3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1010768AEW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
LET OP: Inschrijven voor deze aanbieding is enkel mogelijk voor studenten die als werkstudent geregistreerd staan of die geregistreerd staan met een toelating om de specifieke lessen voor werkstudenten te volgen. Gewone studenten kunnen niet inschrijven voor de lessen behorend bij deze aanbieding, zij kunnen enkel lessen volgen van aanbiedingen waarvan het studiegidsnummer eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Gustaaf Cornelis (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
70 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Thematische benadering van de wijsbegeerte met bijzondere aandacht voor argumentatie, ethiek (in het bijzonder wetenschapsethiek), wetenschapsfilosofie, alsook rechtsfilosofie. Stromingen die met diepgang (kunnen) worden behandeld: presocraten, platonisme, aristotelisme, verlichting, fenomenologie, existentialisme, positivisme, structuralisme. Met toepassingen.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Met hamer en scheermes, Methoden voor fijn en grof denk- of discussiewerk, Cornelis, G., Pelckmans Pro, 9789463371117, 2018
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides
Bijkomende info

1. eigen nota’s;

2. slides (ondersteunend);

3. handboek: Cornelis, G. (2018) Met hamer en scheermes. Pelckmans;

4. blended materiaal.

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Domeinspecifieke leerresulaten:

Afgestudeerden kennen de centrale theoretische concepten, basismethoden en -technieken van verwante wetenschapsgebieden (in casu het recht, de psychologie, de filosofie, de geschiedenis, de sociologie).

Afgestudeerden beschikken over een kritische en ethische attitude met betrekking tot de betrouwbaarheid en validiteit van onderzoeksmateriaal.

Afgestudeerden hebben een  a-dogmatische visie waarbij zij niet op zoek gaan naar ‘ultieme waarheden’, maar de relatieve onzekerheid en ambiguïteit van inzichten vanuit een open wetenschappelijke houding erkennen.

Leerdoelen voor het opleidingsonderdeel:

De student kent de belangrijkste filosofische stromingen (relevant voor criminologie, met nadruk op humanisme en liberalisme). De student neemt een kritisch-wetenschapfilosofische houding aan. De student heeft inzicht in de wetenschappelijke methoden, relevant voor criminologisch onderzoek en kent de beperkingen ervan. De student heeft inzicht in wetenschapsethische problematieken en kan humanistisch geïnspireerde oplossingen formuleren.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Open en gesloten vragen.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen (indien schriftelijke examens niet op de campus kunnen worden georganiseerd, kan van deze examenvorm worden afgeweken).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject