10 ECTS credits
267 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018675ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
LK Academische eenheid
Onderwijsteam
Tom Deliens (titularis)
Onderdelen en contacturen
9 contacturen Hoorcollege
240 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
  • Hoorcolleges, interactieve lessen en zelfstandig werk
  • Omgaan met literatuur-databanken in het domein van de revalidatiewetenschappen.
  • Een gerichte en efficiënte literatuursearch te verrichten.
  • De gevonden literatuur kritisch te lezen en te onderwerpen aan een kwaliteitscontrole.
  • Academische schrijfstijl
  • Structuur en opzet van systematische literatuurstudie
  • Opstellen van een onderzoeksprotocol

    Het volume zelfstandig werk wordt geschat op gemiddeld 10h/lesweek.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts van de ppt-presentaties, werkopdrachten en aanvullende informatie, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Evidence-Based Rehabilitation, A guide to practice, Law M & McDermid J eds, 3e, SCLACK Inc. USA, 9781617110214, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties, Een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheiszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen, W.S. Jansen G.J: Jansen, 8de druk, ThiemeMeulenhoff bv, 9789006643428, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Inleiding in evidence-based medicine, Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, Offringa M, Assendelft W, Scholten R eds., 5de herziene druk,, Bohn Stafleu van Loghum, Houten (NL), 9789036819770, 2018
Bijkomende info

Nvt

Leerresultaten

Leerresultaat

  • De student verwerft kennis, inzicht en vaardigheden betreffende de opzet van wetenschappelijk onderzoek op basis van een onderzoeksvraag.
  • De student is in staat om op basis van een onderzoeksvraag een systematische literatuurstudie uit te voeren.
  • De student is in staat om op basis van de onderzoeksvraag en de uitgevoerde systematische literatuurstudie een projectvoorstel voor de masterproef op te stellen.
  • De student is in staat om bevindingen uit eigen systematisch literatuuronderzoek en aan daarop gebaseerd projectvoorstel op een wetenschappelijke wijze schriftelijk EN mondeling te rapporteren naar het docentencorps en studiegenoten.
  • De voorbereiding masterproef leidt tot een sytematische review betreffende een (sub)vraagstelling die verband houdt met het onderzoeksdomein van de revalidatiewetenschappen
  • De voorbereiding masterproef leidt tot een projectvoorstel, welke de basis vormt voor de masterproef (literatuurstudie en experimentele deel).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Systematische review met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 40% van dit deelcijfer wordt bepaald door de promotor (dit is dus 24% van het totale eindcijfer) en 60% van dit deelcijfer wordt bepaald door de docent (dit is dus 36% van het totale eindcijfer)
  • protocol met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 40% van dit deelcijfer wordt bepaald door de promotor (dit is dus 12% van het totale eindcijfer) en 60% van dit deelcijfer wordt bepaald door de docent (dit is dus 18% van het totale eindcijfer)
  • peer-assessment met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: peer-assessment van 2 medestudenten tijdens de presentatie van de beide eindproducten (systematische review en protocol).

Aanvullende info mbt evaluatie

Dit is een jaar-opleidingsonderdeel met 1 evaluatiemoment in juni. De beoordeling geschiedt door de docenten, de promotor en medestudenten (peer-assessment).

  • 1e zittijd:
    • Aanvang blokweek examenperiode: indienen van de systematische review samen met de beoordeling door de promotor plus een projectvoorstel met betrekking tot de voorziene globale aanpak van de masterproef, eveneens met de beoordeling van de promotor. Het format voor de systematische review en het onderzoeksprotocol zijn beschikbaar op Canvas. Tijdens de eerste zittijd presenteert de student (power-point presentatie van maximaal 10 minuten) de systematische review en het projectvoorstel. De presentatie wordt beoordeeld door 2 medestudenten. De docenten beoordelen de presentatie, systematische review en het projectvoorstel.
  • 2e zittijd:
    • In de tweede zittijd worden op de eerste dag van de zittijd alle manuscripten zoals beschreven voor eerste zittijd opnieuw ingediend samen met de beoordelingen door de promotor. De student zal beide onderdelen presenteren onder de vorm van een power-point presentatie (maximaal 10 minuten). De beoordeling van de manuscripten en de presentaties geschiedt door de docenten. Indien de student in de tweede zittijd een herwerkte versie van een in de eerste zittijd ingediend manuscript aanbiedt, dient deze vergezeld te zijn van een duidelijk overzicht waarin punt-per-punt de aangebrachte wijzigingen worden opgegeven en gemotiveerd.

Opmerking: Om te kunnen slagen voor dit OO dient de student een voldoende cijfer te behalen op zowel de systematische review (totaal score docent + score promotor >9/20) als op het protocol (totaal score docent + score promotor >9/20) afzonderlijk. Bij een onvoldoende op een van de delen, wordt het eindcijfer het laagste deelcijfer.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement