12 ECTS credits
320 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016044ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Architectonische ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Niels De Temmerman (titularis)
Ann Verdonck
Onderdelen en contacturen
42 contacturen Hoorcollege
72 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Via hoorcolleges en individuele begeleidingssessies worden basisbegrippen zoals vorm, ruimte, structuur, context, ergonometrie, e.d. bijgebracht. Er is doorwerking vanuit de onderzoekstopic ‘4D Design/Transformable Structures’ naar de hoorcolleges, de ontwerpopgave en de begeleiding, waarbij een duurzame ontwerpstrategie wordt gehanteerd en sleutelbegrippen zoals aanpasbaarheid worden geduid. De volgende aspecten komen aan bod:

A) Architectonische facetten
1. Structurele en constructieve basisaspecten.
2. Vorm en ruimte en hun existentiële betekenis.
3. De functionele en ergonometrische dimensie.
4. De contextuele en bouwfysische dimensie.

B) Ondersteunende disciplines en vaardigheden
1. Waarnemingstekenen.
2. Grafische semiologie.
3. Perspectieftekenen.
4. Maquettebouw

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Aanvullende cursusnota’s en presentaties beschikbaar, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Existentie, ruimte en architectuur, C.N. Schulz, BIB, 9789064170256
Handboek (Aanbevolen) : Architectural Graphics, F. Ching, 6de, Wiley, 9781119035664, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Architecture, Form, Space and Order, F. Ching, 4de, Wiley, 9781118745083, 2014
Handboek (Aanbevolen) : Architects Data, E. Neufert, 5de, Wiley, 9781119284352, 2019
Bijkomende info

Deze cursus wordt ondersteund door het studiedeel ‘Perspectieftekenen en voorstellingstechnieken’.

E. Neufert, "Architects Data" - BSP Prof. Books, London, 2019.
F. Ching, "Form, Space and Order" - E & FN SPON, (Van Nostrand Reinhold),1996.
F. Ching, "Architectural Grafics" - E & FN SPON, (Van Nostrand Reinhold),2015.
C.N. Schulz, "Existentie, ruimte en architectuur" (vertaling).

Aanvullende cursusnota’s en presentaties beschikbaar op Canvas

Leerresultaten

Algemene competenties

De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de universele architectonische ontwerpprincipes met betrekking tot vorm, ruimte en structuur.

De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de ecologische en socio-culturele impact van het bouwen en de criteria die van belang zijn bij het ontwerpen van duurzame architectuur.

De Bachelor kan een probleemstelling analyseren binnen socio-culturele en ecologische randvoorwaarden en op basis daarvan een onderbouwde visie ontwikkelen.

De Bachelor kan door integratie van een architecturale visie, bouwtechnische en constructieve logica en verbeelding een ontwerp uitwerken met maatschappelijke meerwaarde.

De Bachelor kan over de principes van duurzame ontwikkeling in de gebouwde omgeving reflecteren en ze vertalen in het ontwerp.

De Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat.

De Bachelor kan rationeel, abstract en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen.

De Bachelor kan zelfstandig en in team werken.

De Bachelor heeft zich de ecologische, sociale en culturele draagwijdte van de discipline eigen gemaakt en streeft bewust naar duurzame, ethische ontwerpbeslissingen.

De Bachelor heeft een attitude die enthousiasme en engagement voor de discipline toont en de ambitie om dit te vertalen in levenslang leren.

De Bachelor heeft een inventieve en probleemoplossende houding.

De Bachelor heeft aandacht voor de steeds sneller veranderende noden van gebruiker en maatschappij.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 80% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 10% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • eindopdracht SEM1 met een wegingsfactor 24 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • eindopdracht SEM2 met een wegingsfactor 40 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • opdrachting tekenen met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • evolutie met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Inzicht in de basisbegrippen in de architectuur (structuur, vorm, ruimte, functie, context) wordt verschaft via hoorcolleges. Een opgelegde ontwerpopgave met een eenvoudige context wordt door de studenten geanalyseerd en geïnterpreteerd, waarbij het analyserend vermogen en de kritische reflectie worden geëvalueerd. Via individuele begeleidingssessies wordt de student begeleid van ontwerpopgave tot eindontwerp, waarbij hij voortdurend wordt uitgedaagd om een eigen visie te ontwikkelen en kritisch te blijven ten aanzien van zijn eigen ontwerp.

Het beheersen van de basisvaardigheden (tekenen, grafische semiologie, ergonometrie, ...) in de architectuur en ook het kennen en kunnen toepassen in een architectonisch ontwerp van aangereikte basisbegrippen behoren tot de evaluatie.

Aan het begin ven elk semester wordt een ontwerpopgave gegeven, die afgewerkt dient te worden tegen het einde van datzelfde semester. De studenten dienen over de vaardigheid te beschikken zich te kunnen uitdrukken d.m.v. tekeningen van een driedimensionaal architectonisch project waarbij alle architecturale facetten (vorm, structuur, ruimte, functie, context,...)  geïntegreerd zijn. Via tussentijdse evaluaties (tellen mee in de eindevaluatie) wordt het proces nagegaan en wordt de evolutie beoordeeld, eventueel resulterend in een bijsturing. De ingeleverde dossiers worden beoordeeld op hun algemene kwaliteit, en de mate waarin met de context werd rekening gehouden. Er wordt specifiek aandacht geschonken aan de integratie van andere opleidingsonderdelen (zie beschrijving eindcompetenties).

Het behalen van een eindscore voor het opleidingsonderdeel 'Ontwerpatelier: mens en aanpasbaarheid' houdt in dat men deelneemt aan alle deelopdrachten en jury's tijdens het jaar. Niet-deelname aan 1 deelopdracht houdt in dat men geen eindcijfer kan verwerven voor het opleidingsonderdeel.
Berekening van het eindevaluatiecijfer gebeurt volgens de verhouding:

Opdrachten Tekenen 10%
Opdrachten eerste semester 30%
Opdrachten tweede semester 50%
Evolutie 10%

In het kader van integratief onderwijs is er doorwerking tussen de studiedelen ‘Ontwerpatelier: mens en aanpasbaarheid’, ‘Perspectieftekenen en voorstellingstechnieken’ en 'Bouwtechniek: massiefbouw'. Zo worden de teken- en presentatietechnieken, aangeleerd in het studiedeel ‘Perspectieftekenen en voorstellingstechnieken’, gebruikt om het ontwerpproces en de communicatie te ondersteunen. Ook dient de kennis opgedaan in het studiedeel 'Bouwtechniek' correct toegepast te worden. Deze deelfacetten worden in de eindbeoordeling meegenomen.

Er kan een mix van online lessen en on-campuslessen gegeven worden, zowel voor de hoorcolleges als voor de WPO’s.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject