6 ECTS credits
154 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019924CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Neen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Jo Renate Bauwens
Bieke Abelshausen
Yano Truyers
Karl Verstrynge (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
8 contacturen Lecture
38 contacturen Practical exercises
44 contacturen Self study
Inhoud

‘Redelijk Eigenzinnig’ is een interdisciplinair keuzevak dat de mens-, maatschappij- en onderwijsvisie van de VUB in praktijk brengt. Vrij onderzoek, (wereld)burgerschap, maatschappelijke verantwoordelijkheidszin en duurzaamheid staan hierin centraal. Vanuit deze pijlers wil ‘Redelijk Eigenzinnig’ aanzetten om kritisch te reflecteren over belangrijke maatschappelijke vraagstukken.  Het opleidingsonderdeel verkent elk jaar één centraal thema, opgehangen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's - Sustainable Development Goals).

Organisatie:

Redelijk Eigenzinnig’ is opgebouwd volgens het principe van Community Engaged Research & Learning (CERL). Studenten werken in multidisciplinair team aan een project in samenwerking met een maatschappelijke (non-profit) organisatie. Studenten werken rond een concrete maatschappelijke probleemstelling of uitdaging binnen het jaarthema die vanuit verschillende disciplines kan worden benaderd. Door middel van een verkennend bronnenonderzoek en lezingen wordt de probleemstelling fijn gesteld en afgebakend. Elk team formuleert een centrale onderzoeksvraag en werkt een onderzoeksplan uit. Aan het einde van het tweede semester komen de studententeams tot een onderbouwd standpunt en/of voorstel met betrekking tot de vraag waarrond ze gewerkt hebben.

De hoorcolleges van ‘Redelijk Eigenzinnig’ nemen de vorm aan van publieksactiviteiten. Vier lezingenavonden belichten de behandelde thematiek vanuit een specifieke invalshoek en/of wetenschapsdomein. Deze kunnen worden aangevuld door diverse activiteiten (workshops, debat, ...) waar theoretische inzichten en ontwikkelingen worden geconfronteerd met praktijkervaring binnen diverse maatschappelijke sectoren en disciplines. De publieksactiviteiten gaan door op diverse locaties in Brussel en staan open voor externe geïnteresseerden.

Tussen de publieksactiviteiten door vinden werkcolleges plaats die de vorm aannemen van groepswerk. Studententeams worden bijgestaan door de onderwijsbegeleiders voor de analyse van het en het verwerken van aangereikte en verzamelde informatie. De studententeams presenteren (tussentijdse) resultaten en blikken terug op de samenwerking in hun team.

Daarnaast wordt van de studenten verwacht dat ze zelfstandig aan het werk gaan. Ze verzamelen en verwerken informatie, organiseren contactmomenten en formuleren antwoorden, bevindingen, conclusies bij de vooropgestelde vragen. Tijdens het eerste en tweede semester worden helpdesk- en intervisiemomenten georganiseerd om projectvorderingen op te volgen en bij te sturen.

‘Redelijk Eigenzinnig’ sluit af met een terugkoppelingsmoment waar slotbevindingen worden gepresenteerd aan een breed publiek (onderwijsteam, medewerkers non-profit organisaties, medestudenten en andere geïnteresseerden).

Het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ strekt zich uit over het volledige academiejaar. Gemeenschappelijke contactmomenten (publieksactiviteiten en werkcolleges) vinden altijd plaats op dinsdag van 18u – 21u. Studenten dienen hierop verplicht aanwezig te zijn.

De concrete planning is onderhevig aan de data van de publieksactiviteiten. Deze kunnen worden gewijzigd in functie van de beschikbaarheid van de genodigden. Een meer gedetailleerde en jaarlijkse aangepaste inhoudsbeschrijving (sprekers, thema, data…) wordt ter beschikking gesteld op Canvas. Tussentijdse opvolgingsmomenten (helpdesk) en contactmomenten  worden ingeroosterd in functie van de beschikbaarheden van de studenten.

Indien door omstandigheden (uitzonderingsmaatregelen ten gevolge Covid-19) fysieke bijeenkomsten niet door kunnen gaan, worden online alternatieven (synchroon of asynchroon) aangeboden.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Werkboek PROJECT en SKILLS - Inleidende teksten en ander bronnenmateriaal met betrekking tot de thema’s die aan bod komen
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitaal cursusmateriaal: slides en video-opnames van de lezingen
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Handboek over het centraal thema
Bijkomende info

OPGELET: Inschrijving voor 'Redelijk Eigenzinnig. Nadenken over Mens en Maatschappij is pas mogelijk na bevestiging door de studietrajectbegeleiders.

De onderwijstaal is Nederlands, maar het uitnodigen van Engelstalige sprekers is mogelijk.

