6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4017046ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
Professionals in zorg en welzijn worden in hun praktijk veelvuldig geconfronteerd met ethische vraagstukken en dilemma’s rond rechtvaardige toegang en verdeling van zorg, en het waarborgen van levenskwaliteit, zingeving, autonomie en menselijke waardigheid. De COVID-19-crisis maakt dit in het bijzonder duidelijk, maar ook globalisering, migratie en culturele diversiteit, besparingen, vermaatschappelijking van zorg, financialisering enz. plaatsen professionals en beleidsmakers voor tal van nieuwe vragen en uitdagingen. In dit vak willen we agogen kritisch laten reflecteren over ethische dimensies van zorg en inclusie aan de hand van recente theoretische (verschillende stromingen en concepten) en methodologische handvaten.
Meer informatie m.b.t. de inhoudstafel en het studiemateriaal volgt tijdens de eerste les.
Lesmateriaal is het verplicht studiemateriaal en de eigen lesnotities. Aanvullende teksten, oefeningen en presentaties worden ter ondersteuning van de hoorcolleges aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingspecifieke leerresultaten van de master Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument):
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
ZELF Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 te halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende hebt voor één van de [twee] onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je het dus niet opnieuw af te leggen.
De student die de taak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent (uiterlijk op 5 juli). In de tweede zittijd wordt de groepsopdracht vervangen door een alternatieve opdracht.
Als je voor ten minste één van de onderdelen afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.
De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.
Het eindcijfer voor ZELF groepswerk is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie waarbij de individuele bijdrage geëvalueerd wordt.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)