6 ECTS credits
160 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1010744ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste economie
Onderwijsteam
Luc Hens (titularis)
Achtee Al Yussef
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
26 contacturen Practical exercises
121 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus bestrijkt beschrijvende statistiek (hoe gegevens weergeven en samenvatten) en introduceert de student tot de inferentiële statistiek (hoe gegevens uit een steekproef gebruiken om numerieke uitspraken te doen over een populatie). We leren hoe we best gegevens weergeven in tabellen en grafieken (frequentietabellen, histogrammen, boxplots, tijdreeksdiagrammen, …); hoe we de vorm van een empirische verdeling kunnen beschrijven en de centrale tendentie en de spreiding ervan kunnen samenvatten (gemiddelde, mediaan, standardafwijking, kwartielafstand, …); en hoe we het verband tussen twee variabelen grafisch kunnen weergeven, numeriek beschrijven en interpreteren (spreidingsdiagram, correlatie, regressierechte). We maken dan kennis met de basiselementen van de kansrekening die nodig zijn voor de inferentiële statistiek (regels van de kansrekening, gezamelijke en voorwaardelijke kans, contingentietabellen, kansbomen,…); en met kansvariabelen (verwachte waarde en standaardfout; kansmodellen). Tenslotte bestuderen we de steekproefverdelingen van fracties en gemiddelden, en gebruiken de Centrale Limietstelling om betrouwbaarheidsintervallen te berekenen voor populatiefracties en -gemiddelden

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Business Statistics, Sharpe, N. R., De Veaux, R., and Velleman, P., 3de editie, Pearson Education, 9781292058696, 2015
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Studiewijzer voor Statistiek voor de Bedrijfseconomische Wetenschappen I, Luc Hens, 2021
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Formuleblad voor Statistiek voor de Bedrijfseconomische Wetenschappen I, Luc Hens, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : R: A language and environment for statistical computing, R Development Core Team, R Foundation for Statistical Computing, 2021
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Texas Instruments TI-84 Plus CE-T wetenschappelijke rekenmachine
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : RStudio Desktop (Open Source Edition), RStudio Team, RStudio, 2021
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

- Het hoorcollege is een collectief contactmoment waar de docent de leerinhouden behandelt
- Werkcolleges, practica, en oefeningen zijn collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfstudie en externe werkvormen zijn onafhankelijke activiteiten waarin de student zelfstandig aan de slag gaat met het studiemateriaal.

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting per onderdeel.

Voor dagstudenten:

Hoorcollege: 26 uur (13 weken x 2 uur/week)

Werkcolleges, practica, en oefeningen: 26 uur (13 weken x 2 uur/week)

Zelfstudie en externe werkvormen: 108 uur, waarvan:

  • studie handboek: 26 uur (13 weken x 2 uur/week)
  • maken van oefeningen uit het handboek: 26 uur (13 weken x 2 uur/week)
  • maken van werkstuk: 16 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen x 8 uur/dag)

Voor werkstudenten:

Hoorcollege: 13 uur (13 weken x 1 uur/week)

Werkcolleges, practica, en oefeningen: 26 uur (13 weken x 2 uur/week)

Zelfstudie en externe werkvormen: 121 uur, waarvan:

  • studie handboek: 39 uur (13 weken x 3 uur/week)
  • maken van oefeningen uit het handboek: 26 uur (13 weken x 2 uur/week)
  • maken van werkstuk: 16 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen x 8 uur/dag)
Leerresultaten

Algemene competenties

Het doel van deze cursus is om inzicht te geven in de beschrijvende statistiek (gegevens weergeven en beschrijven) en de student in te leiden in de inferentiële statistiek (geldige veralgemeningen maken op basis van steekproefgegevens).
Op het einde van deze cursus is de student in staat om:
  • categorische en kwantitatieve variabelen te onderscheiden, weer te geven en te beschrijven;
  • een correlatiecoëfficiënt en een regressielijn te berekenen en te interpreteren;
  • de regels van de kansrekening toe te passen;
  • te werken met kansvariabelen en kansmodellen (binomiaal model, normaal model, …);
  • uit te leggen welke eigenschappen de steekproefverdeling van een fractie of een gemiddelde heeft, en aan te geven onder welke voorwaarden deze eigenschappen geldig zijn;
  • uit leggen wat de beperkingen zijn van statistische methoden;
  • op een ethische manier om te gaan met statistiek;
  • statistische software en een wetenschappelijke rekenmachine te gebruiken om statistische berekeningen te doen (gegevens ingeven; beschrijvende statistieken te berekenen en grafieken maken; de kans te berekenen die bij een normaal verdeelde variabele hoort; betrouwbaarheidsintervallen berekenen);
  • de resultaten van statistisch werk te communiceren, en meer bepaald om de resultaten van een statistische analyse weer te geven in een geschreven verslag dat bestaat uit een niet-technische samenvatting voor de beslissers (zodat zij betere beslissingen kunnen nemen), en een technisch deel gericht naar mensen met dezelfde expertise als jezelf dat de technische details en exacte interpretatie van de resultaten weergeeft. Het verslag is opgemaakt in APA Style.
 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 90 en aldus 90% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepspaper met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een Examen Praktijk in de vorm van een geschreven werkstuk (in groep) en een Examen Schriftelijk.

- De opgave voor het werkstuk staat op het digitaal leerplatform. De beoordeling van het werkstuk gebeurt op basis van de bijdrage van elke student aan het groepswerk, inhoud, terugkoppeling naar de economische theorie, schrijfvaardigheid (grammatica, spelling, en stijl), en respecteren van deadlines. Bij te laat ingediende werkstukken gaan er 2 punten af (op een schaal van 0 tot 20) voor elke weekdag dat het werkstuk te laat is. Studenten die op basis van bewezen omstandigheden niet aan het groepswerk kunnen deelnemen en die tenminste twee weken voor de indiendatum van het werkstuk melden kunnen een individuele vervangingsopdracht vragen. 

- Het examenonderdeel "Examen Praktijk" (Werkstuk) kan niet worden hernomen in tweede zittijd. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Afwezigheid op het examenonderdeel "Examen Praktijk" (Werkstuk) leidt tot een deelcijfer 0 op dit onderdeel.

- Het schriftelijk examen bestaat doorgaans uit twee delen: een deel met één of meerdere oefeningen (vergelijkbaar met die in het handboek), en een deel met meerkeuzevragen. Bij de verbetering van de meerkeuzevragen passen we de standaard-giscorrectie toe.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs