6 ECTS credits
156 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020235BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Communicatiewetenschappen I' en geslaagd zijn voor minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Karl Verstrynge (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
2 contacturen Practical exercises
128 contacturen Self study
Inhoud

In het opleidingsonderdeel 'Filosofie, media en ethiek' vormen actuele vraagstukken uit de mediatheorie en de mediafilosofie het uitgangspunt voor een collegereeks die reflecties rond traditionele en digitale media en communicatie in kaart brengt en aftoetst aan verschillende ethische tradities en inzichten. Algemeen brengen de colleges de studenten een kritisch-reflectieve, bewuste omgang bij met de rol van media en communicatie in het ethische en maatschappelijke veld.

De colleges zijn tweeledig: enerzijds zijn er hoorcolleges waarbij ingegaan wordt op verschillende ethische benaderingswijzen en theorieën (deontologische ethiek, consequentialistische ethiek en deugdenethiek), anderzijds zijn er lectuur-colleges waarbij  relevante teksten worden besproken aan de hand van de in de hoorcolleges besproken theorie.

Studiemateriaal
Cursustekst (Aanbevolen) : Media en ethiek
Bijkomende info

Studenten krijgen per college uitgeschreven nota’s die tijdens de hoorcolleges verder van commentaar worden voorzien.Voor sommige delen van de cursus zijn geen uitgeschreven nota's voorzien, waarbij studenten zelf nota dienen te nemen. Wat de bespreking van teksten betreft, wordt gebruik gemaakt van artikelen, boeken, of hoofdstukken uit boeken, waarvoor de studenten de referenties krijgen. Tevens worden elk academiejaar twee teksten in de vorm van zelfstudie toegevoegd aan de cursusinhoud.

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 26 uur (13 x 2 uur)

WPO: 2 uur

  • individuele feedback: 2 uur (vragen via mail of tijdens blokpermanentie)

ZELF: 128 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 2 uur per HOC: 26 uur (13 x 2 uur)
  • lezen en instuderen teksten die niet worden behandeld tijdens de hoorcolleges: 62 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • de studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit),
  • de studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder,
  • de studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden,
  • de studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van mediatheorie en communicatie,
  • de studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur,
  • de studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten,
  • de studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen,
  • de studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen,
  • de studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten,
  • de studenten kunnen vanuit een open attitude functioneren in een cultureel diverse internationale context. Zij reflecteren kritisch over de eigen (geografische, sociale, culturele, lokale, persoonlijke,…) positie,
  • de studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan,
  • de studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen,
  • de studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject