3 ECTS credits
85 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014591FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Alvorens men een inschrijving kan nemen voor Praktische oefeningen in EBM deel 2, dient men geslaagd te zijn voor praktische oefeningen in EBM deel 1 OF EBM voor gevorderden, incl. praktische oefeningen
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Ondersteunende klinische wetenschappen
- Onderwijsteam
- Tony Lahoutte
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 5 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
- Studie van klinisch georiënteerde en op wetenschappelijk evidentie gebaseerde zorg van ziektebeelden die aan bod komen in de stages en betrekking hebben op de eindtermen zoals gedefinieerd onder “medicus” niveau 2
Beyond the Basics applications
Expanded Philosophy of Evidence-Based Medicine
Parallel but Separate Goals: Evidence-Based Practitioners and Evidence-Based Care
Criticisms of Evidence-Based Medicine
Therapy and Harm
Why Study Results Mislead: Bias and Random Error
Outcomes of Health Services
Therapy: Validity
Surprising Results of Randomized Controlled Trials
The Principle of Intention-to-Treat
N of 1 Randomized Controlled Trials
Computer Decision Support Systems
Therapy: Understanding the Results
Quality of Life
Hypothesis Testing
Confidence Intervals
Measures of Association
Therapy: Applying the Results
Applying Results to Individual Patients
Example Numbers Needed to Treat
Surrogate Outcomes
Drug Class Effects
Qualitative Research
Diagnosis
Clinical Manifestations of Disease
Measuring Agreement Beyond Chance
Clinical Prediction Rules
Examples of Likelihood Ratios
Prognosis / Regression and Correlation
Summarizing the Evidence
Publication Bias
Fixed-Effects and Random-Effects Models
Evaluating Differences in Study Results
When to Believe a Subgroup Analysis
Moving From Evidence to Action
Incorporating Patient Values
Recommendations About Screening
Grading Recommendations--A Qualitative Approach
Grading Recommendations--A Quantitative Approach
Economic Analysis / Clinical Utilization Review
Werkvormen:
Enkele HOC, maar in het bijzonder interactieve zittingen en toepassingen in de praktijk (gevalsbespreking). Participatie in klinisch wetenschappelijk onderzoek.
Presentatie
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Evidence based databanken
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Tijdschriften
- Bijkomende info
Evidence based databanken, tijdschriften,
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
II.9 De aangeboden wetenschappelijke kennis interpreteren analyseren en rapporteren
III.1 Zich baseren op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek
III.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 67% van het eindcijfer
ZELF Stage bepaalt 33% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Portfolio beoordelingsgesprek
met een wegingsfactor 1
en aldus 33.5% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek
- Klinische casus met toepassing
met een wegingsfactor 1
en aldus 33.5% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Klinische casus met toepassing van de wetenschappelijke evidentie
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
- Evaluatie tijdens stages
met een wegingsfactor 1
en aldus 33% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Evaluatie tijdens stages aan de hand van CAT
- Aanvullende info mbt evaluatie
- Portfolio met beoordelingsgesprek
- Evaluatie tijdens stages aan de hand van CAT Klinische casus met toepassing van de wetenschappelijke evidentie
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: nucleaire geneeskunde