5 ECTS credits
140 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019084CNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Materiaalkunde' en 'Sterkteleer’ gevolgd, alvorens ‘Productietechnieken' op te nemen.​
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Tim Broeckhoven (titularis)
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
18 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel behandelt de verschillende productietechnieken bij machines voor metalen onderdelen die in de industrie gebruikt worden. Nadruk ligt op de verspaningsprocessen (frezen, draaien, slijpen) en de keuze van de meest geschikte productietechniek rekening houdend met een aantal randwoorwaarden. De fundamentele basis van de spaanvorming, de snijgereedschappen en verspaningsmachines worden in detail besproken. Het verspaningsproces wordt in detail uitgewerkt aan de hand van een aantal oefeningen. De studenten maken in groep een presentatie en schriftelijk verslag van opzoekingswerk rond een operationeel (Lean manufacturing) of kwaliteits gerelateerd onderwerp.

Hoorcollege:

  • Verspanende technieken (CNC)
  • Schatting productiekost en -tijd
  • Andere productietechnieken: niet traditionele verspaning
  • Nieuwe technologieën: additive manufacturing, friction welding
  • ISO 9000
  • TQM - Six Sigma
  • LEAN - MRP

Werkcollege:
In het werkcollege lossen de studenten onder begeleiding vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen.

Zelfstanding Werk:

De studenten maken in groep (4-5) een paper over een aantal principes en technieken uit de Lean Manufacturing of Quality Management. Deze paper wordt ook gepresenteerd aan de docent en de medestudenten. De inhoud van deze papers maakt ook deel uit van de leerstof voor het examen.

Bedrijfsbezoek: 
De studenten zullen een (verspanend) bedrijf bezoeken en daar een kort verslag van maken.

 

 

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Moderne industriele productie, J. Van De Put, 3de, Pearson Benelux B.V., 9789043037068, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Manufacturing Engineering and Technology, S. Kalpakjian, S. R. Schmid, 8de, Pearson Education Centre, 9789810694067, 2013
Handboek (Aanbevolen) : 3D-Druck/Rapid Prototyping, Eine Zukunftstechnologie - Kompakt Erklart, P. Fastermann, Mairdumont Gmbh & Co. Kg, 9783642292248, 2012
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Productietechnieken, T. Broeckhoven, Canvas
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.
Leerresultaten

Doelstellingen

D1: heeft inzicht in vormgevings- en productietechnieken (BaLO 1, 3, 4, 6, BaSLO 14 EM)
D2: kan een productietechnologie kiezen uitgaande van bepaalde criteria (BaLO 3, 4, 9)
D3: kan een idee op papier omzetten naar de praktische realisatie ervan in de werkplaats (BaLO 1, 2 ,3, 4, 7, 10, 13)
D4: kan problemen bij productie voorspellen en analyseren (BaLO 1, 4, 6, 7, 8, 13, BaSLO 14 EM)
D5: kent de normen inzake productie (BaLO 1, 6, 9, 10)
D6: Kan duidelijk en correct rapporteren (BaLo 1, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 13) 
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)
 

 

Leerresultaten

  • BaLO 1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
  • BaLO 2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken.
  • BaLO 3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
  • BaLO 4 Implementatiegericht en analytisch probleemoplossend denken, ontwerpen, ontwikkelen en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties van de specifieke casus.
  • BaLO 6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO 7 Binnen een afgelijnd kader een probleemstelling formuleren en zelfstandig een ingenieursproject plannen en uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden voor de technische realisatie ervan.
  • BaLO 8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes.
  • BaLO 9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO 10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO 11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO 13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • BaSLO 14 EM Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het brede domein van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken: Elektromechanica.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege en werkcollege: schriftelijk examen: 70% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Verslag bedrijfsbezoek: 5% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Paper en presentatie: 25% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege en werkcollege: schriftelijk examen : 70%
    Verslag bedrijfsbezoek: 5% (indien afwezig vervangende opdracht korte paper)
    Paper en presentatie: 25% (indien afwezig of geen deelname aan groeps-paper - individuele paper & presentatie Lean topic)


    Bij een quotatie van minder dan 10 op 20 voor het examen Hoorcollege en Werkcollege of voor de Paper/Presentatie + Verslag Bedrijfsbezoek, wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor het gehele opleidingsonderdeel.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een ongewettigde afwezigheid op de practicumsessies voor het bedrijfsbezoek of de paper presentatie geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het zelfstandig werk. De sancties genomen voor de eerste zittijd worden overgedragen naar de tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Traject na voorlopleiding lijnpiloot.
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Standaard traject (76 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Verkort traject (60 ECTS)