5 ECTS credits
140 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018409AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Frédérique Borguet (titularis)
Onderdelen en contacturen
36 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
Hoorcollege:
In het hoorcollege worden de beginselen van de anorganische chemie bijgebracht.
  • Inleiding - enkele basisbegrippen
  • Opbouw van de materie: atomen, moleculen, ionen
  • Chemische reactievergelijkingen en kwantitatieve aspecten
  • Chemische thermodynamica - deel1
  • Zuivere stoffen - gassen, vloeistoffen en vaste stoffen
  • De elektronenstructuur van de atomen
  • Verbindingen en de chemische binding
  • Oplossingen
  • Chemische kinetiek en chemisch evenwicht
  • Zuren en basen
  • Ionaire evenwichten in waterige oplossingen
  • Elektrochemie
  • Chemische thermodynamica - deel 2

Werkcollege:
In het werkcollege lossen de studenten onder begeleiding vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen en methoden.

 
Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Chemie, Inleiding tot de anorganische chemie, F. Borguet, VUB, 2220170003511, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Chemistry, J. McMurry en R.C. Fay, 8de, Prentice Hall, 9781292336145, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Chemistry. The Central Science., T.E. Brown, H.E. LeMay, Jr. en B.E. Bursten, 3de, Prentice Hall, 9781447974994, 2014
Handboek (Aanbevolen) : General Chemistry, K.W. Whitten, R.E. Davis, M.L. Peck en G.G. Stanley, 7de, BIB, 9780534408602, 2004
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding : na de les, na afspraak of via e-mail.
Tijdens studiebegeleidingsmoment over de middag (data worden ad valvas bekend gemaakt bij het begin van het academiejaar).
 
De lessen worden georganiseerd volgens het 'flipped classroom' principe:

1) Alle hoorcolleges zijn beschikbaar als video-opname op Canvas
2) De studenten bekijken op voorhand bepaalde video-opnames, volgens instructies in de leerwijzer op Canvas
3) Tijdens gezamenlijke sessies met de docent, wordt de leerstof op interactieve wijze behandeld en daar waar nodig verder toegelicht of uitgediept.

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: heeft inzicht in de beginselen van de anorganische chemie en past dit toe (BaLO 1)
D2: heeft inzicht in de bouw van materie (atomen, verbindingen) en past dit toe (BaLO 1)
D3: heeft inzicht in de eigenschappen van zuivere stoffen en oplossingen en past dit toe (BaLO 1)
D4: heeft inzicht in de eigenschappen van zuren en basen en past dit toe (BaLO 1)
D5: heeft inzicht in de chemische kinetiek en het chemisch evenwicht en past dit toe (BaLO 1)
D6: heeft inzicht in ionaire evenwichten in waterige oplossingen en past dit toe (BaLO 1)
D7: heeft inzicht in de elektrochemie en past dit toe (BaLO 1)
D8: heeft inzicht in chemische thermodynamica en past dit toe (BaLO 1)
D9: kan chemische reactievergelijkingen in evenwicht stellen en stoichiometrische berekeningen uitvoeren (BaLO 1)
D10: raadpleegt bijkomende literatuur ter verdieping ((BaLO 5)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)

Leerresultaten

  • BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
  • BaLO_5 Doelgericht wetenschappelijke en technische informatie opzoeken, evalueren en verwerken, en er correct naar refereren.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.


 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Buiten de examenweken: proefexamen: schriftelijk examen: 20% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Hoorcollege + werkcollege: schriftelijk examen: 80% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - hoorcollege: 48%
    - werkcollege: oefeningen: 32%
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege + werkcollege: schriftelijk examen: 100%
    - hoorcollege: 60%
    - werkcollege: oefeningen: 40%

    Bij een quotatie van minder dan 7 op 20 op één van de onderdelen van het (proef)examen, wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor dit examen.

Aanvullende info mbt evaluatie

In de 6de of 7de week van het academiejaar wordt een proefexamen gehouden over een gedeelte van de leerstof. De precieze leerstof die gekend moet zijn wordt meegedeeld via Canvas. Het proefexamen is qua stijl en niveau analoog aan het examen van januari en bestaat voor 60% uit theorievragen en 40% uit oefeningen. Bij een quotatie van minder dan 7 op 20 op één van de onderdelen (theorie of oefeningen), wordt het laagste cijfer het cijfer voor het proefexamen.

Het proefexamen telt voor 20% van de totaalpunten voor chemie mee en de leerstof valt weg voor het examen van januari. Bij een eventuele tweede examenkans dien je de volledige leerstof te kennen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.