6 ECTS credits
167 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4014771ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Christophe Vanroelen (titularis)
Julie Vanderleyden
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
14 contacturen Lecture
10 contacturen Practical exercises
143 contacturen Self study
Inhoud

Het masterseminarie stelt zich tot doel het ontwikkelingsproces van de masterproef te begeleiden. Hiertoe worden over het ganse academiejaar een achttal contactmomenten voorzien. Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van een aantal documenten die de voortgang van het masterproefproces weerspiegelen (zie verder).

Een eerste doelstelling van het masterseminarie is om alle praktische informatie (o.a. formaat, deadlines, evaluatieprocedure, enz.) over de masterproef aan de studenten te communiceren.

In de tweede plaats wordt een intesieve begeleiding voorzien bij het zoeken naar een onderwerp en het uitwerken van een probleemstelling, onderzoeksobjectief en gepaste methodologische benadering. Deze zoektocht resulteert finaal in een onderzoeksprotocol, dat als het ware een handleiding voor het uitvoeren van het verdere onderzoek is. Bij dit alles is er een nauwe samenwerking tussen de student, de promotor en de begeleiders van het masterseminarie.

Ten derde, trachtten we studenten binnen het masterseminarie ondersteuning te bieden bij het uitwerken van de masterproef. Dit objectief wordt flexibel ingevuld in functie van de noden van de studenten, maar omvat onder meer een opfrissing van aspecten van de wetenschapsmethodologie, methodologie-ondersteuning, richtlijnen voor rapporteren en presenteren van onderzoeksresultaten. Nog belangrijker is de ‘klankbordfunctie’ van de collectieve sessies, waarbij studenten onderling en samen met hun docenten tips en goede raad kunnen uitwisselen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, Slides, Canvas
Bijkomende info

Relevant achtergrondmateriaal zal, waar nodig, tijdens de lessen worden voorzien. Dit materiaal zal zoveel mogelijk via Canvas aan de studenten ter beschikking worden gesteld.

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

DAGSTUDENTEN

HOC: 14 uur

  • verschillende elementen uit het onderzoeksproces worden uitgelicht en opnieuw besproken: afbakenen probleemstelling en objectief/onderzoeksvragen; literatuur opzoeken; argumentatie; rapportering; presenteren

WPO: 10 uur

  • op verschillende momenten moeten de studenten onderling hun eigen vorderingen evalueren, de stand van zaken mondeling rapporteren of hun onderzoeksresultaten presenteren: 9 uur
  • individuele feedback: 1 uur

ZELF: 143 uur

  • inlezen onderwerp masterproef, a rato van 3 uur per week: 39 uur (13 x 3 uur)
  • voorstel topic en promotor: 8 uur
  • voorstel werktitel: 16 uur
  • document probleemstelling: 32 uur
  • onderzoeksprotocol: 32 uur
  • vorderingsverslag: 8 uur
  • presentatie voor de oefensessie masterproefverdediging: 8 uur

WERKSTUDENTEN

HOC: 12 uur

  • verschillende elementen uit het onderzoeksproces worden uitgelicht en opnieuw besproken: afbakenen probleemstelling en objectief/onderzoeksvragen; literatuur opzoeken; argumentatie; rapportering; presenteren

WPO: 10 uur

  • op verschillende momenten moeten de studenten onderling hun eigen vorderingen evalueren, de stand van zaken mondeling rapporteren of hun onderzoeksresultaten presenteren: 9 uur
  • individuele feedback: 1 uur

ZELF: 143 uur

  • inlezen onderwerp masterproef, a rato van 3 uur per week: 39 uur (13 x 3 uur)
  • voorstel topic en promotor: 8 uur
  • voorstel werktitel: 16 uur
  • document probleemstelling: 32 uur
  • onderzoeksprotocol: 32 uur
  • vorderingsverslag: 8 uur
  • presentatie voor de oefensessie masterproefverdediging: 8 uur
Leerresultaten

Cognitieve vaardigheden

De studenten weten hoe een wetenschappelijk onderzoek gestructureerd wordt, gepland wordt, hoe literatuur opgezocht, verwerkt en gerefereerd wordt.

Cognitieve vaardigheden

De studenten begrijpen het belang van de reductie van de complexiteit rond een onderwerp tot een praktisch uitvoerbare onderzoeksvraag;

Cognitieve vaardigheden

De studenten kunnen een zinvolle en eenduidige onderzoeksvraag formuleren voor het onderzoek in het kader van hun masterproef

Cognitieve vaardigheden

De studenten kunnen hun onderzoeksvraag inbedden binnen een realistisch en relevant onderzoeksplan neergeschreven in een onderzoeksprotocol

Cognitieve vaardigheden

De studenten zijn in staat de vorderingen en problemen rond hun onderzoek in te schatten en oplossingen en verdere stappen te formuleren

Communicatieve vaardigheden

De studenten kunnen op een kernachtige en aantrekkelijke manier onderzoeksresultaten communiceren aan een ruim publiek

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Plan, Protocol, Voortgang met een wegingsfactor 95 en aldus 95% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Onderzoeksplan, Protocol & Voortgangsrapport
  • Participatie met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Aanwezigheid, participatie en feedback

Aanvullende info mbt evaluatie

Wijze examineren

  • Werktitel en promotor (10%)
  • Onderzoeksopzet (20%)
  • Onderzoeksprotocol (50%)
  • Vorderingsverslag (15%)
  • Medewerking en aanwezigheid (5%)

De resultaten van de opdrachten in de eerste zittijd worden niet overgedragen naar de tweede zittijd, met uitzondering van ‘medewerking en aanwezigheid’. In het geval dat studenten niet slagen voor het seminarie in de eerste zittijd, wordt de mogelijkheid voorzien om in de tweede zittijd opnieuw een protocol en vorderingsverslag over de masterproef in te dienen. Afhankelijk van de evaluatie kunnen bijkomende elementen aan deze opdracht worden toegevoegd (vb. uitwerking onderzoeksvragen, methode, …). De student zal hierover desgevallend persoonlijke aanwijzingen krijgen van de voor het masterseminarie verantwoordelijke docent. 

In tweede zittijd moet er één document (95 %) worden afgegeven dat op een gedetailleerde manier de verschillende onderdelen van de in eerste zittijd vereiste documenten omvat, zijnde de inhoud van het protocol, aangevuld / aangepast in functie van de stand van zaken van het onderzoek.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de sociologie: Standaard traject