6 ECTS credits
176 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4017065FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Het hoorcollege geeft een inzicht in de verschillende soorten van marktonderzoek. Er wordt aangegeven waaraan goed marktonderzoek moet voldoen, met de nodige aandacht voor validiteit en betrouwbaarheid. De verschillende stappen in het onderzoeksplan komen uitgebreid aan bod. Daarbij wordt ook dieper ingegaan op het belang van een duidelijke probleemstelling. Verschillende methoden van gegevensverzameling komen aan bod. Zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoekstechnieken worden nader toegelicht. Aandacht wordt besteed aan de steekproeftrekking en het opstellen van vragenlijsten (incl. schaalmeting). Er wordt overlopen wanneer welke analysemethoden gebruikt dienen te worden. Tenslotte wordt aangetoond voor welke toepassingen marktonderzoek praktisch kan worden aangewend.
Verschillende gastsprekers delen hun ervaring vanuit de praktijk.
Het werkcollege beoogt een realistische kennismaking met de praktijk van het marktonderzoek. In het kader van het werkcollege voeren de studenten zelf in groepjes een concrete marktonderzoeksopdracht uit voor een echte opdrachtgever uit het bedrijfsleven of de non-profit sector. Naast de praktische uitvoering, wordt er ook aandacht besteed aan het rapporteren en het presenteren van het marktonderzoek.
Voor het WPO dienen groepen gevormd te worden. Dit dient te gebeuren zo snel mogelijk bij de aanvang van het semester en uiterlijk tegen het eind van de tweede week van het semester.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
Toelichting werkvormberekening
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
DAGSTUDENTEN
HOC: 30 uur
WPO: 10 uur
ZELF: 136 uur
WERKSTUDENTEN
HOC: 8 uur
WPO: 10 uur
ZELF: 148 uur
In staat zijn tot:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Puntenverdeling:
De WPO-opdracht is verplicht. De beoordeling van het WPO gebeurt op basis van de bijdrage aan de groepstaak en presentatie.
Er worden geen vervangingsopdrachten toegekend.
Afwezigheden op ten minste één van de verplichte examengedeelten heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg.
Het groepspunt kan individueel bijgesteld worden op basis van peerevaluatie (verplicht in te vullen). Wanneer een student nalaat de verplichte peer assessment in te vullen binnen de gestelde deadline kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd.
WPO-scores van minstens 12/20 kunnen worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen via e-mail aan de titularis worden aangegeven.
Bij het multiple choice gedeelte van het examen kan een giscorrectie worden toegepast.
De eindscore kan tenslotte nog individueel bijgesteld worden aan de hand van bonuspunten die kunnen behaald worden door aanwezigheid en actieve participatie tijdens de les. Tijdens het semester kunnen ook bonusvragen worden gesteld, waarmee vrijblijvend bonuspunten kunnen worden verdiend. Bonuspunten kunnen ook vrijblijvend worden verdiend bij deelname aan onderzoekssessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerend verantwoordelijke.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject