15 ECTS credits
410 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014666FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
1. Inhoud "Gevalsbespreking" (3SP):
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair , besproken. Er zal aandacht worden besteed aan urgenties en diagnostische problemen en toenemende complexiteit. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder 'medicus' niveau 3.
2. Inhoud 'Patiëntenzorg en technische vaardigheden' (3SP):
De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardigheden, zowel diagnostisch, adviserend en therapeutisch als in het samenwerken met andere hulpverleners en past deze toe in de praktijk met toenemende zelfstandigheid.
3. Supervisie (9SP)
De ASO krijgt de kans om door middel van individuele og groepssupervisie diagnostische en therapeutische kennis en vaardigheden te verwerven.
Dit betreft zowel disciplinair kinder- en jeugdpsychiatrie gebonden supervisie (3SP) als supervisie van de psychotherapeutische kennis en vaardigheden (6SP) en betreft zowel verdieping van de competenties als toenemende zelfstandigheid.
De volgende vaardigheden zullen aan bod komen :
Observatie van gedrag en interacties, algemene en exploratieve communicatie met infants, kinderen, adolescenten, ouders en derden.
Diagnostisch onderzoek;
Ondersteunende counseling; crisisinterventie, algemene psychotherapeutische vaardigheden;
Psychopharmacologische behandeling, andere biologische behandelingsvormen.
De ASO verwerft kennis over hulpverleningssystemen jeugd en context, organisatie van kinder- en jeugdpsychiatrische zorg, ontwikkeling en leert een individueel zorgplan uit te voeren.
De volgende ziektebeelden en inclusief de eraan verbonden vaardigheden.technieken komen aan bod :
Posttraumatische stressstoornissen
Aanpassingsstoornissen
Angsstoornissen
Stemmingsstoornissen
Somatoforme stoornissen
Regulatiestoornissen van sensorische processen
Eet- en voedingsstoornissen
Slaapstoornissen
Multisysteeem Ontwikkelingsstoornissen
Autisme Spectrum stoornissen
Taal- en Spraakstoornissen
Leerstoornissen
Mentale ontwikkelingsstoornissen en handicap
Ontwikkelingscoördinatiestoornissen
Genderidentiteitsstoornissen
Gehechtheidsstoornissen
Syndromen van hyperactiviteit en aandachtstekort
Impulscontrole stoornissen
Oppositionele en gedragsstoornissen
Middelen misbruiksstoornissen
Obsessief-compulsieve stoornissen
Ticstoornissen
Schizofrenie en aanverwante psychotische stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
Psychiatrische aspecten en somatische ziekten en aandoeningen
Ouder- kind relatiestoornissen
Suïcidaal gedrag
Didactische werkvormen :
- Multidisciplinaire stafvergaderingen
- Stafvergaderingen van de discipline
- Gevalsbesprekingen
- Zaalronde
- Sessies voor technische vaardigheden
- Consultatie met supervisie
- Individuele supervisie
- Groepssupervisie
Handboeken, wetenschappelijke tijdschriften, documentatie.
II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen
IV.17 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen
IV.18 De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten)
IV.19 Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt
IV.20 Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt
IV.21 Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme
IV.22 Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst
IV.24 Ondersteunen van de ontwikkeling van een vis!ie en het uitzetten van beleidsmaatregelen ter verbetering van de performantie en efficiëntie van de dienst
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Portfolio met functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprek op het einde van niveau 2, evaluatie professionele attitude op de werkvloer.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de kinder- en jeugdpsychiatrie