6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4013477ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
1) Theoretische achtergrond: syntax, semantiek en bewijstheorie van clausale logica
2) Van logisch programmeren naar Prolog: SLD-resolutie, sturen van het zoekproces, negatie als falen ("negation-as-failure")
3) Toepassingen: kennisrepresentatie, zoekalgoritmes, hogere-orde programmeren, meta-programmeren
4) Evaluatievarianten: getabuleerde evaluatie, parallele evaluatie
5) Geavanceerde redeneertechnieken: het verwerken van natuurlijke taal aan de hand van 'definite clause' grammatica's, abductief en inductief logisch programmeren
NVT
Het doel van deze cursus bestaat erin studenten:
- inzicht te geven in de theoretische principes waarop het declaratieve paradigma gebaseerd is
- vertrouwd te maken met specifieke programmeertalen uit dit paradigma
- kennis te laten maken met toepassingen binnen de domeinen van artificiële intelligentie en redeneersystemen waarvoor declaratief programmeren uiterst geschikt is
De bijhorende eindcompetenties zijn:
Kennis en inzicht:
Studenten dienen in staat te zijn de onderliggende principes van declaratief, in het bijzonder logisch, programmeren te beschrijven en motiveren. Aan de hand van deze theoretische achtergrond moeten studenten zowel de declaratieve als procedurele interpretatie van een concreet logisch programma kunnen afleiden.
Toepassen van de kennis en het inzicht:
Studenten moeten de opgedane kennis in de praktijk kunnen toepassen bij het oplossen van typische artificiële intelligentieproblemen. Hiertoe zullen de studenten bescheiden logische programma's uitwerken tijdens de werkcolleges. Studenten moeten eveneens in staat zijn een omvangrijker op kennis gebaseerd systeem te ontwerpen en dit te implementeren aan de hand van logische programmeertechnieken. Hiertoe zullen de studenten een project uitwerken.
Oordeelvorming:
Studenten dienen correct te kunnen oordelen of een gegeven probleem zich al dan niet leent tot een implementatie aan de hand van logische programmeertechnieken.
Communicatie:
Studenten dienen de keuzes die zij gemaakt hebben tijdens de uitvoering van bovenvermeld project mondeling te kunnen motiveren. Hierbij tonen zij aan dat ze helder over de behandelde onderwerpen kunnen communiceren.
Leervaardigheden:
Met de in dit vak opgedane concepten zullen studenten programmeertalen uit het declaratieve paradigma zelfstandig kunnen aanleren alsook de toepassingsmogelijkheden van deze talen in de praktijk herkennen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen bestaat uit volgende onderdelen:
- een schriftelijke proef over de volledige cursus (gesloten boek)
- een mondelinge verdediging van het bovenvermelde programmeerproject
Het eindcijfer wordt berekend als het gemiddelde van de resultaten behaald op beide onderdelen. Als een van beide resultaten 7 of minder bedraagt, kan het eindcijfer echter niet meer dan 7 bedragen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de toegepaste informatica: Big Data technologie
Master in de toegepaste informatica: Artificiële intelligentie
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Artificiële Intelligentie
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Multimedia
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Software Languages and Software Engineering
Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: afstudeerrichting Data Management en Analytics
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)