6 ECTS credits
152 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2016024BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Jana Goyvaerts (titularis)
Lotte Vermeire
Sofie Vermoesen
Ibe Delvaux
Onderdelen en contacturen
16 contacturen Hoorcollege
32 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
32 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
120 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Het seminarie Wetenschappelijke Werkwijze helpt schakelstudenten in de opleiding Communicatiewetenschappen om de basisprincipes van wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijk schrijven te beheersen. Het seminarie hangt nauw samen met het opleidingsonderdeel onderzoekspaper. Doorheen het academiejaar wordt modulair gewerkt op wetenschappelijke vaardigheden, die de basis zullen leggen voor het succesvol uitwerken van de onderzoekspaper. Binnen het seminarie verzamelen, bestuderen en analyseren studenten literatuur rond een specifiek onderwerp. Dit resulteert in (a) reflecties over het zoekproces, (b) een literatuuroverzicht over bestaand wetenschappelijk onderzoek over dit onderwerp, (c) een beschrijving van de onderzoeksvragen en een probleemstelling.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handleiding Seminarie Wetenschappelijke Werkwijze, Iris Jennes
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides Seminarie Wetenschappelijke Werkwijze, Iris Jennes
Bijkomende info

Aanwezigheid bij de seminaries is verplicht.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

HOC: 16 uur

WPO: 32 uur

ZELF: 120 uur

  • voorbereiden, uitwerken en afwerken tussentijdse opdrachten voor het examen (gespecifieerd in de taakopgave): 90 uur
  • bijhouden cursus en bijkomende taken: 30 uur
Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student kan zelfstandig wetenschappelijke literatuur opzoeken en identificeren
  • De student slaagt erin literatuur te analyseren, interpreteren, refereren en kritisch te evalueren
  • De student kan een wetenschappelijke schrijfstijl hanteren
  • De student is in staat het aangereikte onderwerp te problematiseren door de wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie ervan in kaart te brengen
  • De student kan binnen het aangereikte onderwerp onderzoeksdoelstellingen formuleren
  • De student kan zelfstandig een probleemstelling ontwikkelen op basis van de gevoerde literatuurstudie

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie zoekproces met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De details hiervan worden gespecifieerd in de studiewijzer. Studenten hernemen in de tweede zittijd de opdrachten waarop zij niet geslaagd waren in de eerste zittijd, als ze minder halen dan 10/20.
  • Paper literatuuroverzicht met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De details hiervan worden gespecifieerd in de studiewijzer. Studenten hernemen in de tweede zittijd de opdrachten waarop zij niet geslaagd waren in de eerste zittijd, als ze minder halen dan 10/20.

    Bij deze opdracht is het toegestaan om alleen generatieve AI te gebruiken voor de onderdelen en doelstellingen die gespecificeerd worden in de taakopgave. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende wijze worden herkend (zie referentielijst AI).
  • Probleemstelling met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De details hiervan worden gespecifieerd in de studiewijzer. Studenten hernemen in de tweede zittijd de opdrachten waarop zij niet geslaagd waren in de eerste zittijd, als ze minder halen dan 10/20.

Aanvullende info mbt evaluatie

Geen examen strictu sensu, wel quotering als volgt:

  • Opdracht 1: Presentatie zoekproces (20% van het eindresultaat)
  • Opdracht 2: Paper literatuuroverzicht (50% van het eindresultaat)
  • Opdracht 3: Onderzoeksvragen en probleemstelling (30% van het eindresultaat)

De details hiervan worden gespecifieerd in de studiewijzer. Studenten hernemen in de tweede zittijd de opdrachten waarop zij niet geslaagd waren in de eerste zittijd, als ze minder halen dan 10/20.

Bij deze opdracht is het toegestaan om alleen generatieve AI te gebruiken voor de onderdelen en doelstellingen die gespecificeerd worden in de taakopgave. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende wijze worden herkend (zie referentielijst AI). 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject