Doelstellingen
D1: weet hoe een bedrijf georganiseerd is en heeft inzicht in de beroepsmogelijkheden en de werkomgeving van een ingenieur (MaLO 5, 10, 11)
D2: kent de nodige rapporteringstechnieken en communicatietechnieken die gehanteerd worden in een bedrijfscontext (MaLO 11)
D3: is in staat om de opgedane wetenschappelijk-technisch kennis uit zijn opleiding toe te passen binnen de werkomgeving in functie van zijn opdracht (MaLO 1, 2, 4, 6)
D4: kan op systematische wijze de opgegeven taak plannen en uitvoeren (MaLO 3, 4, 5, 10, 11, 12, 16)
D5: kan op basis van zijn nieuwe ervaringen zichzelf evalueren en verbeteren (MaLO 10)
D6: kan op een bondige manier mondeling rapporteren alsook de uitgevoerde taken schriftelijk rapporteren (MaLO 11)
D7: kan constructief deelnemen aan een vergadering (MaLO 11)
D8: neemt initiatief, is assertief en besluitvaardig (MaLO 10, 12)
D9: heeft oog voor reglementen en veiligheidsaspecten binnen de bedrijfscontext (MaLO 8, 10)
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)
Leerresultaten
- MaLO 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek (zie voor de concrete invulling de aanvullende leerresultaten per specialisme).
- MaLO 2 Gevorderd, toepassingsgericht inzicht hebben in geavanceerde theorieën en -methodes voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen en aanwending ervan bij het oplossen van problemen binnen het specialisme.
- MaLO 3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
- MaLO 4 Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, en hiervoor implementatiegericht oplossingen ontwerpen met aandacht voor de concrete context.
- MaLO 5 Zelfstandig een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende onderzoekende professional. Een literatuuronderzoek uitvoeren en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden en vanuit het perspectief van de toepassingsmogelijkheden.
- MaLO 6 Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken, de gemaakte keuzes argumenteren op grond van toepassingsgericht inzicht en de eisen van de bedrijfscontext.
- MaLO 8 Innovatie- en operationeel gericht ontwerpen van systemen, producten, diensten en processen, interpoleren en experimenteren in de bedrijfscontext.
- MaLO 10 Binnen een hoofdzakelijk vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
- MaLO 11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
- MaLO 12 Bedrijfskundig en economisch inzicht hebben om de bijdrage aan een proces of aan de oplossing van een probleem te situeren in de ruimere context.
- MaLO 14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
- MaLO 16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.