5 ECTS credits
140 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016976CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
Binnen dit opleidingsonderdeel worden de algemene onderzoeksvaardigheden van de studenten verder ontwikkeld als voorbereiding op het zelfstandig verwerken, interpreteren en rapporteren van verzamelde gegevens (o.a. in het kader van de latere masterproef). Naast beschrijvende statistiek en de basisprincipes van statistische inferentie, komen ook specifieke verdelingen, het gebruik van formules en tabellen, eenvoudige parametrische en niet-parametrische significantietoetsen in de hoorcolleges (HOCs) aan bod (o.a. T-toetsen, One-way ANOVA, correlatie, lineaire regressie, Chi², etc.). De praktische oefeningen (WPOs) bestaan uit het zelf(standig) selecteren en leren uitvoeren van statistische analyses op fictieve datasets en korte casussen m.b.v. SPSS als statistisch verwerkingsprogramma. Alle voorbeelden, theoretische en praktische oefeningen binnen dit opleidingsonderdeel zijn toegepast op het domein van de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen.
Aanwezigheid in de hoorcolleges (HOCs) en praktische oefeningen (WPOs) is geen verplichting om toegelaten te worden tot het examen, maar wel een absolute aanrader in functie van het begrijpen en verwerken van de leerstof.
- De student kan een wetenschappelijk onderzoeksrapport in het domein van de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen begrijpen en kritisch analyseren wat betreft de gebruikte methodologie en eenvoudige statistiek.
- De student heeft inzicht in de basisconcepten en -technieken van de beschrijvende en inferentiële statistiek.
- De student kan (het gebruik van) eenvoudige kwantitatieve statistische methoden en significantietoetsen begrijpen, uitleggen en toepassen.
- De student kan zelfstandig onderzoeksvragen binnen het domein van de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen formuleren op basis van een eenvoudige en beperkte dataset.
- De student kan de passende statistische basistechniek / significantietoets selecteren en uitvoeren met behulp van formules en tabellen (Theoretische oefeningen) alsook aan de hand van statische software (SPSS, gekoppeld aan ICT-geletterdheid) voor het beantwoorden van een eenvoudige onderzoeksvraag binnen het domein van de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen.
- De student kan de resultaten van de uitgevoerde basis statistische analyses interpreteren, evalueren en rapporteren en op deze manier een antwoord geven op eenvoudige onderzoeksvragen binnen het domein van de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen.
- Slagen voor 'Aanvullende statistiek in de bewegingswetenschappen' impliceert niet dat de student de unieke leerresultaten voor 'Inleidende statistiek in de bewegingswetenschappen' heeft verworven.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het Examen Theorie (HOCs) bestaat uit een schriftelijk meerkeuze-examen over het geheel van de leerstof, waarbij zowel kennisvragen worden gesteld als een aantal theoretische oefeningen dienen te worden opgelost. Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wel verwerkt in het eindpunt door de slaagggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het Examen Theorie en de exacte omzettingstabel zal voorafgaand aan de examenperiode gecommuniceerd worden.
Het Examen Praktijk (WPOs) bestaat uit een examen, waarbij onderzoeksvragen geformuleerd op basis van korte casussen m.b.v. statistische SPSS software dienen te worden opgelost. Daarbij dienen zowel de werkwijze als de resultaten van de statistische analyses schriftelijk gerapporteerd en geïnterpreteerd te worden.
Voor beide onderdelen is er geen mogelijkheid tot mondelinge verderzetting bij het examen.
[OPGELET:] Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie, leidt tot een ‘afwezig’ als resultaatcode.
[OPGELET:] Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet zowel voor het Examen Theorie als voor het Examen Praktijk minimum 10/20 behaald worden! In het geval er een onvoldoende is op één of meerdere examenonderdelen, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste van beide deelscores gehanteerd als totaalscore. Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de 2de zittijd. Indien het opleidingsonderdeel opnieuw opgenomen dient te worden, zal het deelresultaat van een examenonderdeel, bij een resultaat van minstens 10/20, ook automatisch worden overgedragen naar het volgend academiejaar. Een student kan niet afzien van deze automatische overdracht(en) van het deelresultaat.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de lichamelijke opvoeding: Standaard traject