3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2012106BEW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Huisartsgeneeskunde en Chronische Zorg
Onderwijsteam
Luc Deliens (titularis)
Nadine De Mot
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
Inhoud

De cursus is opgezet als een algemende inleiding in preventie en gezondheidspromotie. 

Na een inleiding tot het vak, wordt aandacht besteed aan de analyse van gezondheid en gedrag, determinanten van gedrag (individidueel niveau + gepercipieerd omgevingsniveau), theorieën en methodieken van verandering, het ontwikkelen van interventie-onderdelen ter bevordering van gezond gedrag, en manieren om interventies in de praktijk te implementeren en te evalueren. 

Tijdens de hoorcollege’s wordt door middel van praktijkvoorbeelden en discussies actief omgegaan met de leerstof. Tijdens de lessen wordt ook een actieve houding verwacht van de studenten.

Daarnaast wordt aan de studenten gevraagd om in groepjes een schriftelijke opdracht uit te werken. Die opdracht bestaat uit het bedenken van een creatieve gezondheidsbevorderende interventie voor een specifieke doelgroep. Op basis van de beschrijving van het gezondheidsprobleem en een nauwgezette beschrijving van de doelgroep komt men door gebruik te maken van de in de hoorcolleges besproken theorieën van communicatie en gedragsverandering tot een interventie.

Behalve aan de leerstof zal in deze cursus aandacht worden besteed aan de competenties:wetenschappelijk ( beknopt/ kernachtig) schrijven en presenteren; en in team samenwerken.

 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering, Een planmatige aanpak, Brug Johannes, P. van Assema, L. Lechner, 9de, Van Gorcum BV, 9789023254102, 2016
Bijkomende info

niet van toepassing   

Leerresultaten

Algemene competenties

Eindcompetenties

Studenten kennen de verscheidene theorieën en modellen van gezondheidsvoorlichting. Ze kunnen zelfstandig een relevante interventie ter bevordering van gezond gedrag bedenken en uitwerken. Studenten kunnen dit eveneens op een wetenschappelijke manier  zowel schriftelijk als mondeling rapporteren. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Presenteer de interventie ontwikkeld in groep

Aanvullende info mbt evaluatie

Wijze examineren

De beoordeling bestaat uit het maken van een schriftelijke groepsopdracht (gescoord op 20).

In de opdracht moet een gezondheidsprobleem worden beschreven. Vervolgens moet men op zoek gaan naar de oorzaken en determinanten (in gedrag en omgeving) van het gezondheidsprobleem. Na de afbakening van een concrete doelgroep dient een interventie uitgewerkt te worden waarbij het gebruikte theoretisch kader wordt beschreven. Tot slot dient de ontwikkelde interventie mondeling gepresenteerd te worden. Dit gebeurt aan de hand van het 6-stappen plan  (intervention mapping model). Elke stap draagt bij tot de beoordeling van de examenpaper.

Geen actieve deelname aan de groepsopdracht of onwettige afwezigheid tijdens de presentatielessen zal een impact hebben op de beoordeling of slaagkansen voor dit opleidingsonderdeel.  

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject