3 ECTS credits
85 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6017403FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor ‘praktische oefeningen in communicatie deel 2’ moet men geslaagd zijn voor ‘praktische oefeningen in communicatie deel 1’ OF moet men geslaagd zijn voor ‘communicatievaardigheden voor gevorderden, incl. praktische oefeningen’ – 7526
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Observerende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Nathalie Vanderbruggen (titularis)
Onderdelen en contacturen
5 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

​Brieven 

Casusvoorstelling (stafvergadering) 

Voordrachten bijwonen (afhankelijk van beschikbare interessante voordrachten) 

Psycho-educatie voor patiënten (elke ASO moet 1 keer tijdens opleiding mee met agogen en/of psychologen psychoëducatiesessie geven aan patiënten) 

Intervisies 

 

Eén gefilmd interview met een patiënt 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur, Persoonlijke nota’s
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van presentaties
Handboek (Aanbevolen) : New Oxford Textbook of Psychiatry, Michael G Gelder, Nancy C Andreasen, Juan J López-Ibor Jr, John R Geddes, 3de, Oxford University Press, 9780198713005, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Psychofarmacotherapie, Michel Dierick, Stephan Claes, André De Nayer, Paul Cosyns, Eric Constant, Daniel Souery, 3de, Academia Press, 9789038218588, 2012
Handboek (Aanbevolen) : DSM-5, Handboek voor classificatie van psychische stoornissen, American Psychiatric Association, 5de, Boom Uitgevers Amsterdam, 9789024447503, 2022
Bijkomende info

WERKVORMEN 

Brieven 

Casusvoorstelling (stafvergadering) 

Voordrachten bijwonen (afhankelijk van beschikbare interessante voordrachten) 

Psycho-educatie voor patiënten (elke ASO moet 1 keer tijdens opleiding mee met agogen en/of psychologen psychoëducatiesessie geven aan patiënten) 

Intervisies 

Eén gefilmd interview met een patiënt 

Leerresultaten

VAARDIGHEDEN

OLR 4: Kan correct en op een humane, empathische wijze communiceren met de patiënt en zijn of haar omgeving, met oog voor ethische, maatschappelijke en multiculturele aspecten (diversiteit) en binnen de relevante wettelijke regelgeving (C)

OLR 5: Kan doeltreffend communiceren met en kan medische en wetenschappelijke informatie rapporteren aan collegae en andere professionals (C)

ATTITUDES

OLR 8: Kan op adequate wijze feedback geven en kan tevens omgaan met het krijgen van feedback op de eigen beroepshandelingen (C)

OLR 14: Kan functioneren binnen bredere managementsystemen in organisaties, ziekenhuiscommissies en in andere representatieve functies binnen de gezondheidszorg (Ma)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek aan het einde van het niveau expert
  • Continue evaluatie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Continue evaluatie door supervisie

Aanvullende info mbt evaluatie

Portfolio: functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek op het einde van niveau expert plus (m.i.v. beoordelingsgesprek over de schriftelijke communicatie en bespreking gefilmd gesprek) 

Pass/Fail 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de volwassenpsychiatrie