6 ECTS credits
156 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017039BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor minstens 90 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten communicatiewetenschappen moeten ook geslaagd zijn voor 'Communicatiewetenschappen I'. Studenten in een schakelprogramma, voorbereidingsprogramma of master kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen indien het deel uitmaakt van hun curriculum.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Politieke Wetenschappen
Onderwijsteam
Patrick Folkert Anton Van Erkel (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
10 contacturen Practical exercises
126 contacturen Self study
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel wil de studenten laten kennismaken met en kritisch laten reflecteren over de verschillende facetten van politieke communicatie. Allereerst wordt de persuasieve context van politieke communicatie geschetst, met de nadruk op retoriek en propaganda en op het belang van taal in het creëeren van politieke betekenis (via bijvoorbeeld metaforen, labels, etc). Vervolgens wordt gefocusd op de relatie en wederzijdse beïnvloeding tussen politiek en media, onder meer via een bespreking van theorieën over en onderzoek naar agenda-setting, representatie, framing, personalisering, ... Ook de plaats van de publieke opinie hierin wordt behandeld. Aansluitend wordt meer in detail ingegaan op het concept 'framing', dat vandaag één van de belangrijkste benaderingen vormt in het politieke communicatie-onderzoek, door de theoretische fundering verder te verdiepen, in te gaan op een aantal concrete voorbeelden alsook op het onderzoek naar mogelijke effecten van framing. Tot slot wordt via gastsprekers uit de journalistieke, politieke en communicatiewereld de praktijk van politieke communicatie geïllustreerd.
Rode draad doorheen de cursus is ook het stimuleren van reflectie en discussie over actuele wetenschappelijjke en maatschappelijke debatten rond politieke communicatie, onder meer aan de hand van voorbeelden uit de actualiteit.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Politieke communicatie, Reader met academische artikels en boekbijdragen, ook de ppt-slides en toelichting tijdens de les zijn integraal onderdeel van het studiemateriaal
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 20 uur (10 x 2 uur)

  • klassiek college met interactie/participatie
  • gastlessen

WPO: 10 uur (5 x 2 uur)

  • presentaties framing-analyse door studenten + feedback en algemene discussie (precies aantal uren kan variëren naargelang aantal studenten)

ZELF: 126 uur

  • uitvoeren framing-analyse en voorbereiden presentatie: 56 uur (7 dagen van 8 uur)
  • lezen/verwerken teksten reader, a rato van 3 uur per tekst: 30 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur) 
Leerresultaten

Algemene competenties

 Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van journalistiek, politiek en democratie.
  • De studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • De studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met journalistiek, politiek en democratie.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van journalistiek, politiek en democratie.
  • De studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen. 
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
  • De studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.
  • De studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 65% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 35% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 65% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Framing-analyse met een wegingsfactor 1 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: studenten werken individueel een vergelijkende framing-analyse uit van de mediaberichtgeving over een politiek-maatschappelijk onderwerp, die ze voorstellen tijdens een presentatie waarop ze gequoteerd worden.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Onderwijsagogiek
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor onderwijs