3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 8014913INR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Veerle De Bosscher
Jos Verschueren (titularis)
Onderdelen en contacturen
45 contacturen Hoorcollege
Inhoud

Het opleidingsonderdeel ‘Sport en visueel management’ bestaat in de praktijk uit drie verschillende delen. In een eerste deel wordt de offline media besproken. Hierin komt onder andere aan bod hoe een goede advertentie wordt opgesteld, hoe men grafisch de beste resultaten kan verkrijgen, welke verschillende soorten druk er zijn, et cetera. Verder komen ook enkele technische aspecten aan bod die nuttig kunnen zijn bij het maken van promotiemateriaal. In het tweede deel ligt de nadruk op het concept en het hele denkproces dat eraan voorafgaat. Voor men een promotiemix samenstelt, moet er eerst nagedacht worden over onder andere de doelgroep, het geografisch bereik en het gewenste effect. De hele weg van idee over product naar promotie en reclame wordt in dit deel van de cursus besproken. Ten slotte bespreken we ook de online media. Dit snel groeiend aspect verdient voldoende aandacht aangezien het steeds belangrijker wordt. Er wordt dan ook uitgebreid ingegaan op het gebruik van websites en sociale media voor het promoten van een sportproduct, -club of -organisatie. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Slides van de docent, Volledig boekenpakket PG Sport wordt eerste dag overhandigd aan de deelnemers
Bijkomende info

.

Leerresultaten

Algemene competenties

.Na het behalen van het Postgraduaat Sportmanagement (PG SPORT) binnen de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie (Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen) aan Vrije Universiteit Brussel is alumnus en alumna in staat moderne beleidsvraagstukken, actuele marketing- en communicatieplannen (ook digitaal) en strategische managementopties (ook meertalig) op het kruispunt van sport, management en business deskundig te analyseren, hierover te adviseren en vooral te implementeren en tot een goed professioneel onderbouwd einde te brengen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Postgraduaat Sportmanagement: Standaard traject