 

Leerresultaten

Leerresultaten

Academische leerdoelen:

- De studenten onderscheiden, kennen en respecteren de verschillende stellingnames in de wetenschappelijke debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten reflecteren kritisch over de argumenten aangereikt in de debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten kunnen zelf een standpunt innemen met betrekking tot de gevoerde debatten.

- De studenten zijn in staat om zelfstandig wetenschappelijke argumenten te verzamelen om hun standpunten te onderbouwen.

- De studenten kunnen hun standpunten delen met een breder publiek.

- De studenten zijn in staat tot samenwerking in een groep met multidisciplinair karakter.

- De studenten zijn in staat wetenschappelijk gefundeerd onderzoek uit te voeren naar een maatschappelijke uitdaging.

 

Maatschappelijke leerdoelen:

- De studenten hebben zicht op maatschappelijke actoren werkzaam rond de behandelde thematiek.

- De studenten hebben inzicht in de noden van diverse doelgroepen verband houdende met de behandelde thematiek.

- De studenten hebben inzicht in mogelijke vormen van persoonlijk engagement ten aanzien van de behandelde thematiek.

- De studenten kunnen de bevindingen uit hun onderzoek communiceren naar een breed publiek.

 

Persoonlijke leerdoelen:

- De studenten betrekken de verworven kennis op hun eigen (studie-)expertise en -omgeving.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • procesevaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Ter voorbereiding van het projectwerk dienen de studenten een projectfiche in. Deze bevat een korte beschrijving van de behandelde problematiek, een centrale vraagstelling, een samenvatting van de informatie die tijdens het verkennend bronnenonderzoek werd verwerkt, een overzicht van de leerdoelen voor het diepteonderzoek, een beschrijving van de gehanteerde (onderzoeks)methode en afspraken in verband met tussentijdse rapportage en uitwisseling.

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een relevante kwestie behandelen
    o alle teamleden nemen verantwoordelijkheid voor het project, taken zijn evenwichtig verdeeld

    Aan het eind van het academiejaar dienen de studenten een eindrapport in .Dit eindrapport wordt mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden).

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o verschillende perspectieven integreren
    o (systematisch) gebruik maken van wetenschappelijke theorieën, modellen en samenhangende interpretaties
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een onderbouwd standpunt uitwerken ten aanzien van de geformuleerde probleemstelling
    o innovatieve / creatieve denkpistes aanreiken ten aanzien van de behandelde thematiek
    o verwijzen naar persoonlijke verantwoordelijkheid en ervaring

    Alle studenten leveren kwaliteitsvolle bijdragen aan het projectwerk. Concrete taakverdeling en opdrachten worden tijdens de werkcolleges opgesteld met de studenten. Minimaal worden twee individuele bijdragen (1ste en 2de semester) ingediend in vorm die de studenten zelf mogen bepalen: bv. Opiniestuk; essay; ‘long read’…. Deze bijdragen kunnen gepubliceerd worden op de website van ‘Redelijk Eigenzinnig’ of VUB-pagina.. Deze bijdragen zijn geïnspireerd op de lezingen en geschreven voor een breder publiek.

    Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

Aanvullende info mbt evaluatie

Er is geen eindexamen voor het vak ‘Redelijk Eigenzinnig’. De evaluatie verloopt volgens het pass/fail-principe.

Er wordt zowel proces- als productmatig beoordeeld. Procesevaluatie omvat de participatie aan en individuele inbreng tijdens de hoorcolleges, het groepswerk, aanwezigheid en actieve deelname aan workshops en begeleidingsmomenten. Productevaluatie omvat de kwaliteit van de ingeleverde opdrachten en uitgevoerde taken

De onderwijsbegeleiders houden een beoordelingsfiche bij (zie studentenhandleiding). Er wordt doorheen het academiejaar een groei beoogd voor de verschillende deelcomponenten van de studentenbeoordeling. De evaluaties worden uiteindelijk samengebracht in een globaal oordeel: pass of fail. Er worden dus geen ‘punten’ gegeven. De beoordeling voor het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ heeft geen invloed op het gemiddelde jaarcijfer. Gezien het onderwijsopzet is er geen herkansing mogelijk voor ‘Redelijk Eigenzinnig’ in tweede zittijd.

De evaluatievorm wordt uitgebreid toegelicht in de studentenhandleiding die ter beschikking wordt gesteld op Canvas.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Onderwijsagogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Master in de communicatiewetenschappen: media, internet & globalisering
Master in de communicatiewetenschappen: media & cultuur
Master in de communicatiewetenschappen: media, journalistiek en politiek
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategische communicatie & marketing
Master in de sociologie: Standaard traject
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Master in de wiskunde: fundamentele wiskunde
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 2 talen
Master of Educational Sciences: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Master of Science in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: voorbereidingsprogramma voor Nederlandse Bachelor of Health Science: Fysiotherapie