6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4012338ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
Het opleidingsonderdeel biedt een verdiepend inzicht in theorieën en onderzoek op vlak van onderwijsverandering en -innovatie. Centrale topics omvatten theorieën en -modellen voor onderwijsverandering, onderzoeksbenaderingen omtrent verandering in onderwijs, strategieën voor stakeholder betrokkenheid, innovatiediffusie-theorie, voorbeelden van innovatieprojecten, onderzoek naar de factoren en voorwaarden om onderwijsverandering te implementeren, en de rol van change agents voor onderwijsverandering.
Daarnaast wordt het construct zelfregulerend leren bestudeerd als een fundamenteel element in onderwijsverandering. Theorieën en onderzoek over zelfregulerend leren worden besproken in relatie tot bestaande theorieën en -modellen voor onderwijsverandering.
Verder ontwikkelen studenten vaardigheden in het omzetten en implementeren van theoretische concepten en inzichten in concrete praktische oplossingen en in het rapporteren van deze inzichten in een wetenschappelijke paper.
Een deel van het opleidingsonderdeel omvat online leerinhouden en begeleiding.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De eindbeoordeling bestaat uit:
- Het mondelinge examen (50%) over de leerinhoud van het opleidingsonderdeel en een discussie omtrent de ingediende wetenschappelijke paper (voorbereidingspaper examen).
- Formatieve evaluatie tijdens het opleidingsonderdeel en een wetenschappelijke paper (50%).
Bij niet-deelname aan een evaluatieonderdeel kan de student niet slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel en wordt het eindcijfer teruggebracht naar de resultaatscode Afwezig. Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet de student minstens het equivalent van 8/20 behalen voor alle onderdelen afzonderlijk. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, maar voor één onderdeel van de evaluatie minder dan het equivalent van 8/20 werd behaald, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).
Voor de tweede zittijd gelden dezelfde vereisten als in eerste examenzittijd. Alle deelcijfers waarvoor de student in eerste zittijd geen 50% behaalt, dienen hernomen te worden (niet herindienen van deze onderdelen leidt tot een score van 0 op het onderdeel).
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)