3 ECTS credits
80 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019903ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Sarah Vis
Sofie Vermoesen
Laurence Claeys (titularis)
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
50 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel leren de studenten de basiscomponenten van het academisch schrijven en rapporteren door:

  • op een kritische manier met wetenschappelijk en niet-wetenschappelijk bronnenmateriaal om te gaan
  • de academische schrijfstijl en referentiesysteem te hanteren
  • een wetenschappelijk onderbouwd argument te formuleren
  • een wetenschappelijk werk te structureren en zelf te rapporteren.  Dit doen ze door in de praktijk aan de slag te gaan met een (zelf te formuleren) communicatiewetenschappelijke onderzoeksvraag en probleemstelling en een literatuurstudie uit te schrijven.    
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Bryman's Social Research Methods, Clark - Foster - Sloan - Bryman, 6de, Oxford University Press, 9780198796053, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Welbepaalde wetenschappelijke literatuur
Bijkomende info

In het kader van de tussentijdse opdrachten dienen welbepaalde wetenschappelijke literatuur, relevant voor het (door de student(e) gekozen) onderzoeksthema, geraadpleegd en aangewend te worden.
De student(e) moet:

  • zelf op een gestructureerde wijze literatuur kunnen opzoeken en hierover rapporteren
  • kritische studie van literatuur kunnen uitvoeren en de centrale aspecten van academisch wetenschappelijk onderzoek kennen
  • op gegronde wijze een literatuurstudie kunnen uitvoeren

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student/e onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 10 uur

  • 5 hoorcolleges van 2 uur

WPO: 20 uur

  • 10 seminaries van 2 uur

ZELF: 50 uur

  • cursus bijhouden en lesvoorbereidingen tijdens het semester, a rato van 1 uur per WPO: 10 uur
  • 2 taken a rato van 20 uur per taak: 40 uur
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen.
De student:

  • heeft kennis over en heeft inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden
  • geeft blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken
  • geeft blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur
  • reflecteert over de eigen positie als wetenschapper, duidt de eigen aannames en identificeert en expliciteert kritisch eigen vooronderstellingen
  • kan begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen
  • geeft blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren
  • past kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau.

Op het einde van dit studiedeel: 

  • is de student in staat om verschillende opzoektechnieken en -methoden te selecteren en toe te passen met oog op een concrete onderzoekscasus
  • beschikt de student over vaardigheden om wetenschappelijke literatuur, bronnen- of ander onderzoeksmateriaal kritisch te contextualiseren en analyseren
  • beheerst en gebruikt de student een correct systeem om naar bronnen en literatuur te verwijzen
  • kan de student de toepassing van verschillende communicatiewetenschappelijke onderzoeksmethoden vergelijken, contrasteren en evalueren met oog op een concrete onderzoekscasus.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak 1 met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • Taak 2 met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject