6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019906BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Statistiek I voor de sociale wetenschappen' en 'Inleiding onderzoeksmethoden voor mens- en maatschappijwetenschappen' gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Politieke Wetenschappen
Onderwijsteam
Dimokritos Kavadias (titularis)
Meindert Jouke Huijzer
Anne Van Bavel
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
22 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
138 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De gangbare technieken van statistische maar ook kwalitatieve analyse behoren tot het vast instrumentarium van de politicoloog om politiek-wetenschappelijke vraagstukken op te lossen. In het Opleidinsonderdeel “Inleiding onderzoeksmethoden voor mens- en maatschappijwetenschappen” wordt de aard en eigenheid van sociaal-wetenschappelijk onderzoek behandeld. Daarnaast passeerden verschillende onderzoeksstratgegieën en onderzoeksdesigns de revue. Zo werd vooral ingegaan op kwantitatief onderzoek, het proces van steekproeftrekking, het gestructureerde interview, de techniek van vraagstelling tot en met kwantitatieve data-analyse aan bod. Ook werd kwalitatief onderzoek kort toegelicht.

De huidige module wil inzicht verschaffen in het wetenschappelijk denken over politiek-wetenschappelijke problemen. Daarnaast wil het een inleiding geven tot de gangbare manieren om sociale kenmerken op te meten en tot ‘klassieke’ vormen van zowel statistische (kwantitatieve) als kwalitatieve analyse.

Eerst staan we stil bij hoe we een politiek-wetenschappelijke onderzoeksvraag kunnen vertalen in een design. Afhankelijk van de onderzoeksvraag en het soort kennis dat men nastreeft zal er eerder een kwalitatief, dan wel een kwantitatief design dienen te worden gekozen (of mixed-method).

Vervolgens gaan we in op de zogenaamde kwalitatieve methoden. Dergelijke kwalitatieve methoden vormen niet een methode op zich, maar omvatten diverse soorten designs. Binnen dit werkcollege krijg je een overzicht van de belangrijkste families kwalitatief onderzoek. Daarbij wordt de selectie afgestemd op methoden die realiseerbaar zijn voor politicologen. Daarna richten we onze aandacht meer specifiek op het semi-gestructureerd interview als vorm van kwalitatieve dataverzameling. Daarbij doorlopen we samen het proces van het opzetten van een kwalitatief onderzoek (keuze van thema’s en respondenten), het uitvoeren van de dataverzameling (opstellen van interviewleidraad en afnemen van het interview) en het analyseren en interpreteren van de resulterende data.

In laatste instantie richten we ons op kwantitatieve analysemodellen. Deze analysemodellen worden in categorieën opgedeeld die geassocieerd zijn met bepaalde analysetechnieken. Ten slotte leren we verschillende analysetechnieken uitvoeren in SPSS om analysemodellen te testen, te schatten en te interpreteren.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Bryman's Social Research Methods, Clark - Foster - Sloan - Bryman, 6de, Oxford: University Press, 9780198796053, 2021
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

DAGSTUDENTEN

  • HOC: 18 uur (6 x 3 uur)
  • WPO: 22 uur
    • in groep oefeningen kwantitatieve methoden maken: 10 uur (5 x 2 uur)
    • in groep oefeningen kwalitatieve methoden maken en bespreken: 10 uur (5 x 2 uur)
    • individuele feedback/vragen/forum: 0.50 uur
    • collectieve feedback: 1,5 uur (10 min aan begin contactmoment | 9 x 10 min)
  • ZELF: 130 uur
    • voorafgaand aan elk contactmoment aanbevolen literatuur doornemen: 10 uur (5 contactmomenten x 2 uur)
    • voorbereiden oefeningen kwantitatieve methoden: 20 uur (5 contactmomenten x 4 uur)
    • voorbereiden oefeningen kwalitatieve methoden: 20 uur (5 contactmomenten x 4 uur)
    • verwerken gegevens: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
    • uitschrijven van paper: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

