3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4011335FNW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt 'Differentiële psychologie' en 'Psychodiagnostiek volwassenen' gevolgd, alvorens Gevalstudies psychopathologie volwassenen. LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Eva Dierckx (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
86 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Om zich te kunnen inschrijven dienen studenten stage te lopen of stage gelopen te hebben of over voldoende klinische ervaring te beschikken vanuit eerdere studies/jobs (Deze ervaring dient aangetoond te worden in een gesprek met de docent).


Volgende thema's komen in de lessen aan bod:
uitleg taak en wijze van examineren, fasen in het behandelproces, intake en anamnese, goede gespreksvoeringstechnieken,  herkennen van psychiatrische ziektebeelden, herkennen van persoonlijkheidsstoornissen, de diagnostische cyclus in de praktijk en het (psycho)diagnostisch verslag, evidence-based practice.

Aan de hand van dossiers uit de klinische praktijk oefenen de studenten vaardigheden in om te komen tot een hypothetische probleemsamenhang.
De studenten krijgen de gelegenheid om aan de hand van concrete dossiergegevens en video's uit de praktijk diagnose-en indicatiestelling te oefenen.

Doel: komen tot evidence-based practice als scientist practitioners

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Gevalstudies uit de psychopathologie, Het studiemateriaal met betrekking tot de opleidingsonderdelen die vermeld staan bij de prerequisites.
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Video: Psychopathologie (Open Universiteit)
Handboek (Aanbevolen) : Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen, DSM-5, diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie, Sprey, A., 3de, Bohn Stafleu Van Loghum, 9789036817592, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Psychiatrie, Van diagnose tot behandeling, Ron Van Deth, 6de, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036822848, 2019
Bijkomende info

Voor meer uitleg: eva.dierckx@vub.be


- handboek: Vandereycken, W. & van Deth, R. (2015). Psychiatrie: van diagnose tot behandeling. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (notities en ppt, beschikbaar op Canvas)
- handboek: Sprey, A. (2017). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum (notities en ppt, beschikbaar op Canvas)
- Video: Psychopathologie (Open Universiteit)
- DVD: Psychologische Gespreksvoering (Lang, G. & van der Molen H. T.; Erasmus Universiteit Rotterdam)
- Casusmateriaal vanuit de praktijk (test-en achtergrondgegevens)
- Presentaties van de door de studenten gebrachte casussen


Aanvullend studiemateriaal:
Het studiemateriaal met betrekking tot de opleidingsonderdelen die vermeld staan bij de prerequisites.

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten moeten in staat zijn om bij verschillende ziektebeelden (psychopathologieën bij volwassenen) te komen tot een goede diagnose, indicatiestelling en prognose; dit door middel van een adequate keuze van testinstrumenten en integratie van testresultaten in een logische probleemsamenhang.
Studenten moeten in staat zijn om behandelplannen op te stellen en aanbevelingen voor therapie te geven.
Studenten dienen een goed evenwicht te vinden tussen evidence-based en practice-based werken.
Studenten moeten komen tot zelfstandig denken, gebruik makend van inzichtelijke kennis en een kritisch denkvermogen en rekening houdend met de beroepspraktijk, daarbij de rol aannemend van scientist-practitioner.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Casus met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Casus: mondeling examen met uitgebreide schriftelijke voorbereiding waarin een door de docent aangebrachte casus moet worden behandeld (uitgaande van dossiergegevens wordt van de student verwacht dat hij/zij een onderbouwde hypothese m.b.t. diagnose en indicatiestelling kan formuleren) en waarin 4 meerkeuzevragen zonder giscorrectie moeten worden beantwoord

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondelinge presentatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondelinge presentatie: groepstaak waarin een casus vanuit de praktijk wordt voorgesteld (verschillende fasen in het behandelproces: intake, hypothesevorming, diagnosestelling, aanwijzingen voor therapie en psychodiagnostisch verslag)
  • Schriftelijk verslag met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk verslag: groepstaak waarin een casus vanuit de praktijk wordt voorgesteld (verschillende fasen in het behandelproces: intake, hypothesevorming, diagnosestelling, aanwijzingen voor therapie en psychodiagnostisch verslag)

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen bestaat uit 2 delen:

(1) groepstaak waarin een casus vanuit de praktijk wordt voorgesteld (verschillende fasen in het behandelproces: intake, hypothesevorming, diagnosestelling, aanwijzingen voor therapie en psychodiagnostisch verslag) (50%)

mondelinge presentatie: 20% (4 van de 20 punten)
schriftelijk verslag: 30% (6 van de 20 punten)

(2) mondeling examen met uitgebreide schriftelijke voorbereiding waarin een door de docent aangebrachte casus moet worden behandeld (uitgaande van dossiergegevens wordt van de student verwacht dat hij/zij een onderbouwde hypothese m.b.t. diagnose en indicatiestelling kan formuleren)

casus: 50% (10 van de 20 punten)
 

Deelcijfers (vanaf min. 10/20) mogen overgedragen worden van 1ste naar 2de zittijd en mogen max. 2 academiejaren overgedragen worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie