15 ECTS credits
410 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014621FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor de vakken van het laatste jaar, dient men opgenomen te zijn in de groep 'afstudeerfase'. Dit kan door een aanvraag in te dienen via secretariaat@gf.vub.ac.be
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Snijdende klinische wetenschap
Onderwijsteam
Vedat Topsakal (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1. Inhoud "Gevalsbespreking" (3SP)
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair, besproken. Er zal aandacht worden besteed aan urgenties en diagnostische problemen. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder "medicus" niveau3. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.

2. Inhoud "Patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden" (12 SP)
De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardigheden met toenemende complexiciteit en past deze toe in de praktijk met toenemende zelfstandigheid.

De technische vaardigheden die aan bod zullen komen: Niveau van de competenties volgens richtlijnen UEMS.
A. Voor een gedetailleerd overzicht van de technische vaardigheden voor niveau 2 medicus wordt verwezen naar het overzicht IX, p. 22-28, VLIR document.
B. Tevens wordt er verwezen naar het overzicht van kennis, vaardigheden en attitudes voor topics m.b.t. een aantal ziektebeelden. Zie VII, p. 9-18,…

Achtergrond
Kennis van de meer complexe NKO ziektebeelden en toepassing in de klinische praktijk. Het zelfstandig aanpakken, stellen van de diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/aandoeningen. Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt. Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoening bij de patiënt.

Onderwijsvorm:
Multidisciplinaire stafvergaderingen. Stafvergaderingen van de discipline gevalsbesprekingen. Zaalronde met supervisie. Sessies voor technische vaardigheden. Bedside teaching. Consultaties met supervisie.

Bijkomende info

..

Leerresultaten

Algemene competenties

IV.16 Het verbeteren van de performantie en efficiëntie van het eigen handelen (als ASO) binnen de dienst
IV.17 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen
IV.18 De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten)
IV.19 Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt
IV.20 Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt
IV.23 Meewerken aan het opzetten, uitvoeren en implementeren van wetenschappelijk onderzoek





II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen
IV.17 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen
IV.18 De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten)
IV.19 Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt
IV.20 Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt
IV.21 Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme
IV.22 Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio beoordelingsgesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek

Aanvullende info mbt evaluatie
Portfolio met beoordelingsgesprek

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: otorhinolaryngologie