6 ECTS credits
165 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4019688FER voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Wijsbegeerte-Moraalwetenschappen
Onderwijsteam
Dirk Lafaut
Michiel De Proost
Eva Vergaert
Susan Dierickx
Mariska Jung
Gily Coene (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
12 contacturen Practical exercises
100 contacturen Self study
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel wil studenten een kritisch inzicht bieden in de genealogie en diversiteit van het feministische denken. De hoorcolleges reiken  een overzicht aan van toonaangevende auteurs en bespreken baanbrekende inzichten, diverse stromingen, evoluties, kernconcepten en cruciale debatten binnen de feministische theorievorming. Via lectuuropdrachten en discussieseminaries worden inzichten en discussies uitgediept en toegepast op actuele vraagstukken.

De volgende onderwerpen komen o.m. aan bod:

  • De paradoxale positie van vrouwen in de filosofie, seksisme en racisme in het westerse filosofische canon, vrouwelijke filosofen vanaf de oudheid, feministische filosofie vandaag
  • Modern feminisme, impact van en kritieken op de 18de eeuwse politieke revoluties en de constructie van gender in wetenschap en filosofie 
  • Verschillende visies en stromingen in het feministische denken: liberaal, socialistisch, marxistisch, anarchistisch, pragmatisch, cultureel, libertair, zwart en postkoloniaal feminisme
  • Tweede golf feminisme, sociaal constructivisme, existentialisme, seksuele objectivering en intimidatie, gendergerelateerd geweld
  • Feministische ethiek, ethics of care, relationele autonomie, ecofeminisme, zorgzaam burgerschap.
  • Feministische epistemologie en wetenschapskritiek: empirisme, standpuntdenken en postmodernisme, gesitueerde kennis, reflexiviteit, epistemische onderdrukking
  • Poststructureel feminisme,  queer theorie, heteronormativiteit, hegomische masculiniteit
  • Intersectionaliteit, wit privilege, dekolonisatie, verbanden tussen gender, ras, klasse en seksualiteit
Bijkomende info
  • De lessen zijn opgevat als interactieve hoorcolleges waarbij de lesgever het thema situeert en de lectuur inleidt, aangevuld met discussie-en werkcolleges waarbij studenten individueel of in groep een opdracht voorbereiden en bespreken. De opdrachten worden via leerplatform voor het college ingediend.
  • Syllabus (powerpoint-slides, artikelen, bronfragmenten) wordt aangeboden via de online leeromgeving Canvas.
Leerresultaten

Algemene competenties

- De studenten hebben een kritisch inzicht verworven in de genealogie van het feministische denken, de belangrijkste concepten, cruciale vraagstukken en theoretische stromingen en in de historisch- maatschappelijke context en impact van dit filosofische denken.

- De studenten zijn in staat om argumenten en posities in theoretische en maatschappelijke debatten kritisch te onderzoeken en met elkaar te verbinden.

- De studenten kunnen feministische theorieën, inzichten en concepten toepassen op actuele vraagstukken met betrekking tot genderongelijkheid en diversiteit en zijn in staat om tegenover deze vraagstukkken een kritisch onderbouwde en zelf-reflexieve houding aan te nemen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

HOC Paper bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Lectuuropdrachten met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

- Lectuuropdrachten en groepstaak (25%)

- Eindexamen (75%)

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: wijsbegeerte
Research Master of Philosophy: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)