3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1012000BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Gina Rossi (titularis)
Xenia Christiane L Brancart
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De klassieke theoretische oriëntaties en belangrijke meetparadigma’s van persoonlijkheidspsychologie worden behandeld.

Hoorcollege:

De basisprincipes van de theorie worden aangehaald, samen met de vertaling naar onderzoeksmodellen en voorbeelden van psychologisch onderzoek. We behandelen op basis van belangrijke vertegenwoordigers de psychodynamische, humanistische, dispositionele/biologische (trek- en factortheorieën), en cognitieve-sociale leertheorieën.

WPO:

De paradigma's voor persoonlijkheidsmeting worden besproken (personologische, psychodynamische, interpersoonlijke en multivariate paradigma). Studenten maken actief kennis  met het psychodynamische, interpersoonlijke en multivariate paradigma en hun voor- en nadelen door praktische toepassingen. Ze verwerven kritisch inzicht over de theoretische achtergrond van persoonlijkheidstesten, hun constructietechniek, scorings- en interpretatiemethoden en empirische evidentie voor  domeinen van toepassing van de testvormen.

In hun portfolio tonen studenten aan de hand van twee deelopdrachten hun kritische kennis aan door 1) het nagaan van de empirische evidentie van een performance-based test (bv. Rorschach/TAT) voor persoonlijkheidsmeting 2) overeenkomst/verschillen in het interpersoonlijke en multivariate paradigma te bespreken op basis van groepsresultaten van bv. de BFI 2.0 en NIA-S (deze testen zijn indicatief).

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Personality psychology, Rossi G., Mc Graw-Hill, 9781307688061, 2021
Bijkomende info

Mogelijke vormen HOC/WPO zijn on campus en/of livestream en/of lesopnames.

Onderstaande uren zijn indicatief:

HOC 10u, WPO 10u, ZELF 30u

Koop het handboek enkel aan bij VUB Standaard studentshop om de meest recente editie te hebben, ander lesmateriaal en vakinformatie is beschikbaar via leerplatform.

Leerresultaten

Algemene competenties

Algemeen:
Kritisch inzicht in theorieën, modellen en instrumenten van de persoonlijkheidspsychologie.
Een verband leggen tussen theoretische modellen en het meten van persoonlijkheid.
HOC:
- Kennis hebben van de belangrijkste klassieke persoonlijkheidstheorieën en het stimuleren van het kritisch denken over deze theorieën.
- Waar mogelijk het verband leggen tussen deze theoretische modellen en de praktijk van het psychologisch onderzoek.
WPO:
-Kennis hebben van en kritisch inzicht verwerven in paradigma's die belangrijk zijn voor persoonlijkheidsmeting. Inzicht hebben in bestaande meetinstrumenten/vragenlijsten in het domein van persoonlijkheidspsychologie en hun theoretische achtergrond.
-Testconstructie en manieren van afname begrijpen. In staat zijn tot het  scoren en interpreteren van persoonlijkheidsvragenlijsten. De praktische bruikbaarheid en betrouwbaarheid en validiteit van testen kunnen evalueren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Verslag bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio (50%)

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen meerkeuzevragen (50%)
Portfolio (twee korte schriftelijke deelopdrachten) (50%)
Punten worden behouden voor onderdelen (schriftelijk examen of portfolio) waarop men minimaal de helft behaalde. Deze punten voor onderdelen worden overgedragen naar de volgende zittijd/academiejaar. Indien men op een onderdeel minimaal de helft behaalde en in een volgende zittijd/academiejaar het onderdeel opnieuw aflegt, ziet men af van het eerdere behaalde deelresultaat en telt enkel het laatst behaalde deelresultaat. Indien de student voor de start van een volgende zittijd per email aan de docent meldt af te zien van het behaalde deelresultaat, zijn de punten onherroepelijk verloren. Pas als alle onderdelen zijn afgelegd, wordt een eindtotaal voor het vak toegekend.
Indiendata en richtlijnen worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Als een indiendatum niet gerespecteerd wordt, wordt de portfolio automatisch pas beoordeeld in een volgende zittijd (tweede zittijd of volgend academisch jaar) en krijg je geen eindtotaal voor het vak. Hou zelf ook altijd een volledig exemplaar van de portfolio die je indient.
De portfolio zal verdeeld worden in twee deelopdrachten. Alleen als alle deelopdrachtengemaakt zijn, zal een punt gegeven worden op de portfolio. Wanneer men nog geen punt behaald heeft op de portfolio, kan men wel punten behouden voor de deelopdrachten waarop men
geslaagd is (minimaal de helft van de punten behaald heeft).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie