6 ECTS credits
168 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4017063FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Malaika Brengman (titularis)
Lore Van Besien
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
18 contacturen Lecture
14 contacturen Practical exercises
136 contacturen Self study
Inhoud

In het kader van dit vak krijg je de kans om samen met medestudenten in teams deel te nemen aan de Google Online Marketing Challenge, een internationale wedstrijd waarvoor je zelf een digitale marketingcampagne op poten mag zetten, gebruik makend van een ter beschikking gesteld marketing budget. Maar eerst leer je de knepen van het vak kennen aan de hand van een theoretisch luik dat opgebouwd is uit vijf modules.

Je leert hoe het digitale marketinglandschap in elkaar zit en maakt kennis met digitale trends wereldwijd.

Vervolgens word je ingewijd in de toepassing van AdWords, display advertising en search engine advertising en de analyse van hun impact op conversie (de verkoop van je product).

Uiteindelijk leer je hoe je de effectiviteit van campagnes monitort via Google Analytics om ze aan de hand van je bevindingen te optimaliseren.
Via de Google Online Marketing Challenge (of een gelijkwaardig nationaal initiatief) krijg je de kans je verworven kennis direct in de praktijk toe te passen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en extra referentie materiaal op Canvas, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Toegang tot online cursussen van Google wordt verleend, Google
Bijkomende info

Dit opleidingsonderdeel kan door maximaal 35 studenten worden gevolgd (first come, first served-principe).

De concrete inplanning van de lessen wordt meegedeeld bij aanvang van het semester.

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

Het is mogelijk dat één van de lessen niet op de VUB campus maar elders in het centrum van Brussel zal plaatsvinden.

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 18 uur

  • introductieles: 2 uur
  • hoorcolleges: 16 uur (8 x 2 uur) 

WPO: 14 uur

  • praktijk toepassingen: 8 uur (4 x 2 uur)
  • individuele feedback per groep en coaching: 6 uur

ZELF: 136 uur

  • Het online Digitaal Atelier doorlopen + online examen afleggen (20u)
  • Fundamentals of Adwords online cursus doorlopen + online examen afleggen (12u)
  • Search Advertising online cursus doorlopen + online examen afleggen (12u)
  • Google Analytics online cursus doorlopen + online examen afleggen (12u)
  • Pre-Campaign rapport (8 uur)
  • Google Online Marketing Challenge (60u)
  • Post-Campaign rapport (12 uur)

Er is geen specifieke begeleiding voor werkstudenten. Werkstudenten die dit studiedeel wensen te volgen doen dit samen met de dagstudenten.

Leerresultaten

Algemene competenties

Aan de hand van deze cursus krijgt de student een grondig inzicht in het digitale marketinglandschap en de digitale trends. De student is bekend met de toepassing van AdWords, display advertising en search advertising en de analyse van de impact  daarvan op de conversie (de verkoop van je product). De student weet hoe de effectiviteit van campagnes te monitoren via Google Analytics om ze aan de hand daarvan te optimaliseren. Via de praktijkopdracht geboden door de Google Online Marketing Challenge (of een gelijkwaardig alternatief) leert de student de opgebouwde theoretische kennis over digitale marketing ook in de praktijk toe te passen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Google Online Marketing Chall met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.
  • Certificaten online behalen met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Punten volledig te behalen tijdens het semester door het behalen van de verscheidene certificaten uitgereikt door Google bij de online leermodules tegen de gestelde deadlines (25% van het totaal cijfer), alsook in grote mate via de praktijkopdracht in het kader van de Google Digital Marketing Challenge (of gelijkwaardig initiatief), waarbij in groep een digitale marketing campagne moet worden opgezet, uitgevoerd en eventueel bijgestuurd en waarover gerapporteerd dient te worden in de pre- en post campaign rapporten (75% van het totaal cijfer).

De preciese deadlines worden bij aanvang van het semester vastgelegd en tijdens de les en via Canvas duidelijk meegegeven.  

Voor de praktijkopdracht dient in groepjes gewerkt te worden. Het is belangrijk dat groepen zo snel mogelijk gevormd worden bij de aanvang van het semester en uiterlijk tegen het eind van de tweede week van het semester.

De verschillende deelopdrachten zijn verplicht. Er worden geen vervangingsopdrachten toegekend.

Het niet respecteren van deadlines leidt tot een verlies aan punten.

Het groepspunt kan individueel bijgesteld worden op basis van peerevaluaties, alsook de aanwezigheid en actieve participatie tijdens de les en op feedbackmomenten en tijdens de groepsopdracht zoals geregistreerd via de logfiles.

Ongewettigde afwezigheid op ten minste één van de verplichte examengedeelten heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategische communicatie & marketing
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)