6 ECTS credits
153 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018231BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Sociologie I' en geslaagd zijn voor minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten in een schakel-, voorbereidingsprogramma of master kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Christophe Vanroelen (titularis)
Karen Van Aerden
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
47 contacturen Lecture
106 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus biedt een brede inleiding tot het studiegebied van arbeid, dit vanuit een sociologisch perspectief. We beschrijven het arbeidsbestel aan de hand van drie arena’s: de arbeidsorganisatie, de arbeidsmarkt en de arbeidsverhoudingen.

In een eerste deel (H1 tem H5) wordt het arbeidsbestel gesitueerd binnen de maatschappelijke en historische context: de centrale concepten uit het arbeidsbestel worden vanuit een sociologisch perspectief omschreven; vervolgens wordt de ontwikkeling van het arbeidsbestel historisch gesitueerd binnen het ontstaan en de evolutie van het kapitalisme.

In een tweede deel staat de arena van de “arbeidsorganisatie” centraal (H6 tem H8). De arbeidsorganisatie verwijst naar de wijze waarop het totaal aan te verrichten werkzaamheden in een organisatie wordt verdeeld over functies en werknemers. Na de centrale concepten toegelicht te hebben, worden verschillende modellen van arbeidsorganisatie besproken. Hierbij wordt een kritisch debat gevoerd met de uitgangspunten van het wetenschappelijk management.

In het derde deel van deze cursus staat de arena van de “arbeidsmarkt” centraal (H9 tem H10). Op de arbeidsmarkt verhouden werknemers en werkgevers zich ten aanzien van elkaar als aanbieders van arbeidskracht en aanbieders van arbeidsplaatsen. Er wordt geargumenteerd dat de arbeidsmarkt een bijzondere markt is, waar collectieve actoren, machtsverhoudingen en instituties een belangrijke rol spelen in het vormen van de marktactiviteiten.

In het vierde en laatste deel wordt de arena van de “arbeidsverhoudingen” besproken (H11 tem H12).  De collectieve arbeidsverhoudingen als relaties tussen belangenorganisaties van werknemers, werkgevers en de overheid worden bestudeerd en de gevolgen van dit treffen tussen collectieve actoren worden besproken.

De cursus bestaat uit een reeks van hoorcolleges, eventueel aangevuld met gastcolleges over een actueel thema op het vlak van arbeid en tewerkstelling. Zowel de avond- als de dagstudenten worden verondersteld dezelfde lesinhoud te beheersen.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : De Arena's van het Arbeidsbestel, Inleiding tot de Sociologie van Arbeid en Arbeidsverhoudingen, Vanroelen, C., Henderickx, E. & Pulignano, V., ACCO, Leuven, 9789462922471, 2017
Bijkomende info

Het handboek bevat alle leerinhoud en is dan ook verplicht.

Lesslides waarin de hoofdlijnen van de leerinhoud worden samengevat en relevante bijkomende informatie wordt gegeven. Deze worden gepubliceerd op Canvas.

Reader met relevante hoofdstukken en artikels, beschikbaar op Canvas in pdf-formaat. De verplichte leerinhoud kan worden aangevuld met bijkomende informatie uit de reader. Echter de inhoud van de reader behoort niet tot de verplichte leerinhoud.

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 47 uur

  • hoorcolleges: 39 uur (13 x 3 uur)
  • bijwonen van 4 gastlessen van 2 uur: 8 uur

ZELF: 106 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester: 63 uur
    • theorie, a rato van 1,5 uur per bijgewoond hoorcollege: 39 uur (26 x 1,5 uur)
    • verwerken delen syllabus door zelfstudie: 24 uur
  • voorbereiden examen: 43 uur (6 dagen van 7 uur)

WERKSTUDENTEN

HOC: 34 uur

  • bekijken integrale video-opnames van de daglessen: 26 uur (13 x 3 uur)
  • bijwonen van 4 gastlessen van 2 uur: 8 uur

ZELF: 106 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester: 63 uur
    • theorie, a rato van 3 uur per week: 39 uur (13 x 3 uur)
    • verwerken delen syllabus door zelfstudie: 24 uur
  • Voorbereiden examen: 43 uur (6 dagen van 7 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Het algemene doel van deze cursus is de studenten een breed, maar inleidend inzicht te geven in de basisconcepten, de verschillende deelaspecten en historische en hedendaagse discussies in het domein van de sociologie van arbeid en arbeidsverhoudingen. Hierbij staan de volgende eindcompetenties centraal:

  1. Cognitieve vaardigheden – De studenten zijn bekend met de sociologische studie van arbeid als een sociale activiteit
  2. Cognitieve vaardigheden – De studenten kennen de belangrijkste actoren, instituties en deelgebieden van het arbeidsbestel;
  3. Cognitieve vaardigheden – De studenten kennen de belangrijkste theoretische benaderingen in de sociologische studie van arbeid, de arbeidsmarkt en arbeidsverhoudingen – met inbegrip van evoluties en hedendaagse verschijningsvormen;
  4. Cognitieve vaardigheden – De studenten hebben inzicht in de belangrijke individuele en maatschappelijke gevolgen van de manier waarop arbeid en tewerkstelling worden georganiseerd in de pre-industriële, industriële en laatindustriële samenleving;
  5. Cognitieve vaardigheden – De studenten hebben inzicht in de belangrijkste evoluties en conflicten rond de organisatie van arbeid binnen arbeidsorganisaties (mesoniveau) en binnen de samenleving als geheel (macroniveau);
  6. Cognitieve vaardigheden – De studenten hebben inzicht in de achterliggende oorzaken en verklaringsgronden voor hedendaagse debatten en conflicten op het terrein van arbeid en arbeidsverhoudingen;
  7. Cognitieve vaardigheden – De studenten kunnen het theoretische en conceptuele kader dat wordt aangereikt binnen deze cursus op een kritische manier toepassen op actuele thema’s op het vlak van arbeid en arbeidsverhoudingen;

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Verdere details over de evaluatieprocedure worden toegelicht in de handleiding bij het opleidingsonderdeel. Deze wordt gepost binnen het Canvas-leerplatform.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Marketing
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor criminologische wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor geschiedenis
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor sociale geografie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor antropologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management, zorg en beleid in de gerontologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Master in het sociaal recht: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 2
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 3
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 4
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 5
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 6
Schakelprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject