden, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. De student dient dus enkel de niet geslaagde onderdelen opnieuw af te leggen.  

 

Deelresultaten worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar.

Bij een onvoldoende op het hele opleidingsonderdeel moeten alle examenonderdelen opnieuw worden uitgevoerd. Concreet betekent dit dat de student het hele leeronderzoek opnieuw meedoet in groep.  

 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject