6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4012338ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel biedt een verdiepend inzicht in theorieën en onderzoek op vlak van onderwijsverandering en -innovatie. Centrale topics omvatten theorieën en -modellen voor onderwijsverandering, onderzoeksbenaderingen omtrent verandering in onderwijs, strategieën voor stakeholder betrokkenheid, innovatiediffusie-theorie, voorbeelden van innovatieprojecten, onderzoek naar de factoren en voorwaarden om onderwijsverandering te implementeren, en de rol van change agents voor onderwijsverandering.

Daarnaast wordt het construct zelfregulerend leren bestudeerd als een fundamenteel element in onderwijsverandering. Theorieën en onderzoek over zelfregulerend leren worden besproken in relatie tot bestaande theorieën en -modellen voor onderwijsverandering.

Verder ontwikkelen studenten vaardigheden in het omzetten en implementeren van theoretische concepten en inzichten in concrete praktische oplossingen en in het rapporteren van deze inzichten in een wetenschappelijke paper.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Canvas Course Platform learning content
Bijkomende info

Een deel van het opleidingsonderdeel omvat online leerinhouden en begeleiding.

Leerresultaten

Algemene competenties

Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de domeinspecifieke leerresultaten van de master onderwijskunde. Studenten verwerven theoretisch en praktisch inzicht in veranderingsprocessen en betrokken actoren binnen onderwijscontexten. Studenten zijn in staat om oplossingen te ontwerpen voor een concrete onderwijsverandering en kunnen rapporteren over hoe deze verandering geïmplementeerd kan worden in onderwijs.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdrachten met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling bestaat uit:

- Het mondelinge examen (50%) over de leerinhoud van het opleidingsonderdeel en een discussie omtrent de ingediende wetenschappelijke paper (voorbereidingspaper examen).
- Formatieve evaluatie tijdens het opleidingsonderdeel en een wetenschappelijke paper (50%).

Bij niet-deelname aan een evaluatieonderdeel kan de student niet slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel en wordt het eindcijfer teruggebracht naar de resultaatscode Afwezig. Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet de student minstens het equivalent van 8/20 behalen voor alle onderdelen afzonderlijk. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, maar voor één onderdeel van de evaluatie minder dan het equivalent van 8/20 werd behaald, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).

Voor de tweede zittijd gelden dezelfde vereisten als in eerste examenzittijd. Alle deelcijfers waarvoor de student in eerste zittijd geen 50% behaalt, dienen hernomen te worden (niet herindienen van deze onderdelen leidt tot een score van 0 op het onderdeel).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)