6 ECTS credits
164 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4017042FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
De maatschappij en de economie veranderen snel en ingrijpend. De grote transities hangen samen met ontwikkelingen in de media- en communicatieomgeving. Hoe bedrijven waarde creëren is constante evolutie, waarbij het begrip ‘ervaring’ steeds meer in the picture komt te staan. In de 'experience economy' worden de mediatools en -inhoud voor een groot deel gedigitaliseerd en gedataficeerd, wat een krachtige enabler is voor een innovatief digitaal medialandschap. Een andere trend met betrekking tot digitale media is de zogenaamde omkering van de waardeketen. In plaats van dat enkel (grote) bedrijven bepalen wat er wordt ontworpen, geproduceerd, op de markt gebracht en gedistribueerd, neemt de consument/gebruiker een meer centrale plaats in het waardenetwerk.
Deze veranderingen zijn ook zichtbaar in het domein van strategische communicatie en marketing, meer bepaald op de drie niveaus van het communicatieproces: productie, medium en publiek. Aan de ‘productie’ kant merken we hoe we evolueren van een lineaire on-to-many marketingbenadering naar geïntegreerde marketingcommunicatiestrategieën (met online en offline media). Voor dat laatste is het cruciaal om de (veranderende) rol van het bedrijf als actor in het waardenetwerk te bepalen. Op het niveau van ‘medium’ worden nieuwe vormen van interactie, informatie en communicatie tussen organisaties en consumenten mogelijk (bv. sociale media, apps, VR). Dit wordt versterkt door krachtige middelen voor het monitoren, profileren en segmenteren van consumenten in de digitale mediawereld (bv. datamining, e-CRM, cookies). Ten slotte lijkt aan de kant van de ‘publiek’ de gebruiker te transformeren in een ‘prosumer’, in overeenstemming met de opkomst van sociale media (Web 2.0) en de toegenomen aandacht voor human-centered design en gebruiker gedreven innovatie. De vraag blijft echter hoe valide al deze observaties. Dit vereist een kritische studie vanuit een interdisciplinair perspectief.
De leerstof is opgebouwd uit vijf grote componenten (sociaal-economisch perspectief; mediakanalen en online platforms; marktonderzoek; marketingcommunicatie; consumentenperspectief). De inhoud van elk van deze onderdelen wordt op verschillende manieren gepresenteerd. Het kernmateriaal bestaat uit een aantal kernteksten die worden geanalyseerd, kritisch besproken en gekoppeld aan de digitale marketingpraktijk.
Dit vak bestaat uit 4 grote delen:
Let op er is verplichte aanwezigheid voor masterclass & debat (cf. canvas)
De colleges zijn opgedeeld in zes modules die betrekking hebben op strategische communicatie en marketing door digitale media.
De exacte volgorde en timing is onder voorbehoud, afhankelijk van de beschikbaarheid van de Master Class-experts. Canvas wordt is het centraal voor communicatie en informatie-uitwisseling met betrekking tot de cursus. Het cursusmateriaal is te vinden op canvas.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
Teaching Methods
- Het hoorcollege is een collectief contactmoment waar de docent de leerinhouden behandelt
- Werkcolleges, practica, en oefeningen zijn collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfstudie en externe werkvormen zijn onafhankelijke activiteiten waarin de student zelfstandig aan de slag gaat met het studiemateriaal.
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting per onderdeel.
HOC: 12 uur + WPO : 10 uur
Zelf: 142 uur
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende algemene leerresultaten van de master in de communicatiewetenschappen:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De groepsopdracht is verplicht voor dit vak. Er worden geen vervangopdrachten toegekend.
Je kan enkel slagen voor dit vak door deel te nemen aan zowel het mondeling examen als de groepsopdracht.
Bij deelname aan slechts 1 van deze twee delen krijg je automatisch een afwezig als eindscore.
Bij niet deelname aan het deel participatie krijg je een 0 op dit onderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)