  • HOC: 9 uur (3 x 3 uur)
  • WPO: 22 uur
    • in groep oefeningen kwantitatieve methoden maken: 10 uur (5 x 2 uur)
    • in groep oefeningen kwalitatieve methoden maken en bespreken: 10 uur (5 x 2 uur)
    • individuele feedback/vragen/forum: 0.50 uren per student
    • collectieve feedback: 1,5 uur (10 min aan begin contactmoment | 9 x 10 min)
  • ZELF: 138 uur
    • aanbevolen literatuur doornemen voorafgaand aan elk contactmoment: 18 uur (3 contactmomenten x 6 uur)
    • voorbereiden oefeningen kwantitatieve methoden: 20 uur (5 contactmomenten x 4 uur)
    • voorbereiden oefeningen kwalitatieve methoden: 20 uur (5 contactmomenten x 4 uur)
    • verwerken gegevens: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
    • uitschrijven van paper: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Algemeen:

Na het volgen van deze cursus is de student in staat om:

  • een passend kwantatief en kwalitatief design te kiezen in functie van de onderzoeksvraag
  • een eenvoudige kwantitatief en kwalitatief design uit te voeren binnen een concrete setting met de meest geëigende meetinstrumenten
  • de verzamelde gegevens ook te analyseren


Meer specifiek:

  • je verwerft praktisch inzicht in het verloop van de empirische cyclus;
  • je bent op de hoogte van de inhoud en de vorm van een wetenschappelijke probleemstelling;
  • je kan op een gefundeerde wijze een onderzoeksopzet voorstellen die past bij een specifieke probleemstelling;
  • je kan een gepast kwalitatief design opstellen in functie van een onderzoeksvraag die zich daartoe leent;
  • je leert een interviewleidraad opstellen;
  • maakt kennis met de verschillende stappen in het interviewproces en beheerst de basisbeginselen van het interview;
  • je verwerft basiskennis inzake de principes van kwalitatieve codering;
  • je bent in staat om kwalitatieve onderzoeksdesigns kritisch te beoordelen;
  • je kan een gepast kwantitatief design opstellen in functie van een onderzoeksvraag die zich daartoe leent;
  • je bent in staat relevante meetinstrumenten op te zoeken of te ontwikkelen om je probleemstelling in kaart te brengen.
  • je kan hypothesen formuleren op basis van een theoretisch kader;
  • je verwerft inzicht in de constructie van meetschalen en je kan je de vragen van validiteit en betrouwbaarheid van meetinstrumenten stellen;
  • je kan een gepast onderzoeksformat kiezen om de geformuleerde hypothesen te toetsen (tabelanalyse, variantie-analyse / lineaire regressie) en kan dit format toepassen in SPSS;
  • je kan zowel kwantitatieve als kwalitatieve analyses interpreteren en rapporteren;
  • je bent in staat om gefundeerde conclusies te trekken uit deze analyses.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Onderzoeksnota met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • Presentatie Onderzoeksnota met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.
  • Kwantitatief Luik met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.
  • Leesverslag met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindevaluatie voor dit opleidingsonderdeel is gebaseerd op de volgende onderdelen:

  • Een schriftelijke onderzoeksnota kwalitatief luik met max. 4 personen (30%);
  • Presentatie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksnota (10%);
  • Schriftelijke opdrachten kwantitatief luik  (40%);
  • Leesverslag van literatuur (20%)

Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht).
Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Het groepswerk wordt gequoteerd op xx/20, en heeft een gewicht van 30 % in de quotering van het hele opleidingsonderdeel.

Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren.
De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn.

Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.

Alle onderzoeksnota's zullen op plagiaat worden doorgelicht met behulp van plagiaatdetectiesoftware..

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor onderwijs
Schakelprogramma Master of Science in de politieke wetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de politieke wetenschappen: Standaard traject (ws)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de politieke wetenschappen: Standaard traject