6 ECTS credits
157 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1014447AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Economie' en geslaagd zijn voor minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten in een verkort traject communicatiewetenschappen kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Pieter Ballon (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
39 contacturen Lecture
118 contacturen Self study
Inhoud

De cursus bevat drie grote blokken:

  1. Media 1.0 – Issues en markten: Specificiteit van het mediaproduct & mediawaardeketen; Mediaconcentratie; Two-sided media markets; Print; AV
  2. Media 2.0 – Issues en markten: Specificiteit digitale mediaproduct & digitale media-waardenetwerk; Platformisering en Web 2.0
  3. Media 3.0 – Issues en markten: Specificiteit Smart Cities en Internet of Things
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slidesets, Canvas
Handboek (Vereist) : Smart cities, Hoe technologie onze steden leefbaar houdt en slimmer maakt, Ballon Pieter, LannooCampus, 9789401429382, 2016
Handboek (Vereist) : Understanding Media Economics, Gillian Doyle, 2de, Sage Publications Inc, 9781412930772, 2013
Bijkomende info

Boek- en tijdschriftmateriaal, wordt mede gedeeld tijdens de eerste les (vereist) + slidesets die doorheen het jaar gedeeld worden via het elektronisch leerplatform Canvas.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 39 uur (13 x 3 uur)

ZELF: 118 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester, doornemen van boeken en tijdschriftartikels, voorbereidnden van vragen voor de kes a rato van 6 uur per HOC: 78 uur (13 x 6 uur)
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen x 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • de studenten hebben kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen de Communicatiewetenschappen, m.i.v. de niveaus (micro-meso-macro), types (vb. bedrijfs-, overheids-, journalistieke, … communicatie) en componenten (zender, medium, boodschap, ontvanger) van communicatie,
  • de studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media en cultuur,
  • de studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, internet en globalisering,
  • de studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit),
  • de studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie,
  • de studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten,
  • de studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media en cultuur,
  • de studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media, internet en globalisering,
  • de studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten,
  • de studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media en cultuur,
  • de studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, internet en globalisering,
  • de studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur,
  • de studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten,
  • de studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen,
  • de studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: met korte schriftelijke voorbereiding ter plaatse

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject