3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4012409ENW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Assessment in de Gerontologie en Geriatrie' moet men geslaagd zijn voor 'Geriatrie en klinische gerontologie' OF moet men ingeschreven zijn in de MSG
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gerontologie
Onderwijsteam
Patricia De Vriendt (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Onderwijsvormen:
- hoorcollege met discussiemogelijkheid (het is expliciet de bedoeling dat de studenten werkveldervaring inbrengen op een officieel afgesproken manier en moment), en bespreking van documentatiemateriaal;


De cursus bespreekt de notie gezondheid, zoals gedefinieerd in de brede zin door de WGO, waarbij naast het concept ziekte ook het sociaal, psychisch en fysiek functioneren een vooraanstaande rol hebben. De 'International Classificiation of Functioning, Disability and Health' of de ICF (WHO, 2001) wordt gebruikt als theoretisch kader om de verschillende meetinstrumenten te plaatsen. Het belang van het "multidisciplinair assessment" en diagnostisch redeneren wordt onderstreept. De belangrijkste schalen die gevalideerd werden en die internationaal gebruikt worden om deze evaluaties uit te voeren worden besproken. We bespreken de screeningstools en de instrumenten die deel uit maken van het Comprehensive Geriartric Assessment en de instrumenten die in verdere onderzoeksfasen kunnen gebruikt worden: kwaliteit van leven, sociale situatie, algemene gezondheid, gedrag, cognitie, activiteiten van het dagelijks leven, fysieke toestand (o.a. mobiliteit, decubituspreventie, voedingstoestand,..), zorgproblematiek, mantelzorgbelasting, algemene toestand. Schalen die van bijzonder belang zijn voor gebruik in België en omringende landen worden toegelicht. de meeste nadruk komt evenwel te liggen op de psychometrische kenmerken, het zelf kritisch analyseren van meetinstrumenten en he tzelf leren opzoeken van meetinstrumenten. Tot slot is het als master gerontologie ook de bedoeling dat men vanuit een kritische houding een praktijksituatie kan analyseren en verbetervoorstellen kan doen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Assessment in de gerontologie en geriatrie, De bestudeerde materie wordt onder vorm van tabellen en figuren ter beschikking gesteld.
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Verwijzingen naar klinische handboeken, zoals "Leerboek Geriatrie" (Ed. J. Schouten et al.; Bohn, Scheltema & Holkema)
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Geselecteerde referenties uit de internationale literatuur
Bijkomende info

De bestudeerde materie wordt onder vorm van presentaties, tabellen en figuren ter beschikking gesteld.

Aanvullend studiemateriaal:
- geselecteerde referenties uit de internationale literatuur
- verwijzingen naar klinische handboeken

- verwijzingen naar websites

Presentaties van de medestudenten.

Leerresultaten

Algemene competenties

- het nut van het gebruik van gevalideerde meetinstrumenten inzien;

- kennis hebben van de psychometrische kenmerken van een meetinstrument;

- weten wanneer welk instrument kan gebruikt worden;

-  de toepassing van de verschillende evaluatie instrumenten kunnen bespreken;
- zelf de meest courante meetinstrumenten kunnen gebruiken ;
- een kritisch oordeel over een instrument kunnen uitbrengen;
- het resultaat van een evaluatie volgens een meetinstrument kritisch kunnen interpreteren.

- in staat zijn om zelf een meetinstrument op te zoeken op wetenschappelijke manier;

- verbetervoorstellen doen om assessment te implementeren in de praktijk.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evaluatie via oef en papers met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie gebeurt voor 100% via oefeningen en papers

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie gebeurt voor 100% via oefeningen en papers die moeten ingediend worden de maandag van de eerste week van de examens (voor eerste zittijd week 18 en voor tweede zittijd week 50), zowel op papier als digitaal. De oefeningen kennen een graduele opbouw van eenvoudig naar complexer en hebben een duidelijke link met de praktijk en worden toegelicht in het begin van de cursus en vervolgens wanneer het topic aan bod komt tijdens de cursus.

De evaluatie bestaat uit een opdracht met verschillende kleine onderdelen, welke respectievelijk bijdragen tot het totale punt met 20%, 20%, 20% en 40%. De student is slechts geslaagd indien hij voldoende haalt op minstens 2 van de 3 eerste opdrachten én voldoende haalt voor het vierde deel van de opdracht.   

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject