10 ECTS credits
260 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009863CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
Dit onderdeel omvat turnen, atletiek, zwemmen, dans, groepsfitness en initiatie watersporten.
Hierbij komen specifiek voor deze sporten aan bod: gevorderde technieken, regels, fysieke conditie, gevorderde motoriek, bewegingsanalyse, methodische opbouw en didactische principes, multimedia voor sportspecifieke ondersteuning, evaluatieprotocols en remediëring,.
Een meer gedetailleerde inhoudsbeschrijving wordt gegeven in het document “Inhoudsbeschrijving” op Canvas.
De specifieke inhoud van dit opleidingsonderdeel vereist een voldoende aanwezigheid om zich de praktische vaardigheden eigen te maken en ook om alzo, in een latere fase, het leerproces beter te kunnen begeleiden.
Als men tussen de 2 en 10 minuten te laat komt in de les is dit een halve aanwezigheid. Meer dan 10 minuten te laat is een afwezigheid (al dan niet gewettigd).
De student kan slechts deelnemen aan de examens als hij voldoende aanwezigheden heeft:
Een onderdeel vindt 1 maal per week plaats gedurende 1 semester: een student mag maximaal 2 keer ongewettigd afwezig zijn;
Een onderdeel vindt 2 maal per week plaats gedurende 1 semester: een student mag maximaal 4 keer ongewettigd afwezig zijn;
Een onderdeel vindt 1 maal per week plaats gedurende 2 semesters: een student mag maximaal 4 keer ongewettigd afwezig zijn;
Etc.
Extra cursusmateriaal, supplementair aan het verplichte cursusmateriaal, kan worden aangeboden via het leerplatform of andere elektronische dragers.
De student beschikt over de kennis van de:
- regels van de sport en van de verschillende spelvormen (indien van toepassing)
- gevorderde techniek
- gevorderde motoriek
- fysieke conditie: aërobe en anaërobe uithouding, snelheid, kracht, lenigheid, coördinatie
- gevorderde methodische opbouw mbt de techniek, motoriek en fysieke conditie
- gevorderde didactische principes specifiek aan de verschillende sporten
- specifieke bewegingsanalyse en de daaraan gekoppelde remediëring
- specifieke en vakoverschrijdende doelstellingen
- evaluatieprotocols ter beoordeling van leerlingen
- audiovisuele en meer in het bijzonder ICT middelen die onderwijs in de specifieke sporten kunnen ondersteunen
- basis wetenschappelijke achtergrond om sportspecifieke trainingsprogramma’s op te stellen
De student kan:
- demonstreren en beschrijven van de gevorderde technische elementen van de specifieke sport
- de algemeen wetenschappelijke kennis (anatomie, fysiologie, …) in de verschillende sporten incorporeren en deze vertalen naar trainingsprogramma’s
- lesvoorbereidingen maken op basis van de algemene en specifieke didactische en methodologische principes
- foutenanalyses maken en remediërende acties ondernemen
- evalueren en differentiëren van de leerlingen
- initiatief en verantwoordelijkheid nemen in een bepaalde lessituatie (21st C skills: leiderschap & verantwoordelijkheid)
- samenwerken en -spelen (21st C skills: samenwerken)
- leiding geven en nemen binnen spelsituaties en in een lessituatie
- de opgedane kennis transfereren naar verschillende doelgroepen
- methodiek en didactiek flexibel aanpassen aan verschillende leeromgevingen (materialen, ruimte, …) (21st C skills: flexibiliteit & aanpassingsvermogen)
- maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk inschatten
De student beschikt over de juiste attitude om:
- een gezonde en sportieve levensstijl te promoten en te beoefenen ter bevordering van het goede verloop van de lessen
- initiatief en verantwoordelijkheid te nemen in een klas situatie
- zelf bereid zijn om op regelmatige basis aan sport te doen en de fysieke basisvaardigheden te onderhouden en aan te scherpen en zijn eigen technische en tactische bedrevenheid opvoeren.
