3 ECTS credits
85 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014591FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor Praktische oefeningen in EBM deel 2, dient men geslaagd te zijn voor praktische oefeningen in EBM deel 1 OF EBM voor gevorderden, incl. praktische oefeningen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Tony Lahoutte (titularis)
Onderdelen en contacturen
5 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
Studie van klinisch georiënteerde en op wetenschappelijk evidentie gebaseerde zorg van ziektebeelden die aan bod komen in de stages en betrekking hebben op de eindtermen zoals gedefinieerd onder “medicus” niveau 2

Beyond the Basics applications


Expanded Philosophy of Evidence-Based Medicine
Parallel but Separate Goals: Evidence-Based Practitioners and Evidence-Based Care
Criticisms of Evidence-Based Medicine

Therapy and Harm
Why Study Results Mislead: Bias and Random Error
Outcomes of Health Services

Therapy: Validity
Surprising Results of Randomized Controlled Trials
The Principle of Intention-to-Treat
N of 1 Randomized Controlled Trials
Computer Decision Support Systems

Therapy: Understanding the Results
Quality of Life
Hypothesis Testing
Confidence Intervals
Measures of Association

Therapy: Applying the Results
Applying Results to Individual Patients
Example Numbers Needed to Treat
Surrogate Outcomes
Drug Class Effects
Qualitative Research

Diagnosis
Clinical Manifestations of Disease
Measuring Agreement Beyond Chance
Clinical Prediction Rules
Examples of Likelihood Ratios

Prognosis / Regression and Correlation

Summarizing the Evidence
Publication Bias
Fixed-Effects and Random-Effects Models
Evaluating Differences in Study Results
When to Believe a Subgroup Analysis

Moving From Evidence to Action
Incorporating Patient Values
Recommendations About Screening
Grading Recommendations--A Qualitative Approach
Grading Recommendations--A Quantitative Approach
Economic Analysis / Clinical Utilization Review

Werkvormen:
Enkele HOC, maar in het bijzonder interactieve zittingen en toepassingen in de praktijk (gevalsbespreking). Participatie in klinisch wetenschappelijk onderzoek.
Presentatie
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Evidence based databanken
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Tijdschriften
Bijkomende info

Evidence based databanken, tijdschriften,

Leerresultaten

Algemene competenties

II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
II.9 De aangeboden wetenschappelijke kennis interpreteren analyseren en rapporteren
III.1 Zich baseren op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek
III.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 67% van het eindcijfer

ZELF Stage bepaalt 33% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio beoordelingsgesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 33.5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek
  • Klinische casus met toepassing met een wegingsfactor 1 en aldus 33.5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Klinische casus met toepassing van de wetenschappelijke evidentie

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evaluatie tijdens stages met een wegingsfactor 1 en aldus 33% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evaluatie tijdens stages aan de hand van CAT

Aanvullende info mbt evaluatie

-   Portfolio met beoordelingsgesprek
-   Evaluatie tijdens stages aan de hand van CAT  Klinische casus met toepassing van de wetenschappelijke evidentie

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: nucleaire geneeskunde