21 ECTS credits
630 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4011054FNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Sarah Goetry
Onderdelen en contacturen
630 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De stage focust hoofdzakelijk op de vijfde onderwijspijler van de VUB, namelijk studenten voorbereiden op hun professionele loopbaan. Door de stage ontwikkelt en verwerft de student naast academische competenties ook professionele competenties. De stagevoorbereiding, het stageproces en het e-portfolio van de stage stimuleren daarnaast de student om bewust na te denken over de eigen ontwikkeling. Dit bevordert de zelfkennis en het kritisch denken. 
De student zoekt zelf een geschikte stageplaats. De stageduur bedraagt 480 uren.
De Stagegids Onderwijskunde beschrijft gedetailleerd alle modaliteiten van het opleidingsonderdeel: organisatie en verloop, stageopdrachten, uitvoering en begeleiding, tussentijdse en eindevaluatie. Tevens zijn er alle begeleidende documenten in opgenomen.
Deze stagegids is te vinden op www.vub.ac.be/EDWE en op de CANVAS cursuspagina.

Bijkomende info

36 SP (in het algemeen) van de master behaald hebben.

Meer informatie m.b.t. de stage kan de student vinden in de Stagegids Onderwijskunde op Canvas. Bovendien wordt deze informatie ook verspreid tijdens een werkcollege in het academiejaar voorafgaand aan de stage.

Het stageverslag kan – op voorstel van de student en met akkoord van de stageverantwoordelijke – ook in een andere taal dan het Nederlands worden geschreven.

Leerresultaten

Algemene competenties

De stage heeft tot doel de student in het tweede Masterjaar Onderwijskunde voor een langere periode kennis te laten maken met de realiteit van het onderwijskundige werkveld. Het intentioneel opvoeden
en begeleiden staat centraal, en dit steeds in samenwerking met anderen. 
De stagiair beschikt daarbij over verantwoorde pedagogische en onderwijskundige inzichten en attitudes, en integreert de reeds verworven wetenschappelijke kennis.
Studenten leren onder begeleiding en in een reële praktijksituatie omgaan met pedagogische en onderwijskundige methoden, inzichten en concepten. Tijdens de stage evolueert de student van een inwerken in de dienst/instelling naar een zelfstandig werken. De aan de universiteit verworven inzichten vult de student tijdens de stage aan en diept ze verder uit.

Tijdens de stage ontwikkelt de student competenties op de volgende vlakken:
- Algemene professionele vaardigheden (bv. constructieve bijdrage, verantwoordelijkheidszin, functioneren in team...)
- Beroepsuitoefening:
   *pedagogisch werk (bv. pedagogisch handelen, inzicht in opvoedings- en onderwijsproces...)
   *verslaggeving (bv. mondelinge rapportering, schriftelijke verslaggeving, analyse en synthese in verslaggeving/rapportering...)
   *algemeen (bv. aangepast gebruik van vaktaal, deontologisch handelen...)
- Evolutie en eindniveau (bv. globale vooruitgang en evolutie, toepassing van theorie en praktijk...)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Stage met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Voorgesprek met stagebegeleider VUB, praktijk (600 uur stage), finaal e-portfolio, tussentijds- en eindevaluatieformulier, en eindevaluatiegesprek met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer. De student neemt deel aan alle opdrachtcategorieën voor een totaalbeoordeling te kunnen krijgen.

Aanvullende info mbt evaluatie

De student verplicht zich om volgende deadlines na te komen:
• uiterst een maand voor aanvang van de stage, gesprek met stagebegeleider VUB;
• uiterst een maand voor aanvang van de stage, ondertekening documenten;
• tussentijds en op het einde van de stage, evaluatieformulieren stagementor uploaden op e-portfolio;
• 600 uren stage gelopen hebben;
• 1 maand na beëindigen stage, finaal e-portfolio bezorgen aan stagebegeleider en stagecoach VUB.

Het e-portfolio moet uiterlijk één maand na de laatste actieve stagedag (vermeld in de stageovereenkomst) ingeleverd worden bij de stagebegeleider van de VUB. Inleveren na deze termijn of niet inleveren van het e-portfolio en de evaluatieformulieren, of minder dan de 480 stageuren presteren, resulteren in een afwezig voor de totaalbeoordeling voor de examenkans in de eerste zittijd. De student wordt automatisch doorverwezen naar de tweede zittijd. Deadline voor het indienen van het stage e-portfolio in de tweede zittijd is 19 augustus.
De praktijk (600 uur stage) kan niet worden hernomen in tweede zittijd. Behoudens in uitzonderlijke gevallen en met uitdrukkelijke toestemming van de stagebegeleider VUB is het mogelijk na de deadline van de eerste zittijd nog stageuren te presteren.

De evaluatieprocedures en -criteria worden uitvoerig beschreven in de Stagegids Onderwijskunde.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject