3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016084BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Elektriciteit
Onderwijsteam
Gerd Vandersteen (titularis)
Onderdelen en contacturen
16 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

De theorie en oefeningen van de cursus Toegepaste Statistiek behandelen de volgende leerinhouden:

  • Inleiding: kansrekening versus statistiek
  • Kansrekening en combinatoriek
  • Beschrijvende statistiek
  • Stochastische variabelen en hun kansverdeling
  • Kansvectoren en onafhankelijke stochastische variabelen
  • Kentallen van locatie, schaal en vorm
  • Covariantie en correlatiecoëfficiënt
  • Discrete verdelingen
  • Continue verdelingen
  • Hypothese toetsen
  • Schatten van modellen
Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Toegepaste Statistiek, De bundel voor het hoorcollege, Gerd Vandersteen, VUB, 2220170008165, 2021
Cursustekst (Aanbevolen) : Toegepaste Statistiek, De oefeningenbundel voor de WPOs, Gerd Vandersteen, VUB, 2220170006017, 2018
Bijkomende info
  • Cursus en de oefeningenbundel zijn te koop bij de Standaard Student Shop.
  • De cursus, de lijst parate kennis, de lijst examenvragen, en de oefeningenbundel worden beschikbaar gesteld pdf formaat.
     
Leerresultaten

Algemene competenties

De cursus introduceert de basisconcepten van de waarschijnlijkheidsrekening en statistiek en leert de studenten deze toe te passen.  Het is niet de bedoeling om een uitgebreide theoretische opbouw te verzorgen. Er wordt daarentegen gestreefd naar een praktisch bruikbare kennis, zodat de studenten (als toekomstige ingenieurs of fysici) de methoden/technieken kunnen toepassen op hun eigen data en problemen.

De studenten verwerken tijdens de oefeningen/labo’s experimentele of gesimuleerde data om er de relevante informatie uit te extraheren met behulp van statistische methoden die tijdens de hoorcolleges werden uiteengezet.

Van alle leerinhouden wordt er van de studenten verwacht dat hij/zij die beheerst op het niveau van

  • kennis: het reproduceren van eigenschappen en hun bewijzen,
  • inzicht: het begrijpen van de impact van de eigenschappen, en
  • toepassing: het gebruik van de geziene stof op nog niet eerder geziene probleemstellingen / oefeningen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen theorie & oefn met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen over theorie (mondeling) en oefeningenexamen (schriftelijk/PC)
    Deelname aan alle examenonderdelen is verplicht om een eindcijfer te bekomen
    Reproduceren van de kennis is niet voldoende, tijdens het examen wordt er uitvoerig getoetst of de student de leerstof begrijpt en zelfstandig kan toepassen.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen is opgedeeld in een mondeling gedeelte voor de evaluatie van de hoorcolleges en een oefeningenexamen voor de evaluatie van het praktische gebruik van statistische methodes. De onderlinge verdeling mondelingexamen/oefeningenexamen is 50%/50%. Beide examens zijn gesloten boek. De student mag enkel gebruik maken van een formularium waarvan de inhoud tijdens de lessen reeds vastgelegd werd, en dat afgedrukt werd door de examinatoren. Bij het gebruik van MATLAB tijdens het oefeningenexamen mag de MATLAB-documentatie gebruikt worden.

Tijdens het mondeling examen (50%) worden alle leerhouden op het niveau van kennis, inzicht, en toepassing ondervraag:

  1. Parate kennis (4/20): Bij de start van het examen wordt er een examenonderdeel “parate kennis” afgenomen. Hierbij worden 6 formules/begrippen vanuit de gehele cursus gevraagd en moeten deze aangevuld worden in 2 minuten. De te kennen begrippen/formules (toetsen naar kennis) worden vooraf gegeven in een aparte lijst (het document “parate kennis”)
  2. 2 standaardvragen (11/20): Na de parate kennis trekt de student 2 willekeurige vragen, waarbij ervoor gezorgd wordt dat de som van de antwoorden op alle mogelijke vragen = de gehele cursus. De volledige vragenlijst wordt tijdig (voor het examen) meegedeeld aan de studenten. Er wordt voor gezorgd dat de vragen voldoende diverse zijn (d.w.z. vanuit verschillende delen van de cursus komen). Na een voorbereiding van 20 a 40 minuten moeten de studenten hun antwoorden uitleggen/samenvatten (toetsen naar inzicht). Daarnaast wordt er ook getoetst naar het praktische gebruik van de gevraagde delen (toetsen naar toepassing).
  3. 1 bijvraag (5/20): Na de 2 standaard vragen volgt er een “willekeurige” bijvraag die niet noodzakelijk in de standaard vragenlijst staat. Vragen naar kennis buiten de cursus worden echter niet gesteld. Er wordt wel getoetst naar inzicht en de toepassingsmogelijkheden.

Het oefeningenexamen (50%) situeert zich hoofdzakelijk op het toepassingsniveau.  Oefeningen kunnen uit alle leerinhouden van de cursus gevraagd worden. Het type vragen is zeer diverse, met onder meer:

  • het wiskundig uitwerken/bewijzen van wiskundige/analytische betrekkingen,
  • het numeriek uitrekenen aan de hand van wiskundige betrekkingen, en
  • het gebruik van MATLAB-software voor het implementeren/evalueren/gebruiken van complexere statistische functies (vb. correlaties, distributiefuncties) op praktische problemen (vb. kleinste kwadraten schatting, hypothese testen, …).

Afzonderlijke resultaten van het theorie- of oefeningenexamen kunnen niet worden overgedragen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject