6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4013507FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor "Research Training" dient men minstens 45 ECTS in de Master Computerwetenschappen verworven te hebben of moet men ingeschreven zijn in de Master Computer Science Multimedia NPU-VUB.
Onderwijstalen
Engels, Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Computerwetenschappen
Onderwijsteam
Ann Nowe
Promotor . (titularis)
Onderdelen en contacturen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De inhoud van de activiteiten tijdens de onderzoeksstage is volledig afhankelijk van de onderzoeksgroep waarin de student actief is. In een typisch geval wordt gevraagd aan de student om zelfstandig een bepaald onderdeel uit te werken van een experiment of ontwikkelingsproject dat reeds aan de gang is. De student wordt van zeer dichtbij individueel gevolgd en wekelijks bijgestuurd.

Bijkomende info

De studenten worden verwacht een grondige voorkennis te hebben in ICT zodanig dat zij op hoog niveau kunnen meewerken aan experimenten. Zij worden ook verondersteld over de nodige formele basis te beschikken om de literatuur te kunnen lezen en discussies binnen de onderzoeksgroep te kunnen volgen. Diverse onderzoekstechnieken (zie de cursus Methoden van wetenschappelijk onderzoek) moeten bekend zijn en in de praktijk kunnen toegepast worden, bijv. technieken uit de statistiek, het formuleren en onderbouwen van argumenten, etc. 

Studiemateriaal: Het gaat hier om een opleidingsonderdeel waar geen gestructureerd materiaal voor aanwezig is omdat het volledig gebeurt op basis van dagelijks contact tussen de student en de begeleidende onderzoekers en promotor in het laboratorium. 

Op het einde van elk academiejaar wordt een informatiesessie georganiseerd waarop de diverse actieve onderzoeksgroepen onderwerpen voorstellen en een bezoek aan de laboratoria toelaten.

Leerresultaten

Algemene competenties

Eindcompetenties
De onderzoeksstage (‘research training’ genoemd in het Engelstalig programma) heeft tot doel de student vertrouwd te maken met het wetenschappelijk onderzoek in het algemeen en het onderzoek in de computerwetenschappen in het bijzonder. Dit opleidingsonderdeel vindt normaal gezien plaats binnen een actieve onderzoeksgroep in de vakgroep Computerwetenschappen, alhoewel ook andere actieve onderzoeksgroepen binnen of buiten de VUB in aanmerking kunnen komen, incluis groepen in bedrijven die een onderzoeksfunctie hebben. De onderzoeksstage is een aanloop voor de masterproef Computerwetenschappen.

Als eindcompetentie wordt beoogd dat de student kennis opdoet over hoe wetenschappelijk onderzoek in de praktijk functioneert en hoe hij/zij zich daarin kan inschakelen. Uit de evaluatie moet onder meer blijken of de student over de volgende capaciteiten beschikt:
- een idee hebben over hoe de wetenschappelijke literatuur in zijn/haar specifiek vakgebied tot stand komt en weten wat de belangrijkste bronnen zijn;
- deze literatuur zelfstandig kunnen verwerken;
- een idee hebben van wat de sleutelproblemen zijn die in de onderzoeksgroep aan de orde zijn en deze plaatsen in het groter kader van het internationale wetenschappelijk onderzoek;
- mee kunnen functioneren in een team;
- wetenschappelijke of technologische ondersteunende functies kunnen uitvoeren;
- aantonen standaard wetenschappelijke methoden te begrijpen en te kunnen toepassen.

De hieraan gekoppelde eindtermen zijn:
Op het vlak van:

- Kennis en inzicht:
Verwerven van kennis in een specifiek onderzoeksdomein binnen de computerwetenschappen en inzicht in het wetenschappelijke bedrijf.

- Toepassing van de kennis en het inzicht:
Toepassen van kennis en inzichten eerder verworven in de studie in de context van de onderzoeksactiviteiten van een onderzoeksgroep.  

- Oordeelvorming:
Snel leren maken van keuzes die het wetenschappelijk onderzoek vooruit kunnen helpen, zowel bij het kiezen van hypothesen, als bij het experimenteren, als bij de technische uitwerking.

- Communicatie:
Op een onderbouwde, coherente en overtuigende manier, zowel schriftelijk als mondeling kunnen rapporteren voor het uitgevoerde werk.

- Leervaardigheden:
Mee kunnen werken in een team om fundamenteel en/of toegepast onderzoek te kunnen verrichten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • onderzoeksstage met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De beoordeling van de onderzoeksstage gebeurt door het hoofd van de onderzoeksgroep, hierin bijgestaan door de onderzoekers betrokken bij de stage. Op het einde van de onderzoeksstage schrijft de student een kort verslag. De student presenteert het resultaat van zijn werk aan een eindjury die de onderzoeksstage globaal beoordeelt.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling van de onderzoeksstage gebeurt door het hoofd van de onderzoeksgroep, hierin bijgestaan door de onderzoekers die nauw betrokken waren bij de stage. Normaal gezien is er een wekelijkse bijeenkomst waar de student de vooruitgang beschrijft in zijn activiteiten en feedback krijgt over zijn werk. Op het einde van de onderzoeksstage schrijft de student normaal een kort verslag en wordt ook de code bekeken, of worden de experimentele onderzoeksresultaten beoordeeld. De student presenteert ook het resultaat van zijn werk aan een eindjury die de onderzoeksstage globaal beoordeelt.

Bij de evaluatie spelen de volgende elementen een rol:

- Technisch-wetenschappelijke inhoud. Heeft de student voldoende begrepen welke probleemstellingen in de groep worden aangepakt? Is de student in staat om in deze probleemstellingen een standpunt in te nemen en een hypothese te vertalen naar concrete onderzoekshandelingen? Begrijpt de student de logica achter de experimenten in de onderzoeksgroep?

- Groepsdeelname. Heeft de student zich voldoende ingeschakeld in de activiteiten van de onderzoeksgroep? Was hij op regelmatige basis aanwezig? Heeft hij/zij bijgedragen bij de discussies? Heeft hij/zij zich constructief opgesteld en zelfstandig gezien waar zijn bijdrage nuttig kan zijn? Is de code die hij/zij heeft ontwikkeld bruikbaar voor anderen?

- Rapportering. Heeft de student op een effectieve wijze zijn vooruitgang kunnen duidelijk maken of problemen kunnen signaleren? Zijn de eindresultaten van zijn project op de juiste manier gecommuniceerd?

Het eindcijfer voor de onderzoeksstage wordt bekomen op basis van een dubbele input:

1. Enerzijds geeft de promotor een evaluatie van de activiteiten tijdens de onderzoeksstage.
2. Op het einde van het semester wordt door elke student een presentatie van 5 minuten (10 minuten indien er enkel researchtraining wordt gepresenteerd en geen thesis) gegeven van het gedane werk voor een jury van assistenten en professoren uit het departement, met de bedoeling om tot een gekalibreerd oordeel te komen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Artificiële Intelligentie
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Multimedia
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Software Languages and Software Engineering
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Data Management en Analytics
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Artificial Intelligence (enkel aangeboden in het Engels)
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Multimedia (enkel aangeboden in het Engels)
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Software Languages and Software Engineering (enkel aangeboden in het Engels)
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Multimedia for Northwestern Polytechnical University (NPU) (enkel aangeboden in het Engels)
Master in Applied Sciences and Engineering: Computer Science: Data Management and Analytics (enkel aangeboden in het Engels)