- een open en leergierige mentaliteit te bezitten en kritiek en bijsturing aanvaarden
- te leren uit eigen fouten, ze ook zelf te ontdekken en hieraan gericht te werken
- de eigen sterke punten te delen met anderen
- een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl te hanteren met nadruk op evaluatie- en slecht nieuwsgesprekken (21st C skills: communicatie)
- afspraken op een punctuele wijze na te komen
- een kritisch wetenschappelijke geest te hanteren en zichzelf ivm met de aangeleerde/gebruikte conditionele, technische, methodische, didactische principes voortdurend durven in vraag te stellen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 22% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 66% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 12% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
PRAKTIJK: Informatie over de bepaling van de score op praktijk per onderdeel (sport), wordt medegedeeld via het leerplatform.
THEORIE EXAMEN
De theorie die gepaard gaat met deze verschillende sporten (gelijk aan de onderdelen van het theorie examen) wordt op één gezamenlijk tijdstip na het eerste en één gezamenlijk tijdstip na het tweede semester schriftelijk afgenomen. De te kennen onderdelen worden bij aanvang van het academiejaar op het leerplatform meegedeeld. De delen (sporten) afgelegd tijdens de eerste periode van de eerste zittijd zijn finaal en worden niet herhaald in het tweede semester.
Elk onderdeel (sport) krijgt een score op 20 en dus een gelijk gewicht in de berekening. Bij onvoldoendes op theorie onderdelen (sporten) EN met een gemiddelde van de theorie scores GROTER of gelijk aan 10/20, is de volgende regel voor het eindcijfer van toepassing:
- 2 x 9/20 = gemiddelde
- 1 x 8 /20= gemiddelde
- meer dan 2 buisptn = 7/20 of laagste cijfer
- Bij onvoldoendes op onderdelen en met een gemiddelde van de scores LAGER dan 10/20: laagste cijfer.
Dit theorie examen geeft een niet afgeronde totaalscore op 20.
TOTAAL EINDCIJFER :
De som van de totaalscores (praktijk en theorie) wordt herleid naar een afgeronde (kleiner dan 0,5 afronding naar beneden, groter dan of gelijk aan 0,5 afronding naar boven) score op /20. Bij onvoldoendes op onderdelen (praktijk of theorie van de aparte bewegingsvormen) EN met een gemiddelde van de scores GROTER of gelijk aan 10/20, is de volgende regel voor het eindcijfer van toepassing:
- 2 x 9/20 = gemiddelde
- 1 x 8 /20 = gemiddelde
- meer dan 2 buisptn = 7/20 of laagste cijfer
- Bij onvoldoendes op onderdelen en met een gemiddelde van de scores LAGER dan 10/20: laagste cijfer.
Overdraagbaarheid van deelresultaten naar 2de zittijd: In de 2de zittijd zullen alle deelscores >= 50/100, zowel op theorie als op praktijk, automatisch overgenomen worden en dienen bijgevolg enkel de onderdelen waar 49/100 of minder op gescoord werd hernomen te worden. In geen geval kan een student afzien van de automatische overdracht van de deelresultaten.
Indien men niet slaagt voor dit vak na de 2de zittijd en dit bijgevolg in een volgend academiejaar dient te hernemen, dan dient voor elk onderdeel waar men een tekort voor heeft zowel het praktijk als theorie gedeelte hernomen te worden. De overdracht van scores op onderdelen (sporten) waar men wel een voldoende had voor zowel de theorie als de praktijk gebeurt automatisch, en hoeft dus niet te worden aangevraagd.
Indien men teveel ongewettigde afwezigheden heeft (zoals bepaald in de rubriek “bijkomende info”), mag men niet deelnemen aan het examen in eerste en tweede zittijd en zal de student een resultaatsscore van 0/20 krijgen in beide zittijden. Indien een student omwille van een kwetsuur niet in staat is om aan de examens deel te nemen, is procesevaluatie onmogelijk wanneer hij/zij meer dan de helft van de lesmomenten (gewettigd of ongewettigd) afwezig was. In dat geval krijgt de student als eindresultaat een afwezig.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie