6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014450FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Neen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Observerende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Brigitte Velkeniers-Hoebanckx
Patrick Lacor
Henri Schots
Michel Deneyer (titularis)
Johan De Mey
Guy Nagels
Stephane Steurbaut
Kristien De Paepe
Maarten Moens
Lieve Van den Block
Dirk Michielsen
Karen Pien
Thierry Gevaert
Dirk Van Varenbergh
Onderdelen en contacturen
34 contacturen Hoorcollege
50 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Werken aan verdieping van de medische kennis met speciale aandacht voor ziekenhuisgeneeskunde.

Nieuw keuzepakket : wordt ieder jaar aangeboden

-  Grondslagen van stralingsfysica en stralingsbescherming (prof. D. Verellen)

- Teach the teacher voor ASO's (Prof. Van Den Block)

-   Praktijkrichtlijnen voor bloedtransfusie en bloedderivaten ( Prof H Schots)
-   Ziekenhuishygiëne en nosocomiale infecties (Dr I Wybo)
-   Pijnbestrijding (Dr M Moens )
-   Richtlijnen voor evaluatie van voedingstoestand en enterale en parenterale nutritie (prof. E. De Waele)
-   Medische informatietechnologie ( Prof Vandevelde)
-   Doelmatig aanwenden van beeldvorming ( Draaiboek radiologie ) ( Prof J Demey)
-   (Niet) natuurlijke dood, overlijdensattest en autopsie (Prof Van Varenbergh)
-   Richtlijnen bij donatie en acceptatie van organen ( prof. M. Wissing)

- Kwaliteitsvolle patiëntenzorg en patiëntenveiligheid (prof. D. Michielsen)

- Deontologie voor ASO's (Prof. M. Deneyer)

- Magistraal voorschrijven (Prof. K. Depaepe)

-   Bedjes en centjes : belang van juiste medische registratie (dr.K. Pien)

-  Het ABC van de antibiotherapie (dr. L. Seyler - prof. P. Lacor)

- Het medisch-farmaceutisch comité ?  Wat ben je ermee ?


De wettelijke bepalingen betreffende ethische problemen in ziekenhuismilieu maken deel uit van lessencycli georganiseerd door het Ethisch Comité, voorzitter:  Prof.  P Lacor.


De capita selecta worden niet alleen besproken in de domeinen therapie, diagnostiek, prognose, maar ook met betrekking tot reële klinische situaties en oefeningen in de praktijk. Voor de lessencyclus ethische problemen is er plaats voor patiëntenbespreking en  ruimte voor reflectie en feedback op het medisch handelen.

Bijkomende info



Artikels met betrekking tot aangeboden onderwerpen

Gangbare richtlijnen in ziekenhuis, nationaal en internationaal

Leerresultaten

Algemene competenties

Na afloop van de cursus is de deelnemer zelfstandig in staat te werken aan het verdiepen en bijhouden van het medisch handelen dat verwacht wordt van elke specialist in de gezondheidszorg.

De specialist kent de richtlijnen die gehanteerd worden om op een efficiënte en wetenschappelijk verantwoorde wijze bij te dragen tot de opvang van de patiënt in acute en chronische aandoeningen in het ziekenhuis en op consultatie.

De arts specialist in opleiding is in staat om de meest frequente acute en intensieve pathologie op een correcte manier te diagnosticeren en behandelen, in overeenstemming met de gangbare op evidentie gebaseerde zorgrichtlijnen en te participeren in de wachtdiensten.

De arts specialist in opleiding heeft aandacht voor samenwerking, kent de grenzen van zijn medisch handelen en past ethisch verantwoorde zorg toe, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen. De specialist levert zorg op integere manier en houdt hierbij rekening met de maatschappelijke context

De specialist kent de mogelijkheden en beperkingen van het elektronisch medische dossier en gebruikt deze efficiënt om de continuïteit van de zorg te verzekeren in een multidisciplinaire zorgsituatie.

Hij/zij werkt aan de algemene en specifieke competenties verreist van een specialist, vernoemd in het onderdeel niveau 1 Medicus
Algemene competenties:

II.1   Continuering van het verwerven van medische kennis (en kennis van inbreng van basale wetenschappen in de klinische praktijk) en inzicht
II.4   Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk

Domeinspecifieke competenties:

III.2    De ASO houdt rekening met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden wordt
III.3    De ASO beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving.
III.7    De ASO kent de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9    De ASO heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen
III.10  De ASO heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen.  Hij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren houding (life-long learning)
III.11   De ASO zet "standards of care" en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12   De ASO zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose, opvolging en preventie van de ziektebeelden/aandoeningen

Leerresultaten:

IV.1    Een dieper gaand inzicht verwerven in de algemene pathologie, diagnose en therapie van de specifieke ziektebeelden/aandoeningen
IV.2    Toepassen van algemene wetenschappelijke kennis en methodiek binnen het domein van het specialisme (wetenschappelijke attitude en patiëntenzorg)
IV.3    Als beginnend ASO kunnen werken onder supervisie
IV.4    Kunnen werken en communiceren binnen een multidisciplinair team.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • .. met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

portfolio met functioneringsgesprek : reflectie en beoordeling van het leerproces.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: anesthesie en reanimatie
Master in de specialistische geneeskunde: inwendige geneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: klinische biologie
Master in de specialistische geneeskunde: medische oncologie
Master in de specialistische geneeskunde: neurochirurgie
Master in de specialistische geneeskunde: neurologie
Master in de specialistische geneeskunde: nucleaire geneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: oftalmologie
Master in de specialistische geneeskunde: orthopedische heelkunde
Master in de specialistische geneeskunde: otorhinolaryngologie
Master in de specialistische geneeskunde: pathologische anatomie
Master in de specialistische geneeskunde: cardiologie
Master in de specialistische geneeskunde: pediatrie
Master in de specialistische geneeskunde: plastische, reconstructieve en esthetische heelkunde
Master in de specialistische geneeskunde: pneumologie
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de kinder- en jeugdpsychiatrie
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de volwassenpsychiatrie
Master in de specialistische geneeskunde: radiotherapie en oncologie
Master in de specialistische geneeskunde: reumatologie
Master in de specialistische geneeskunde: röntgendiagnose
Master in de specialistische geneeskunde: stomatologie en mond-, kaak- en aangezichtschirurgie
Master in de specialistische geneeskunde: urgentiegeneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: dermatologie en venereologie
Master in de specialistische geneeskunde: urologie
Master in de specialistische geneeskunde: fysische geneeskunde en revalidatie
Master in de specialistische geneeskunde: gastro-enterologie
Master in de specialistische geneeskunde: gerechtelijke geneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: geriatrie
Master in de specialistische geneeskunde: gynaecologie en verloskunde
Master in de specialistische geneeskunde: heelkunde