6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016683CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Let op: er is een toelating nodig van prof. Dirk Aerenhouts (Dirk.Aerenhouts@vub.be) om dit vak te kunnen opnemen in het studietraject. Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor ‘Individuele bewegingsvorming en methodiek 1' en 'Bewegingsvorming en methodiek 1' alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen. Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je ook gelijktijdig het opleidingsonderdeel ‘Trainingsleer en inspanningsfysiologie' opnemen of moet je voor dit opleidingsonderdeel reeds geslaagd zijn. Het opnemen van ‘Verdieping specialisatiesport’ houdt hiernaast ook in dat je ‘Individuele bewegingsvorming en methodiek 2' en 'Bewegingsvorming en methodiek 2' gelijktijdig volgt of hiervoor reeds geslaagd bent.
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Evert Zinzen
Kristine De Martelaer
Daan Vaesen
Dirk Aerenhouts (titularis)
Yannick Prevost
Daphne Van Dessel
Bart Soons
Onderdelen en contacturen
6 contacturen Hoorcollege
36 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
Dit studiedeel richt zich specifiek op het verwerven van verdiepende sporttechnische, didactische en methodische competenties in 1 bepaalde sport.
Het onderdeel stage wordt uitgevoerd in een club onder begeleiding van mentor (minimum trainer A) en richt zich op de begeleiding van (talentvolle) jeugd en beslaat minimaal 60u.
De sporttechnische module 2 en de didactisch-methodische module 3 in de gekozen sport dient gevolgd te worden aan de VUB of aan de Vlaamse TrainerSchool (VTS). In uitzonderlijke gevallen kan (enkel voor module 2) dit door zelfstudie indien de cursus niet georganiseerd wordt door de VTS/VUB.
Het is aan te bevelen en soms ook verplicht om in het kader van dit studiedeel lezingen, bijscholingen en/of voordrachten extern te volgen.
Ten slotte dient er een werkboek met POP gemaakt. De specifieke richtlijnen hiervoor staan op het leerplatform.
Parallel met bovenstaande kan ook "Watersafety" gekozen worden waarin het Hoger redder diploma en instructeur B Zwemmen kan behaald worden. Hiervoor zal een praktisch en een theoretisch examen worden afgenomen dat samen met een werkboek het uiteindelijke cijfer zal bepalen.
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : VTS cursustekst instructor/trainer B, https://www.sport.vlaanderen/
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Sportspecifieke literatuur
Bijkomende info
De toelating tot dit studiedeel wordt verleend op basis van een sportief CV en de haalbaarheid om een verdieping in de verschillende sporten te verwerven (zie voorwaarden in document op leerplatform of via mail te verkrijgen bij VTS liaison Yannick Prévost: Yannick.Prevost@vub.be). Maak dit CV samen met de keuze van stagementor voor 15 oktober over aan Yannick Prévost.  Na deze datum wordt er geen toelating meer verleend. Bijkomende voorwaarde is dat de cursus  Trainer/instructor B cursus georganiseerd wordt door de VTS in dit academiejaar. Mogelijk (afhankelijk van de sport) dien je ook te slagen in sporttechnische toelatingsproef.
 
Wat betreft de module "Watersafety" dient toelating gevraagd aan Bart Soons.
 
Gezien de verdieping ski en snowboard vervat zijn in de GWP wintersporten behoren deze sporten niet tot de mogelijkheden om in dit kader te volgen.
Raadpleeg verder ook de stagerichtlijnen op het leerplatform.
 
Voor de deadlines van de verschillende onderdelen verwijzen we naar het stagereglement op het leerplatform
Leerresultaten

Algemene competenties

De Leerdoelen van dit OO zijn:
studenten hebben kennis van de
  • Regels van de sport en van de verschillende spelvormen (indien van toepassing)
  • Gevorderde specifieke techniek: minimum niveau trainer B (VTS)
  • Gevorderde specifieke tactiek: minimum niveau trainer B (VTS)
  • Gevorderde specifieke motoriek: minimum niveau trainer B (VTS)
  • Fysieke conditie: anaërobe uithouding, snelkracht, coördinatie en reactievermogen
  • Gevorderde methodische opbouw mbt de techniek, tactiek, motoriek en fysieke conditie: minimum niveau trainer B (VTS)
  • Gevorderde didactische principes van de specifieke sport: minimum niveau trainer B (VTS)
  • Specifieke bewegingsanalyse en de daaraan gekoppelde remediëring
  • Evaluatieprotocols ter beoordeling van sportbeoefenaars
  • Audiovisuele en meer in het bijzonder ICT middelen die onderwijs in deze sport kunnen ondersteunen
  • Basis wetenschappelijke achtergrond om sport specifieke trainingsprogramma’s op te stellen
De studenten kunnen
  • van de gevorderde technische en tactische elementen van de specifieke sport demonstreren en beschrijven
  • de algemeen wetenschappelijke kennis (anatomie, fysiologie, …) Incorporeren in de deze sport en deze vertalen naar trainingsprogramma’s
  • Lesvoorbereidingen maken op basis van de algemene en specifieke didactische en methodologische principes in deze sport
  • Foutenanalyses maken en remediërende acties ondernemen
  • sportbeoefenaars evalueren en differentiëren
  • Initiatief en verantwoordelijkheid nemen in een bepaalde lessituatie
  • Samenwerken en –spelen
  • Leiding geven en nemen binnen spelsituaties en in een lessituatie
  • De opgedane kennis transfereren naar verschillende doelgroepen
  • Methodiek en didactiek flexibel aanpassen aan verschillende leeromgevingen (materialen, ruimte…)
De studenten beschikken over de attitudes om
  • een gezonde en sportieve levensstijl te promoten en beoefenen ter bevordering van het goede verloop van de lessen
  • Initiatief en verantwoordelijkheid te nemen in een klas situatie
  • op regelmatige en vrijwillige basis aan sport te doen en de fysieke basisvaardigheden te onderhouden en aan te scherpen en de eigen technische en tactische bedrevenheid opvoeren.
  • kritiek en bijsturing te aanvaarden met een open en leergierige mentaliteit
  • te leren uit eigen fouten, ze ook zelf te ontdekken en hieraan gericht te werken
  • eigen sterke punten te delen met anderen
  • Een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl te hanteren met nadruk op evaluatie- en slecht nieuwsgesprekken.
  • Afspraken op een punctuele wijze na te komen
  • Een kritisch wetenschappelijke geest te hanteren en zichzelf ivm met de aangeleerde/gebruikte technische, tactische, methodische, didactische principes voortdurend durven in vraag te stellen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform

Aanvullende info mbt evaluatie

Alle deelcijfers vanaf 10/20 zullen automatisch worden overgedragen naar de volgende zittijd en desgevallend naar het volgende academiejaar. Dit gebeurt automatisch en dient niet aangevraagd te worden. Van bekomen credits kan niet afgezien worden.

Wat betreft de module "Watersafety" staat het theorie examen op 40%, het paktijkexamen op 40% en het werkboek op 20%;

De student dient op alle onderdelen te slagen (min. 10/20). Indien de student niet geslaagd is op een onderdeel, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat.

  • Stage: gezamenlijk punt stagebegeleider en mentor (30%)
  • Gemiddelde score overgenomen van de VTS of VUB assistent (40%)
  • Werkboek (30%)
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport