6 ECTS credits
161 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4015175ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor "Multivariate data-analyse voor de sociale wetenschappen".
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Hadewijch Vandenheede (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
27 contacturen Lecture
14 contacturen Practical exercises
144 contacturen Self study
Inhoud

De cursus bestaat uit drie delen: (1) inleiding; (2) survival analyse; en (3) multilevel analyse.

In deel 1, de inleiding, worden de noodzakelijke inferentieel en multivariaat statistische concepten en technieken herhaald. Speciale aandacht gaat naar niet-lineaire en niet-additieve effecten in regressieanalyse en naar directe en indirecte standaardisatietechnieken.

Deel 2 gaat dieper in op survival analyse. Daarbij worden zowel discrete als continue tijdsmodellen behandeld.

Deel 3 focust op multilevel analyse, een techniek die toelaat hiërarchische data op een adequate manier te analyseren.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides hoor- en werkcolleges en extra infomateriaal, H. Vandenheede & T. De Winter, 2017
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Gevorderde data-analyse voor de sociale wetenschappen, Theorie- en oefeningenbundel, Samenstelling: H. Vandenheede & T. De Winter, Canvas, 2017
Bijkomende info

De slides van de hoor- en werkcolleges en de theorie- en oefeningenbundel vormen de basis van de te kennen leerstof.

Voor meer informatie: zie studiewijzer. 

Toelichting werkvormberekening

-     Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
-     Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
-     Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 27 uur

  • hoorcollege: 24 uur (8 x 3 uur)
  • herhalingsles (op het einde van de lessenreeks): 3 uur

WPO: 14 uur

  • in klascontext oplossen van oefeningen: 12 uur (4 x 3 uur)
  • tussentijds feedbackmoment taak: 1 uur
  • feedbackmoment in januari: 1 uur

ZELF: 120 uur

  • cursus bijhouden tijdens het jaar en doornemen van reader, a rato van 6 uur per HOC: 48 uur (8 x 6 uur)
  • individuele taak: 4 uur (eenmalig)
  • thuis voorbereiden van oefeningen voor WPO, a rato van 3 uur per WPO: 12 uur (4 x 3 uur)
  • voorbereiden examen: 56 uur (7 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

Dit vak maakt deel uit van het project blended learning. Om ook voor werkstudenten een optimale leerervaring te garanderen wordt een evenwicht gezocht tussen het beschikbaar stellen van digitaal studiemateriaal (dat de studenten zelfstandig dienen te verwerken), klassieke HOC’s en collectieve contactmomenten waarbij studenten zelfstandig met leerinhouden aan de slag gaan. 

HOC: 3 uur

  • flipping the classroom principe (studenten stellen vragen over doorgenomen leerstof): 3 x 1 uur

WPO: 8 uur

  • in klascontext oplossen van oefeningen: 6 uur (3 x 2 uur)
  • mogelijkheid tot tussentijdse feedback: 1 uur
  • feedbackmoment in januari: 1 uur

ZELF: 144 uur

  • lesopnames dagstudenten bekijken (wordt verwacht tegen contactmomenten), a rato van 3 uur per HOC: 24 uur (8 x 3 uur)
  • cursus bijhouden tijdens het jaar en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 6 uur per HOC: 48 uur (8 x 6 uur)
  • individuele taak: 4 uur (eenmalig)
  • thuis voorbereiden van oefeningen voor WPO, a rato van 3 uur per WPO dagstudenten: 12 uur (4 x 3 uur)
  • voorbereiden examen: 56 uur (7 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Per les worden concrete doelstellingen meegegeven. Algemeen kunnen studenten na het volgen van deze cursus:

  • de theoretische achtergrond van meer gevorderde multivariate analysetechnieken in sociaal-wetenschappelijk onderzoek in eigen woorden uitleggen;
  • een gemotiveerde keuze maken voor een bepaalde datamethode in functie van het onderzoeksdesign en de datakwaliteit;
  • het uitvoeren van directe en indirecte standaardisatie en berekening van bijbehorende statistieken;
  • de resultaten van gevorderde data-analytische technieken kritisch interpreteren en er correct en ethisch over rapporteren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Tussentijdse Opdracht met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.
  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • SPSS Examen met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: met mondelinge verdediging

Aanvullende info mbt evaluatie

Eerste zittijd:

  • Tussentijdse opdracht: Een reëel onderzoeksprobleem gestructureerd schriftelijk aanpakken (2 van de 20 punten, 10%)
  • Het examen is schriftelijk. 4 van de 20 punten (20%) staat op een praktijkexamen SPSS met mondelinge verdediging, 14 van de 20 punten (70%) staan op theorie-, (statistische) interpretatie- en toepassingsvragen
  • Studenten dienen voor elk examenonderdeel (tussentijdse opdracht, SPSS-examen en theorie-examen) te slagen om credits voor dit vak te behalen. 
  • Afwezigheid op een van de examenonderdelen leidt tot een afwezigheid als eindresultaat.
  • De examenonderdelen 'opdracht', 'SPSS-examen' en 'theorie-examen' tellen voor respectievelijk 10%, 20% en 70% van je examenresultaat, maar enkel indien je op elk onderdeel slaagt. Indien je niet aan deze voorwaarde voldoet, geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat. 
  • Het deelresultaat van de verschillende examenonderdelen (opdracht, SPSS-examen en theorie-examen) wordt, bij een resultaat van minstens 50% (dus 1 op 2, 2 op 4, en 7 op 14), overgedragen naar de tweede zittijd. 

Tweede zittijd:

  • Idem eerste zittijd
  • Studenten dienen voor elk examenonderdeel (tussentijdse opdracht, SPSS examen met mondelinge verdediging en theorie-examen) te slagen om credits voor dit vak te behalen.
  • Deelresultaten worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar. 

Voor meer informatie: zie studiewijzer. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de sociologie: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)