6 ECTS credits
178 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2012079BNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Masterproef gerontologie : systematische literatuurstudie en onderzoeksprotocol' moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Onderzoeksmethodologie in de Gerontologie', ‘Kwantitatieve dataverwerking en ‘analyse’ en ‘Kwalitatief onderzoek voor de gezondheidswetenschappen’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gerontologie
Onderwijsteam
Ivan Bautmans (titularis)
Nico De Witte
Matthias Eggermont
Veerle Knoop
Stijn De Baets
Beau Michèle Nieuwenhuijs
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
85 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het doel van dit opleidingsonderdeel is kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes bij te brengen inzake de rol van de gerontoloog als beginnend onderzoeker. Dit opleidingsonderdeel geeft tevens een inhoudelijke aanzet voor de masterproef.

Het opleidingsonderdeel is samengesteld volgens de principes van blended learning en betaat uit hoorcolleges (oa. flipped classrooms, kennisclips, ...), interactieve lessen (responsie, Q&A, WPO, ...) en zelfstandig werk.

HOC:

  • Basisprincipes systematisch literatuuronderzoek, verschil systematische review-narratieve review.
  • Systematiek formuleren van vraagstellingen naar wetenschappelijke evidentie, PICO-methode.
  • Principes, vocabularium en werking databases PubMed, Web of Knowledge, PsychINFO.
  • Beoordelingscriteria wetenschappelijke literatuur.
  • Onderzoeksdesigns, bijhorende data-analyse, implicaties voor proefopzet.
  • Opzet wetenschappelijk onderzoek, stappenplan, ethische overwegingen, berekening steekproefgrootte.


WPO:

  • Onder de vorm van workshops werken de studenten opdrachten uit ten aanzien van systematisch literatuuronderzoek en opstellen onderzoeksprotocol, onder begeleiding van de docent.
  • Studenten bespreken samen hun vorderingen inzake systematisch literatuuronderzoek en opstellen onderzoeksprotocol, en geven feedback aan elkaar.
  • Problemen die studenten ondervinden bij het schrijven van hun eindproducten worden klassikaal besproken.
  • Studenten leren een ppt-presentatie maken en verzorgen rond een systematisch literatuuronderzoek en een onderzoeksprotocol.


ZELF:

  • De student werkt zelfstandig onder begeleiding van de promotor en een AAP GERO een literatuurstudie en onderzoeksopzet uit.
  • De student beschikt over een zelfstudiehandleiding (verkrijgbaar op het digitale teleleerplatform van de VUB) aan de hand waarvan hij de WPO en HOC voorbereidt.
Bijkomende info

Begeleidende teksten, zelfstudiehandleiding en templates voor de verslagen worden ter beschikking gesteld op het digitale teleleerplatform van de VUB.

Leerresultaten

Algemene competenties

Het doel van dit opleidingsonderdeel is kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes bij te brengen inzake de rol van de gerontoloog als beginnend onderzoeker. Dit opleidingsonderdeel geeft tevens een inhoudelijke aanzet voor de masterproef.


De student is in staat om:

  • een gerontologisch/geriatrisch onderzoeksprobleem te detecteren en te vertalen naar een onderzoeksvraag;
  • op basis van een onderzoeksvraag op een systematische manier wetenschappelijke en internationale literatuur op te zoeken en te beoordelen;
  • vanuit een gerontologisch/geriatrisch perspectief de relevante literatuur te interpreteren en hiervan een beknopt wetenschappelijk verslag te maken;
  • op basis van een onderzoeksvraag een gepast onderzoeksopzet uit te werken;
  • de voorbereiding masterproef leidt tot een systematische review en een onderzoeksprotocol.
     

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Masterproef bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Systematische Review met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
  • Onderzoeksprotocol met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

In het begin van het academiejaar zullen de themata voor masterproeven voorgesteld worden door de promotoren. Idealiter selecteert de student een thema uit deze lijst en neemt hij contact op met de promotor voor de inhoudelijke begeleiding.

Deadlines én beoordeling eerste zittijd:

  • Eerste week na de wintervakantie (exacte datum zie Canvas): indienen van de voorlopige versie van het systematisch literatuuronderzoek via het teleleerplatform; dit wordt voorzien van een score en feedback door de promotor. De promotor beoordeelt het manuscript én het proces. Deze beoordeling telt mee voor 1/8 van het eindcijfer. Indien geen manuscript wordt ingediend is de score autmomatisch 0/20 op deze beoordeling.
  • Eerste week na de lentevakantie (exacte datum zie Canvas): indienen van de voorlopige versie van het onderzoekprotocol via het teleleerplatform. Dit wordt voorzien van een score én feedback door de promotor. Deze beoordeling telt mee voor 1/8 van het eindcijfer. Indien geen manuscript wordt ingediend is de score autmomatisch 0/20 op deze beoordeling.
  • Eerste dag van de blokweek van de tweede examenperiode:
    • Indienen finale versie systematische review, onderzoeksprotocol én geldig GCP certificaat via het teleleerplatform.
    • In de examenperiode presenteert de student de systematische review en het onderzoeksprotocol aan de hand van een power-point presentatie (max. 2x 5minuten). De presentatie en de finale manuscripten worden beoordeeld door de titularis of OAP, deze beoordeling telt mee voor 3/4 van het eindcijfer.
    • Formatieve toetsing: indienen geldig GCP certificaat (aanwezig/afwezig).


Deadlines én beoordeling tweede zittijd:

  • Eerste dag van de aanvang van de tweede zittijd:
    • De student levert werkstuk(ken) in betreffende het systematische literatuuronderzoek en/of het onderzoeksprotocol. De promotor beoordeelt het manuscript én het proces (cfr eerste zittijd, deze beoordeling telt mee voor 1/8 van het eindcijfer per onderdeel).
    • De student levert een geldig GCP certificaat in.
    • Indien de student in de tweede zittijd een herwerkte versie van een, in de eerste zittijd ingediend manuscript aanbiedt, dient deze vergezeld te zijn van een duidelijk overzicht waarin punt-per-punt de aangebrachte wijzigingen wirden opgegeven en gemotiveerd.
    • In de examenperiode presenteert de student de systematische review en/of het onderzoeksprotocol aan de hand van een power-point presentatie (max. 2 x 5minuten). De presentatie en de manuscripten worden beoordeeld door de titularis of OAP, deze beoordeling telt mee voor 3/4 van het eindcijfer.
    • Formatieve toetsing: indienen geldig GCP certificaat (aanwezig/afwezig).

 

Belangrijke informatie mbt beide zittijden:

Om te kunnen slagen voor dit OO dient de student een voldoende cijfer te behalen op zowel de systematische review (totaal score docent + score promotor = minstens 10/20) als op het protocol (totaal score docent + score promotor = minstens 10/20) afzonderlijk. Bij een onvoldoende op één van beide delen, wordt het eindcijfer gelijkgesteld aan het laagste deelcijfer.

Studenten kunnen slechts slagen wanneer ze zowel aan het summatieve als het formatieve gedeelte voldoen.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject