3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018381FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd of ingeschreven zijn voor 'Theory of urban planning and design'.
Onderwijstaal
Nederlands
Uitdovend
Ja
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Geografie
Onderwijsteam
Paul Blondeel (titularis)
Onderdelen en contacturen
9 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
45 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus bestaat uit een beknopte syllabus (over visies op publieke ruimte in de huidige samenleving) en een leesmap.  Deze map bevat een korte basistekst en een vijftal subthema’s.  Zowel in de syllabus als in de leesportefeuille wordt de student uitgenodigd om de eigen vooronderstellingen over (de werking van de) publieke ruimte te verkennen, te deconstrueren en zo nodig aan te vullen.  De cursus heeft vooral een proces-doel en geen resultaatsdoel: naargelang de eigen werksituatie en specifieke voorkennis kan de student deels zelf bepalen hoe grondig hij de reflectie uitvoert (zie leerresultaten).   

In de syllabus wordt publieke ruimte geanalyseerd als seismograaf van thema's, spanningen en evoluties in de samenleving.  Op welke manier spreekt een samenleving over zichzelf wanneer ze over de publieke ruimte spreekt?  Wat zijn de mechanismes in dit tweevoudige gesprek?  Welke 'publiek-ruimte-beelden' kunnen we aanduiden in de manier waarop steden zich promoten?  Hoe kunnen we dergelijke concepten over en visies op publieke ruimte opsporen?  Wie formuleert dergelijke beelden/visies, naar aanleiding van wat?  Hoe interfereert het schaalniveau met de visies op en met projecten in de publieke ruimte?  Werkt publieke ruimte anders in hoogstedelijke milieus dan in residentiële buurten of in volkse woonwijken; anders in kl  eine steden dan in de grootstad?

In de leesmap komen er 5 subthema’s aan bod over generieke aspecten van de publieke ruimte.  Elke subthema bevat een drietal verplichte en goed toegankelijke teksten naast enkele facultatieve teksten.    

Naargelang het academiejaar wordt de leesportefeuille lichter gemaakt en aangevuld met observatieoefeningen.  Dit wordt meegedeeld op de startles.  In die oefeningen krijgt de student specifieke observatietechnieken aangeleerd: het precies observeren, noteren en communiceren (schrijven, toelichten, vertellen, tonen,…) van complexe stedelijke gebieden als delen van het publieke domein.  Het gaat ondermeer om de interactie tussen feitelijke en concrete vormen van stadsgebruik, over de reputatie van een gebied, de aankleding en de inrichting ervan, de zichtbare effecten van het feitelijke stadsgebruik op de publieke ruimte, de fysieke sporen van ideologisch spreken over en omgaan met het gebied; tekens van oneigenlijke en onbedoelde toe-eigening en (indien van toepassing) tekenen van deviante of informele toe-eigening. 

Studenten kunnen ervoor kiezen niet mee te doen aan de observatieoefeningen.  In dat geval bestuderen ze een groter deel van de leesportefeuille.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts en integrale teksten, Syllabus - sleuteltekst - leesmap met de vijf thema's met telkens verplichte en facultatieve teksten, Docent en diverse auteurs, Canvas
Bijkomende info

Op de startles worden afspraken gemaakt omtrent het verloop van de diverse lesmomenten (eventuele presentaties door de studenten zelf die eigen teksten inbrengen en/of teksten uit de leesmap becommentariëren) en eventuele observatieoefeningen (indien van toepassing in het betreffende academiejaar).

Leerresultaten

Doelstellingen

Studenten kunnen (a) op het eind van de cursus uitspraken doen over de maatschappelijke betekenis van publiek ruimtes in een specifiek gebied en (b) ze kunnen die betekenissen verbinden met de courante beroepsopdrachten van hun vak als stedenbouwkundige en ruimtelijke planner in Vlaanderen en Brussel.   
Deze leerresultaten zijn proces- en inspanningsgericht: het is aan de student zelf om zich te confronteren met de teksten zelf die zeker niet steeds in de lijn liggen van wat hij of zij verstaat onder de hoofdding 'publieke ruimte'.  Studenten leren hun beroepsmatig handelen beter te positioneren tegenover de expliciete en impliciete publiek-ruimte-beelden zoals die in hun vakgebied en in de samenleving bestaan.  Studenten kunnen wat betreft de zorg voor de publieke ruimte aandachtspunten en interessegebieden aanduiden voor hun eigen (toekomstig) optreden als stedenbouwkundige.  Ze leren om in het huidige mainstream-debat over de (groot)stedelijke publieke ruimte prioriteiten aan te duiden, naast blinde vlekken in het debat en aanwijsbare lacunes.  Ze kunnen maatschappelijke stromingen in het spreken over de publieke ruimte beter herkennen en er een beter gedocumenteerd standpunt over innemen.   
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het examen is een individueel eindwerk met tussentijdse presentaties in een door student en docent gezamenlijk gekozen gebied dat uitvoerig geobserveerd wordt, geïnterpreteerd op ruimtelijke kwaliteiten en kansen voor een meer levendig stadsgebruik – zonder fysieke ontwerpopgave voor de student. Van deze opdracht krijgt de student een afzonderlijke leidraad (inhoudstafel van de paper en noodzakelijke tussenstappen)

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen is gesloten boek.  De student krijgt een specifieke schrijfopdracht (3 tot 4 pp.) waarin hij de zijn kennis van de verwerkte literatuur en van de syllabus kan illustreren.  Er worden geen tekst- en auteurscitaten verwacht.  Het examen peilt niet naar reproductie maar naar de kritische verwerking van de syllabus en de leesmap.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek