3 ECTS credits
82 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018113CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Bewegingspromotie en preventie in de kinesitherapie miv stages 2’ gevolgd, alvorens 'Integratieve kinesitherapie’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Nele Adriaenssens
Joyce Renmans
Liesbet De Baets
Matthias Eggermont
Sarah Harnie
Lynn Leemans (titularis)
Katrijn D'Herdt
Onderdelen en contacturen
5 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
15 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit is een vakoverschrijdend OO dat voornamelijk inzet op het ontwikkelen van interprofessionele en interculturele/internationale competenties bij studenten. Dit OO maakt deel uit van de leerlijn 'interprofessioneel onderwijs binnen de gezondheidszorg' waarbij verschillende opleidingen van de VUB en EhB betrokken zijn en samenwerken binnen verschillende projecten doorheen het academiejaar.
Daarnaast bereiden we de studenten voor op de klinische stages deel I (2e semester 3BARE) in de bredere context van het beroep en in het bijzonder op het klinisch redeneerproces. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : communicaties op Canvas, Canvas
Bijkomende info

Dit opleidingsonderdeel wordt georganiseerd onder de vorm van projectonderwijs. Voor elk project is deelname verplicht. 

Voor sommige projecten dienen studenten zich tijdig én correct volgens de richtlijnen (gecommuniceerd via Canvas) in te schrijven. Indien een student zich niet tijdig of correct inschrijft kan die niet meer deelnemen aan een bepaald project én wordt dit beschouwd als een onwettige afwezigheid.

Richtlijnen, deadlines en afspraken worden gecommuniceerd via Canvas.

Leerresultaten

zorgverlener

- De student is in staat om zelfstandig aan klinisch redeneren te doen en kan dit aantonen aan de hand van casuïstiek bij patiënten met uiteenlopende aandoeningen.

- De student beheerst de Interculturele (ICOMs) en/of interprofessionele competenties (zoals beschreven in het model van Hogeschool Zuyd, NL).

- De student is op de hoogte van en in staat om zelfstandig actuele thema's binnen de kinesitherapie (en bij uitbreiding de gezondheidszorg) op het niveau van de patiënt en binnen een interprofessioneel team over te brengen.

Manager

- De student is in staat om zelfstandig de rol van manager binnen een interprofessioneel team op te nemen (cfr de interprofessionele competenties in het model van Hogeschool Zuyd, NL).

 

ontwikkelaar&wetenschapper

- De student is in staat om zelfstandig de evidentie rond actuele thema's binnen de kinesitherapie (en bij uitbreiding de gezondheidszorg) op te zoeken en te verwerken.

 

interprofessionele lrrslttn

De student:

  • Kan functioneren in een multidisciplinair team.
  • Ondersteunt andere professionals in het interprofessionele team en levert zodoende een bijdrage aan een maximaal haalbaar positief effect op de individuele zorg voor de patiënt. 
  • Kan omgaan met verschillen, misverstanden, tegenstrijdigheden en tekortkomingen van teamleden. 
  • Vervult een eigen rol in interprofessionele teams tot tevredenheid van de teamleden. 
  • Stelt eigen onderzoeksgegevens en/of voorzieningen beschikbaar aan andere professionals om de zorg voor de patiënt te optimaliseren.  
  • Formuleert samen met de patiënt/familie en andere professionals zorg/behandeldoelen. 
  • Kan reflecteren op eigen handelen in interprofessionele teams. 
  • Kan feedback geven aan andere teamleden op een passende en constructieve manier. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • projecten met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Indien de student minstens één project ongewettigd afwezig is, zal de student als examenresultaat 0/20 krijgen in beide zittijden.
In geval van een gewettigde afwezigheid (de student moet hiervoor een bewijs van de gewettigde afwezigheid indienen op het faculteitssecretariaat zoals beschreven in het OER) moet de student binnen de week na het project contact opnemen met de titularis voor remediëring. Indien de student nalaat om dit te doen, zal de afwezigheid alsnog als onwettig worden beschouwd.

Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport en Studie om een mogelijke alternatieve datum van WPO of vervangopdracht te voorzien.

Voor de totstandkoming van de score voor enkele projecten zal gebruik gemaakt worden van peer assessments. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. Dergelijke beoordelingen dienen tijdig, voor de deadline (gecommuniceerd via Canvas), te worden ingevuld. Als er geen peer-assessment binnen de deadline wordt ingevuld zal automatisch een aanpassingsfactor van 0.7 worden toegekend aan de student die niet heeft ingediend.

Een deel van de projecten kan niet worden afgelegd in tweede zittijd en hiervoor kan ook geen alternatieve opdracht aangeboden worden. Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd, bij een resultaat van minstens 10/20. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelresultaat. Een deelresultaat van een examenonderdeel kan niet overgedragen worden naar het volgend academiejaar. 

In geval er onvoldoendes zijn op bepaalde onderdelen, m.n. een cijfer lager dan 8/20, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding (& Bewegingswetenschappen)
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Geneeskunde